ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, February 26, 2020

nafkah bukan perkara mainan. copy n paste

Tanggungjawab Suami Menanggung Isteri

 Bismillahirrahmanirrahim,

Tajuk berat. Sebenarnya saya tidak ada ilmu lengkap berkenaannya. Namun saya harap setiap pasangan suami isteri akan mula meneliti semula berkenaan hal ini. 

Firman Allah di dalam Surah an-Nisaa’ yang bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (daripada beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanja (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.”

Dalam surat al-Baqarah, ayat 233 Allah SWT berfirman mafhumnya: “…Dan kewajiban ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut. Seseorang itu tidaklah dibebani lebih dari kemampuannya.”

Menurut satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Nasa’i yang bermaksud:
“Ya Rasulullah, apakah hak isteri ke atas kami?” Sabda Rasulullah SAW, “Hendaklah engkau memberi makan kepadanya apabila engkau makan dan hendaklah memberi pakaian kepadanya seperti mana engkau berpakaian.”

Setakat yang saya baca dan dengar, adalah menjadi kewajipan suami untuk memberi nafkah kepada isteri secara keseluruhannya. Keizinan dia kepada isteri untuk keluar bekerja tidak membatalkan kewajipannya memberi nafkah kepada isteri. 

Seorang suami itu, hendaklah menanggung keperluan isi rumah dengan kemampuan yang ada padanya. Daripada makan pakai isteri sehinggalah anak semua menjadi tanggungjawab seorang suami. Kelak tanggungjawab ini akan dipersoalkan dihadapan Allah SWT. 

Ok, sekarang saya ingin bertanya, bagaimana kita mengatur perbelanjaan rumah? 

Ada sesetengah pasangan suami isteri membahagikan keperluan rumah sesama sendiri. Tidak ada masalah jika isteri itu redha.

Tetapi cuba perhatikan pula adakah isteri rasa xpuas hati, selalu mengamuk dan buat perangai? 

Jika ada, adalah terlebih baik jika kalian duduk dan bincang semula berkenaan hal ini. Seorang sahabat saya sebelum ini telah berkongsi membuat pembayaran hal ehwal keluarga. Di hati kecilnya selalu mempertikai kenapa sama2 bayar tetapi dia buat kerja di dalam rumah lebih?

Masalah mereka boleh dikatakan selesai selepas segala keperluan rumah ditanggung oleh suami. Selepas itu, sahabat saya tidak berkira lagi walaupun kelihatannya dia seorang bertungkus lumus buat kerja di dalam rumah. 

Islam ini sangatlah cantik. Memang mencari nafkah untuk keluarga adalah tanggungjawab suami. Ini adalah fitrah. Jika suami mampu menyediakan segalanya, maka sebenarnya tiada keperluan untuk seorang isteri itu keluar bekerja. Maka tetaplah isteri itu dirumah membuat kerja di dalam rumah dengan gembira. 

Sekalipun isteri bekerja, harta isteri adalah isteri yang punya. Tidak ada kaitan dengan suami sekalipun dia memberi keizinan. Selesaikan segalanya dari segala bil yang ada, makan pakai isi rumah dan segalanya. Jika tidak cukup barulah meminta pertolongan dari isteri. 

Kepada suami, jangan anggap isteri kalian berkira. Sebaliknya, perkara yang telah ditetapkan di dalam Islam ini memberi impak besar kepada keharmonian sesebuah rumahtangga. Apabila keperluan isteri dilayan dengan baik, maka jiwanya akan bahagia dan dia akan berikan apa sahaja yang suami mahukan. 

Dari sinilah boleh diukur sama ada seseorang suami itu mahu menambah cawangan dan sebagainya. Jika selama ini masih tidak cukup keperluan maka fikirkanlah semula plan lain untuk menambah rezeki. Allah dah berjanji akan memberi rezeki, tapi kita mesti berusaha juga. Jangan tunggu sahaja rezeki datang begitu sahaja. 

Cubalah dahulu, duduk dan bincang kembali. Persoalan nafkah bukan perkara main-main. Ia telah ditulis dalam hukum syara'. Dengan menanggung anak isteri, anda akan jadi super macho, percayalah. Semoga dengan membetulkan kefahaman ini, akan lebih harmoni rumahtangga kita. Ameen...

Sunday, February 23, 2020

faraid cnp dari roslina sabiah & co

.
Suami meninggal, meninggalkan ibu, isteri dan anak lelaki..
.
Ibu dapat 1/6.
Isteri dapat 1/8.
Anak lelaki dapat baki keseluruhan.
Adik-beradik suami terhalang oleh anak lelaki.
.
Walaupun anak lelaki itu bawah umur.. walaupun anak lelaki itu masih kecil.. walaupun anak itu masih janin yang belum dilahirkan.. dia tetap ada hak faraid dia. Kalau tak tau pasal harta pusaka, janganlah tunjukkan sangat kejahilan tu. Isteri ada hak untuk uruskan harta pusaka kerana ada anak yatim yang perlu ditunaikan haknya.
.
Selepas seseorang meninggal, adakah langsung tak boleh gunakan atau ambil harta dia walau sedikit? Adakah semuanya akan terus automatik kena faraid?
.
Nak urus harta pusaka ada tertib dan aturannya. Faraid itu proses yang paling akhir sekali. Sebelum sampai ke faraid kena melalui proses pentadbiran dan pengurusan harta pusaka terlebih dahulu :
.
1)Belanja pengebumian.
2)Selesaikan hutang2 si mati.
3)Badal haji jika belum menunaikan haji.
4)Laksanakan wasiat jika ada (wasiat kepada bukan waris).
5)Laksanakan hibah jika ada.
6)Selesaikan urusan tuntutan harta sepencarian oleh isteri terlebih dahulu
7)Kos pengurusan termasuklah perbelanjaan yang berkaitan dalam menguruskan pusaka.
Dah tolak semua di atas bakinya barulah boleh difaraid.
.
Bahagian anak bawah umur, ibunya boleh jadi pentadbir dan pemegang amanah. Tugas pentadbir termasuklah menguruskan bahagian anak bawah umur tersebut untuk urusan belanja harian, makan minum, urusan persekolahan dan sebagainya. Tak semestinya kena tunggu 18 tahun baru boleh digunakan harta2 tu. Umur 18 tahun tu untuk proses tukarnama dari nama pentadbir kepada nama anak tu. Tapi tak bermakna pentadbir tak boleh gunakan harta tu untuk urusan pembesaran dan perbelanjaan anak tersebut.
.
Sesungguhnya..
Perebutan harta pusaka itu benar.
Penganiayaan terhadap balu dan anak yatim itu benar.
Persengketaan dan salah faham tentang harta pusaka itu benar.
Kejahilan tentang faraid dan harta pusaka itu benar.
Campurtangan dari waris2 yang tidak berkenaan itu juga benar.
.
Kita tidak akan faham jika kita sendiri tidak melaluinya. Maka jangan tunggu nak terhantuk baru nak tergadah. Belajarlah dan ambillah pengajaran dari pengalaman orang lain.
.
“Sesungguhnya orang2 yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)” (Surah An-Nisa : ayat 10)
.
#celikfaraid
#rancanghartaelaksengketa

wasiat dan faraid boleh di tentang. hibah dan harta sepencarian tidak boleh. take note suami. jgn degil!

Melihat begitu banyak kematian di hospital, satu saja yang saya selalu fikirkan. 

Hidup kita ni sangat pendek. Life is so short. 

Waktu mati kita tak ada siapa dapat jangka. Yang saya tahu, mati tu pasti. 

Saya selalu fikir, saya dan isteri kerja berhempas pulas balik pukul 6.30 petang, mestilah harta kami nanti akan sampai pada anak-anak bila kami dah tak ada nanti. 

Rupa-rupanya saya salah.

Yang kita kerja dan simpan harta tu, belum tentu sampai pada anak kita. Terkedu saya. Macam tak masuk akal. 

Tahun lepas saya dan isteri berjumpa dengan Puan Inaz Hashim. 

Niatnya saya nak buat wasiat untuk keluarga sebagai hadiah hari jadi isteri.

Pada asalnya, saya fikir buat wasiat tu mudah. Pergi sekali dah boleh selesai. Lawak sungguh. 

Wasiat tu sekadar membuat pesanan. Pesanan ni boleh jadi pesan supaya ahli keluarga sentiasa jaga solat, jagakan adik-beradik dan apa saja pesanan lain. 

Faraid tu ialah pembahagian harta pusaka mengikut hukum syarak. 

Waktu ni baru saya tahu, wasiat dan faraid boleh ditentang. 

Yang tak boleh ditentang ialah hibah dan deklarasi harta sepencarian. 

Jujur cakap, bila kita dah meninggal dunia, bukanlah semuanya nak diberi pada isteri. 

Ada bahagian untuk mak, ada bahagian untuk ayah. Ada sedikit hadiah untuk adik-beradik. 

Mereka semua keluarga. Mereka semua kita sayang. 

Cuma, banyaknya untuk isteri dan anak. Sebabnya anak masih kecil. Nak membesarkan anak tu perlukan duit. 

Pengalaman membuat wasiat, hibah dan deklarasi harta sepencarian sangat menginsafkan. Bila menulis pembahagian harta tu seolah-olah esok dah nak meninggal. 

Ia ambil masa yang lama sebab pertama perlu senaraikan semua harta. Perlu sediakan dokumen untuk buktikan harta tu memang atas nama kita. 

Harta ni disusun baik supaya ahli keluarga ada bahagian mereka. Ini semua terpulang pada kita. 

Rumah yang dibeli bersama boleh diletak bawah deklarasi harta sepencarian. 

Kereta atas nama suami boleh dihibahkan pada nama isteri. 

Selain tu, banyak perlu difikir pesanan apa yang nak kita tinggalkan.

Yang mana belum buat, saya nasihatkan mulalah awal. 

Sebaiknya, bila kita pergi ke dunia sana, kita tinggalkan keluarga dalam keadaan cukup makan dan minum selama setahun. 

Sungguh, orang Mukmin itu ialah orang yang paling banyak mengingat kematian dan paling baik dalam mempersiapkan bekal untuk hadapi kehidupan selepas kematian.

Redza Zainol
Ambil yang baik, 
Yang buruk jadi pengajaran.

pessnsn dari suami kpd isteri by en matt

Entahlah versi #RoadToJannah seorang isteri ini kadang kala menyusahkan diri sendiri. Sedangkan Isteri-isteri Rasulullah S.A.W contoh terbaik dalam mencari redha seorang suami. 

Untuk cari redha dari seorang suami tidak perlu untuk l isteri itu sanggup  ‘menghambakan’ diri siang malam demi memuaskan hati sang ‘raja’. 

Ramai yang salah faham dalam konsep taat. Taat kepada suami bukan bermakna kamu kena basuh kaki suami,mandikan dia,buka stokin untuk dia. Taat disini kamu menunaikan hak hak Allah swt. 

Contoh. Isteri mahu keluar rumah jumpa kawan kawan atau mahu bermesej dengan kawan kawan lelaki.  lalu suami tidak izinkan. Disini taat perlu ada,jika isteri ingkar ia satu dosa. 

Secara peribadi,saya tidak mengharapkan layanan seperti tips yang viral itu. Kerana terlalu ingin merajakan suami awak sendiri tidak terurus,tidak ceria,mengadu sakit itu ini dek kerana ingin di lihat dimata suami sebagai awak itu isteri solehah. 

Kamu sibuk dengan rumahtangga,sedangkan solat dihujung waktu,aurat tidak terjaga. Bergaul bebas dengan bukan mahram,tergedik gedik buat live. 

Saya dah ramai jumpa dan baca dari inbox dan whatsapp. Siang malam tak kira masa uruskan rumahtangga.  Pada awalnya ia seronok,rasa nak disanjung suami,rasa nak jadi yang terbaik  buat suami. 

Akhirnya sampai satu tahap,awak ‘pancit’,emosi awak penat,jiwa awak memberontak,awak depressed. Suami langsung tidak memuji  awak,tidak hargai awak,bahkan jika terkurang suami pula herdek awak kata lambat!,pemalas! 

Isteri saya minta nasihat. Abang jika sayang ada kekurangan apa apa cakaplah. Bagi tahu lah apa lagi yang perlu sayang buat. Saya kata kepada isteri,jangan buat apa yang awak tidak mampu buat,buatlah apa  tanggungjawab sebagai seorang isteri untuk mencari redha Allah dan Rasul. Jika awak jaga hak Allah dan Rasul,pasti awak akan faham untuk taat kepada suami. 

Saya kahwin dengan awak bukan untuk awak siang malam kena puaskan hati saya. Kita kahwin ini nak saling melengkapi,saling mengecapi kebahagiaan. Apa guna saya puas hati sedangkan awak merana diri. 

Cukuplah sekadar isteri jaga solat,puasa ramdhan,jaga maruah,taat kepada suami dalam perkara ma’ruf. Inilah #RoadToJannah untuk isteri pilih syurga yang mana mereka kehendaki. 

Coretan ini mungkin sesuai untuk saya,mungkin tidak untuk orang lain. 

-EncikMatt-
#LelakiBurQa
Demi Jalan ke syurga.

Wednesday, February 19, 2020

kematian tak kira usia

SORANG LAGI DIJEMPUT PULANG

Tuan-tuan, Asyraf Sinclair dijemput ilahi pagi tadi. Dia tinggalkan semuanya. Isteri yang cantik, rumah yang besar, anak yang comel, harta-harta yang dia usahakan sepanjang hidupnya. Semuanya dia tinggalkan macam tu je. Tanpa sikit pun daya semua yang dia tinggalkan ni untuk selamatkan dia daripada kematian. Tahu-tahu dah kaku.

Itulah ajal, tuan-tuan. Terkejut kita semua dengar berita ni. Baru beberapa hari lepas, kita dikejutkan dengan kesedihan pemergian Abam Bocey.

Kematian datang tanpa di duga. Sekali lalu je, di rentapnya nyawa dari badan. Hilang segala nikmat dibumi. Tiada lagi degupan jantung, tiada lagi mengalirnya darah, tiada lagi hembusan nafas. Terbujur kaku jasad. Mula kebiruan. Sebesar zarah kudrat pun tak mampu menggerakkan apa-apa lagi.

Meraunglah ahli keluarga, sahabat handai yang rapat. Tak sangka! Tak sangka! Semuda ini dah pulang menghadap ilahi? Teringat Allahyarham Hani Mohsin dulu. Pun diusia awal 40an. Tahu-tahu rebah dan meninggal dunia.

Semua yang kita usahakan jadi milik orang lain. Jadi kenangan sahaja. Harta yang berjuta semuanya bukan lagi milik kita. Aset-aset yang menimbun hingga berpuluh, beratus semuanya jadi milik orang lain. Takda satu pun yang membantu kita dari pedihnya saat nyawa direntap dari jasad. Malaikat maut yang datang mukanya tak senyum, tuan-tuan. Dia tak bagi warning. Dia nampak je nama kita dah gugur di Luh Mahfudz sana, dia terus pergi ke kita. Mengintai-ngintai kita. Tepat waktu ajal kita tiba, dia rentap tanpa belas kasihan nyawa kita.

Nahh, tercabut nyawa dari badan. Keras kejung terus jasad kita.

Kot lah masa tu kita diberi keizinan untuk dapat tengok keadaan jasad kita yang dah terkaku tu. Mesti menangis punya tuan-tuan. Takut yang amat. Ini rupanya kematian. Pandang pula isteri yang tak habis menangis memeluk jasad kita, tengok orang ramai mula berkerumun dekat jasad kita. 

"Allah Akbar! Apa aku nak buat ni? Aku dah mati! "

Masa tu tak teringat apa dah tuan-tuan. Cemas yang teramat sangat. Terbayang kebaikan apa yang aku dah buat sepanjang aku hidup ni?

"Kalau tahu mati hari ni, mesti aku dah buat sedekah tak putus sampai habis harta. Bantu ramai manusia."

Takutnya, tuan-tuan. Terpandang lagi rumah kita besar-besar, kereta kita puluh-puluh, dalam akaun ada duit berjuta. Tapi bukan milik kita lagi. Kan kita yang usahakan semua tu dulu bagai nak mati? Allahu, Kita dah mati. Nampak adik beradik kita yang datang, ada yang miskin, yang kita tak pernah bantu pun sepanjang kita senang dulu. Nampak pula ibu ayah kita datang, tak sudah lap air mata menangis. Padahal sepanjang hidup kita, sikit pun kita tak pernah peduli nasib ibu ayah kita. Makan diorang, rindu diorang, susah diorang.

Kedudukan kita yang besar, diganti oleh orang baru. Sehari lepas kita mati. Esoknya dah ada meeting untuk gantikan kedudukan kita. Kita pergi macam tu je tuan-tuan. Tak tertinggal apapun untuk orang kisahkan kita lagi. Tinggallah kita dalam kenangan sahaja. Segala sanak saudara, isteri, kawan-kawan. Semuanya akan teruskan kehidupan mereka seperti biasa tanpa kita. Sedih tu paling lama pun berbulan je tuan-tuan. Lepas tu masing-masing dah mula terima takdir kehilangan kita. Harta yang dulu kita kumpul bagai nak gila tu, semuanya jadi hak milik orang lain dah. Bukan atas nama kita lagi.

Seram, tuan-tuan. Itu lah pun realitinya kehidupan. Tinggal kita pilih nak kehidupan yang macam mana sahaja. Nak dongak langit lagi dengan kekuatan dan kejayaan di bumikah? Nak bangga dengan dosa ubah jantina kita kah? Nak bangga dengan fitnah-fitnah kita hingga ada insan yang terduduk jatuh ke?

Semoga Allah tempatkan ahli keluarga kita, sahabat handai kita yang dah pergi dijemput ilahi ini bersama dengan mereka-mereka yang mendapat syafaat. Sesungguhnya mereka ini juga pernah buat kebaikan pada umat islam waimah sebesar zarah.

Kita yang masih hidup, harta berjuta, aset berpuluh, beratus, jangan takut memberi. Tutup mata je. Tak akan rugi satu habuk pun. Semua yang kita bantu ni esok kita mati, diorang ni antara yang akan ingat kita dan doakan kita atas kebaikan kita. Tak mestinya anak yatim, tak semestinya rumah orang-orang tua. Banyak lagi dekat luar sana. Yang fakir, yang mualafnya, yang ditimpa ujian bertalu hingga tidak tinggal secebis pun makanan.

Mana tau esok giliran kita pulang menghadap Maha Pencipta? Sekurang-kurangnya semalam ada juga buat kebaikan. 

Setiap inci harta yang kita ada tu nanti akan dipersoalkan kelak. Agak-agak nak jawab apa tu nanti? Nak jawab yang harta ni kita kumpul banyak-banyak sebab nak tunjuk kejayaan kita pada manusiakah? Nak cakap yang kita nak jadikan ni semua sebagai motivasi supaya orang islam bersemangat nak ubah ekonomi? Nak jawab yang kita kumpul ni semua untuk anak-anak kita? Itu sahaja? 

Jangan tak tau, tuan-tuan. Yang akan jawab setiap soalan malaikat nanti bukan mulut kita. Mulut kita ni suka menipu. Suka cakap benda yang merapu-rapu. Mulut akan tertutup rapat. Yang akan jawab nanti anggota badan kita ni.

Bergetar tak sudah, tuan-tuan. Waktu tu tinggal menyesal je. Paling menghantui waktu tu apa tuan-tuan? Segala kata takbur kita sepanjang di bumi yang penuh tipu daya ni. Semua orang yang pernah tebal muka mohon simpati pada kita, kita akan teringat balik muka sorang-sorang dan menyesal tak sudah. Merayu kita nanti mohon pada Tuhan untuk dihidupkan beberapa minit supaya dapat kita sedekahkan segala harta kita ni.

Tapi waktu tu. Dah terlambat, tuan-tuan. Bunyi dengus malaikat yang datang pun, dah rasa nak bercerai badan kita dah. Menggelupur. 

Aku yang menulis,
Tuan Amir Danau

P/s : Akhir zaman ni macam-macam misteri yang wujud. Tengah gelak, tau-tau mati. Tengah bersukan tau-tau mati. Tengah sedap meratah anak dara orang, tau-tau mati. Tengah konfiden muda lagi, tau-tau mati. Tengah konfiden dari lelaki jadi perempuan, tau-tau mati. Tengah rasa diri gangster besar, tau-tau mati. Dalam kubur, malaikat tak panggil dah nama kita Dato Seri ke, Ayahanda ke, Tiger Komando Southern ke, Hang Jebat ke, takda. Tinggal tunggu nak kena sapu je sampai pecah dada, habis berkecai tulang temulang dalam kubur nanti. Try lah offer duit pada malaikat time tu. Duit berjuta kan. Try kawtim macam dekat bumi kalau lepas. Bergantung pada amalan dan kebaikan kita di dunia.

Monday, February 17, 2020

wahai perempuan belajar satu benda suami kau bukan tuhan. dia nak tunjuk sangat ko tak mampu bayar bila dia takde. Allah hantar org lain bayar bagi pihak kau. jangan takut sgt nak tinggalkan lelaki tak gunaπŸ™„

“Abang tolong sekejap ja bang. 5 minit pun tak sampai. Tolonglah.”

“Kita kerja teruk, kita bagi duit, kita juga nak jaga anak?” Suaminya dah tinggi suara. Berderau juga darah.

Isterinya meletakkan anak kecil yang didukung ke badan suami dan disambut kasar. Kemudian terus si isteri menolak stroller bayi yang juga ada anak kecil dengan laju. Suaminya menengking seorang lagi anak yang mungkin dalam usia 5-6 tahun supaya behave, duduk baik-baik dan jangan main jauh.

Dalam beberapa minit, kami yang masih beratur melihat sahaja isteri bergegas ambil barang kemudian meletakkan di dalam troli barangan. Terus suaminya cakap,

“Puas hati? Ingat senang nak dukung anak kemudian tolak troli barang yang kau teringin semua ni?”

Isterinya jawab, “bukan saya teringin bang, inikan untuk rumah kita.”

“Diamlah, mulut tu belajar diam.”

Terus makcik di belakang barisan kami menjerit, “dari tadi aku perhati je kau ni. Kahwin dah ada anak, nak main-mainkan bini kau. Kalau kau menantu aku memang aku kerjakan. Kau ingat perempuan ni level sama dengan pelacur?”

Semua diam.

Suaminya muka kelat, terus kasi bayi yang dipegang kepada isterinya sambil isteri terpaksa menolak satu stroller lagi. 

“Kau jadi perempuan, jangan taat tak bertempat. Lelaki gini patut tak payah jadi suami. Jenis sombong, ego, hei perempuan tu beranakkan anak kau lah! Eee aku tak bolehlah!” Makcik itu menyambung. Udahnya drama tersebut jadi macam menakutkan. Janganlah ada sesi bertumbuk bagai. Debar jadinya. 

Terus suami ambil stroller dan tarik anaknya yang seorang lagi keluar dari situ. Tinggallah si isteri dengan bayi dan troli barangan yang dibeli.

Elok semua orang beri beliau laluan ke depan dan dapat bayar. Semasa nak bayar, beliau call suami sebab duit semua di tangan suami. Lalu menangis depan kaunter. Dia cakap “maaf sangat, kena kansel boleh? Duit ada dekat suami saya.”

Dan terus ada magik, 2-3 orang termasuk saya dan barisan kami kasi ja berapa yang ada. Total dalam RM192 gitulah. Dia dapat bayar dan kami suruh tunggu sebab takut nanti suami dia marah pula dapat mana duit.

Kami pergi hantar barang sama-sama ke kereta dan cakap kepada suaminya “bang, ni kami belanja.” Suaminya terkejut besar. Muka serba salah.

Kami pun baliklah ke rumah masing-masing. Sesekali jadi hero begini rasa puas. Seronok dapat bantu.

Kawan-kawan, di luar sana ada ramai wanita yang berusaha berhenti kerja dan jadi ibu kepada anak-anak. Buat berbagai hal dalam rumah dan berkorban kerjaya semua demi nak perhatikan pelajaran dan perkembangan anak.

Kita yang hebat, suami yang bekerjaya, lelaki yang Allah kata bagus menjadi pemimpin, jadilah manusia yang ada timbang rasa.

Wanita yang kalian marah itu adalah ibu kepada anak kalian. Tolonglah ada simpati dengan kelemahan yang dia ada.

Orang yang kita sayang dari awal akad nikah, berubahlah macam mana rupanya, bentuk tubuhnya, apa sahaja pun, sayangilah sebaiknya.

Bak kata seorang Ustazah dalam kuliahnya itu hari saya tak ingat siapa,

“Seorang gadis itu cantik di bawah jagaan ibu bapanya, dan berubah menjadi hodoh sekiranya dapat suami yang tak pandai menjaganya.”

Cantik dan hodoh itu adalah didikan, ajaran, bantuan, pertolongan dan kehormatan dari suami. 

Hina, cerca, benci dan meluah marah kepada perkara yang tak perlu adalah keburukan, lebih lagi di khalayak ramai. Dan ia mengundang banyaknya perkara yang tak elok. 

Hormati, sayangi dan kasihi isteri kita. Kita terima dia elok-elok, layanlah juga sebaiknya.

Buruk dia, buruk kita juga.
Baik dia, baik kita juga.

Begitulah.

Khairul Hakimin Muhammad,
Belajar.

Wednesday, February 12, 2020

en matt caj rm1k utk konsultansi

Kenapa isteri nampak tak cantik,tak manja macam dulu. 

Ada kenalan ajak minum kopi. Ada hal mustahak katanya nak bercerita kepada saya. Selesai kerja dan solat saya terus ke kedai kopi jam 5 petang semalam. 

*Posting ini agak panjang tetapi sangat berbaloi untuk dibaca.

Saya ingat dia nak luahkan masalah apa. Rupanya masalah isteri. Mengadu isteri dia sekarang susah nak layan dia,tak macam dulu. Dulu manja manja,pakai lawa lawa,wangi wangi. Sekarang ada anak 3 entahlah mat nampak serabai,ajak bersama pun bermacam alasan. 

Saya diam,dengar saja apa yang dia nak luahkan.  Setelah diluahkan semua. Saya kata betul  nak selesaikan masalah yang kau hadapi ni?  Yelah matt,betullah. Serius beliau jawab.

Baik jika begitu boleh tak lepas magrib nanti kita sembang rumah kau. Tapi jangan bagi tau isteri sekarang. Otw 10 minit nak sampai rumah baru info isteri. 

Brother ini setuju ajak saya jadi tetamu beliau. Selesai solat magrib kami otw ke rumah beliau. 10 minit nak sampai rumah barulah dia maklumkan kepada isteri ada tetamu nak datang. 

Hmm belum apa apa lagi dah kena bebel. "La.. kenapa tak maklumkan awal awal,kelam kabut la saya nak kemaskan semua rumah ni!!." 

Kau dengarlah mat,belum apa apa lagi dah bebel. Saya kata takpa,teruskan kita sembang rumah. 

Saya dijemput masuk. Wife beliau senyum dalam penat,tetapi saya dilayan dengan baik sebagai tetamu. Saya duduk disofa yang empuk diruang tamu.

 Kenalan saya ini duduk bertentang dengan saya. Setelah parking dengan elok,beliau memanggil isteri dan order air untuk kami. 

"Sayang buat air kopi,tak payah letak gula,matt tak minum air manis. Buah buah tu potong,nanas bawa keluar sekali" 

"Dari jauh saya dengar. Kejap bang,kejap bang nak pakaikan baju anak kejap"

Saya cuma diamkan diri sehinggalah kenalan saya ini bersembang. Apa yang beliau cakap tu semua masuk telinga kanan,keluar telinga kira. Saya dah jumpa apa yang perlu beliau baiki. 

Sedang rancak bersambang tiba tiba waktu isyak dah masuk. Beliau ajak solat isyak,tapi suruh saya jadi imam,sebab tak biasa jadi imam. 

Anak isteri berebut nak join solat berjemaah. Isteri beliau pun join sama. 
Selesai solat,doa Isteri beliau ucap terima kasih katanya jarang dapat solat jemaah begini. Seronok jika abang ajak anak anak solat. Kenalan saya ini muka merah padam. 
Wajah isteri beliau nampak happy. 

Habis disitu. 

Dalam perjalanan menghantar saya pulang di kedai kopi tadi. Ketika itu saya mula merungkai segala pertanyaan beliau tadi. Saya jawab....

Pertama. Kau buat wife kau itu macam orang suruhan. Kau order je apa yang kau nak. Boleh jadi segala pakaian,makan minum kau pun isteri sediakan. Boleh jadi juga kunci kereta pun kau tanya isteri,sedangkan kereta itu kau yang pandu. 

Betul tak apa yang aku cakap ni. Kenalan saya ini jawab Ya. 

Saya sambung lagi. Beb isteri kita ini bukan kilang OEM. Semua benda kita boleh order. Kita boleh reject. TAPI isteri ini anugerah dan amanah dari Allah untuk kita jaga dan beri kasih sayang kepada mereka. 

Kenapa dia dah tak cantik,tak terurus,tak wangi,tak manja. SEBAB segala urusan dia kena lakukan. 

Dari masak,sental jamban,buang sampah,mop lantai,mandikan anak,siapkan pakai makan minum anak sehinggakan seluar dalam yang kita pakai pun dia ambil kira warna apa,berapa helai. 

Tiba tiba kita balik kerja,kita nak dia layan kita macam raja,nak dia  nampak cantik,wangi,manja. Cuba kau fikir,mana kudrat dia untuk layan kita jika segala mak nenek dalam rumah itu dia yang uruskan. 

Tadi. Anak anak dan wife kau suka sangat dapat solat berjemaah. Inilah tujuan aku nak jadi tetamu kau kat rumah. Nak kau fikir betapa keluarga kita ini perlukan kita sangat.

Mereka dahagakan kasih sayang,mereka dahagakan agama,dahagakan akhlak yang baik untuk kita persembahkan. Jika nak jadi imam pun kau malu,tak pandai macam mana kau nak jadi pemimpin kepada 3 anak perempuan kau nanti. 

Kenalan saya ini tunduk,sedar dan sebak. Terima kasih matt buatkan aku sedar. Banyak dosa aku kepada keluarga. Siang malam aku kerja,keluar melepak,karaoke. Insyaallah matt aku tekad nak berubah. 

Dia tanya berapa kena bayar. 
Saya caj rm1000.
Dia tanpa soal bagi rm1000
Saya bagi semula. Saya kata RM1000 ini bagi kat wife kau malam ini. 

Dia kata selalu transfer ke akaun isterinya saja. Saya kata anak dah 3 pernah tak bagi nafakah cash kat isteri. 

Malam ini balik minta maaf kat isteri. Hargai dia. Bagi hadiah duit ini rm1000. Cakap kepada dia berkat kebaikan awak Allah bagi rezeki kepada saya. RM1000 tak mampu nak beli bahagia,tetapi dengan memberi pasti mendatangkan kebahagiaan. 

Mulai hari ini belajar masak dengan aku,ringan tulang kemas rumah,buang sampah. Picit picit betis isteri. Ajak anak isteri solat magrib dengar kuliah di masjid. 

Hidupkan amal dalam rumah dengan baca Al Quran dan hadith. 

Jika rumah kita hidup dengan suasana agama,Allah datangkan nikmat bahagia yang tak pernah kita rasai sebelum ini. 

Semoga bermanfaat..
Kami bersurai. 

-EncikMatt-
#LelakiBurQa

Wednesday, February 5, 2020

Arief kini pelajar di Madrasah Darul Atiq



Assalamualaikum semua
Saya nak share cerita anak ke dua saya lagi; Amirul Arief
Sebelum nie saya ada share tentang Arief yang joint  Kem Cuti Sekolah di Madrasah Darul Atiq
Sebenarnya kami masukan di di kem cuti sekolah di madrasah Darul Atiq adalah sebagai persediaan untuk Arief meneruskan ilmu di sana.
Kami ingin dia cari kesesuaian di sana.
Dan kami juga ingin tunggu jawapan Arief sama ada dia ingin teruskan belajar di sekolah biasa atau bertukar ke madrasah.
Alhamdulilah akhirnya Amirul Arief memilih untuk bertukar ke Madrasah Darul Atiq.

Ada kawan2 yang tanya macam mana saya tergerak hati nak hantar anak ke Madrasah Darul Atiq Di Batang Kali. Banyak lagi madrasah lain. Kat area rumah kami Bangi Kajang pun banyak.. Kat rumah mak tok  arief Di melawati pun ada madrasah juga.

Suami saya yang mula2 tahu tentang madrasah darul atiq sebab Selalu ikuti online kuliah Ustaz Rizam mudir Madrasah Darul Atiq. Kira hard core fan. Sampai kan sanggup ke madrasah darul atiq naik motor sebab nak carik jalan ke sana sebelum bawa kami pula. Sampai umh entah berapa pagi. Sampai saya risau sesat ke apa.. Yelah madrasah tue ke dalam juga.. Bukan tepi jalan...



Gambar Amirul Arief yang terkini. Selepas 2 minggu baru kami datang lawat Arief semula. Dan boleh bawa Arief keluar. Kmai bawa diaberkelah di air terjun sekitar kawasan madrasah. Tak jauh pun. Dalam 15 minit perjalanan sahaja dari madrasah.


Ustaz cakap boleh bawa Arief outing 11.30 pagi. Tepat 11.30 mama sampai. Sampai je Arief jumpa papa dulu sebab mama duduk je dlm Kereta. Masuk je dlm Kereta mata Arief berkaca-kaca. Arief terus peluk mama. Sepanjang perbualan dengan Arief alhamdulilah dia suka belajar di sini. Cuma rindu kan rumah sahaja. Mcm biasa cerita2 nature pasti jadi satu kewajipan.


MAMA, ABANG KENA KEJAR DENGAN KERA. NASIB ABANG LARI LAJU! ABANG PANJAT POKOK PISANG. NAK AMIK PISANG RUPANYA ABANG PEGANG BONTOT KERAπŸ˜†πŸ˜†


Belum lagi cerita lebah, kelulut, biawak, cicak kobeng, sesumpah, ikan, udang dan entah mcm2 jenis binatang. Tak lupa cerita mistik pasal hantu dan alam bunian. Baru 2 minggu je mama tak jumpa Arief. πŸ™„

Mama ambil Arief dengan rindu yang sarat.
Mama pulang kan Arief dengan rindu yang tak berkurang malah bertambah-tambah lebih2 bila tengok Arief yg makin hendsome berjubah dan berkain rida'.
Mujor madrasah nie ada pelajar lelaki sahaja kalau tidak mungkin Arief bakal jadi rebutan πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Arief belajar apa? Buat apa kat sini? Baca Quran ke? Lagi belajar apa?
Hari2 Arief sembahyang tahajut. Ustaz kejut mcm nie.. Tahajut.. Tahajut.. Terus semua org bangun.. Lepas tue tidur kejap. Bangun balik solat subuh. Lepas tue makan. Lepas tue balik bilik mandi. Naik surau solat duha dan solat hajat. Lepas tue baca kitab. Baca Quran. Baca hadith.

Mama tau Arief solat hajat Arief doa apa?
Arief doa apa?
Arief doa mama datang Darul Atiq hari Sabtu jumpa Arief.
(senyum Arief dengan mata berkaca dan peluk saya)

Jalan ini bukan mama yg pilih.
Bukan juga papa yg tentukan.
Tapi jalan ini Allah yg beri petunjuknya.
Sejak khairy lahir belum pernah mama buat keputusan sendiri untuk masa depan mama dan anak2.
Jalan ini Allah beri jawapannya dan Allah permudahkan jalannya ke sini.
Mama akan sentiasa bersama Arief dan sokong Arief melalui jalan ini.
Jalan yang pastinya tak mudah.
Kita melawan arus moden Arief.
Sedangkan yg belajar agama sendiri secara berlapik dan secara terus menyatakan belajar agama tiada masa depan. Kdg2 bila membaca tulisan mereka dan mendengar Ayat2 yg keluar dari mulut mereka dihadapan mama.. tertanya2 juga ada kah mereka menyesal dengan ilmu agama yg mereka tuntut? Sedangkan mereka masih hidup juga dan berkeluarga juga hasil menuntut ilmu agama. Tidak kah mereka bersyukur? Masih ramai yg ingin menyuap sesudu nasi pun tidak mampu.
Tetapi mama percaya golongan yg negetive ini hanya sedikit dan ramai yg belajar ilmu agama berada Di "class" yg tersendiri. Yang negetive ini mereka sendiri yg tidak tahu cara meletakkan ilmu mereka dan tidak percaya dengan ayat "jika engkau bersyukur aku tambah nikmat tetapi jika engkau kufur siksaanku snagatlah pedih "

Ujian mereka mungkin urusan dunia tetapi mama dah merasa bagaimana urusan akhirat ini menyelesaikan ujian dunia mama.
Dengan solat, doa, Quran entah dari mana pelbagai rezeki dan bantuan datang dan segala kekusutan dan kesukaran hidup mama terlerai.
Hidup mama makin tenang dan merasa cukup walaupun tidak kaya. Sampai masanya yang jadi hak mama akan jadi hak mama. Jika bukan hak mama sampai bila2 tak mungkin jadi hak mama. Kalau ada apa2 keinginan atau maslah mengadu saja pada Allah. Semudah itu saja. Penyelesaian pasti datang.
Mereka tak alami jadi biar kan mereka dengan kepercayaan mereka. Kita tetaplah dengan keyakinan kita.

Sebagaimana mama tak pernah putus asa melalui jalan dengan Khairy adikmu dulu seperti itu juga mama tak akan putus asa dengan jalan Arief.
Sebagaimana mama beri masa, harta dan kuderat untuk khairy macam tue juga mama akan buat utk Arief.
Insya allah.







Balik dari hantar Arief bukan mama yg bercucuran air mata tapi nenek yang asik mengesat air mata.
Arief bukan sahaja dapat sokongan mama Tapi juga sokongan dari nenek.
Nenek suka sangat bila Arief iqamat depan nenek. Nenek puji sedapnya suara Arief.


Jauh lagi perjalanan kita.
Mama doakan yg terbaik utk Amirul Arief yg mama selalu gelar "Hero Mama"

Tulisan saya adalah berkenaan diri saya sendiri yg saya alami. Tak berkaitan dengan org lain. Perjalanan yg saya lalu bersama anak2 saya tak akan sama dengan perjalanan kamu.


kemas arief pakai serban 
alhamdulilah
semoga dewasa dengan baik di Madrasah Darul Atiq




Tuesday, February 4, 2020

Happy Aniversary - 14 years



Hari ini ulang tahun perkahwinan yang ke 14 tahun.
Umur dah masuk 40 series.
Usia kawin pun dah 14 tahun.
bukan isu cinta lagi yang penting.
Tapi perkahwinan ini akan bawa ke mana?
Ke syurga atau ke neraka?
Jika nampak ada jalan menuju syurga Allah pertahankanlah.
Jika nampak kemudaratan di dlm perkahwinan, istiharah lah.
Keputusan yang terbaik tetap petunjuk dari Allah.

LESS EXPECTATION, LESS DEPRESSION

btw gambar nie member FB yang buatkan ..comel je..