ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, August 5, 2019

Kau bukan ibu yang baik bila cakap penat?


https://www.facebook.com/KristinaKuzmic/videos/1798216846908692/UzpfSTEwMDAwMDAxNTc3MTYyODoyNjY1NzI3OTkzNDM3NzAw/

Hahaha..
I like it😍😍
Eh salah ke cakap penat?
Kita bukan mak yg baik bila cakap penat?...
Kita tak bersyukur bila cakap penat?
Sesuka hati je judge..


Jadi org bujang pun ramai yg komplen penat. Komplen heatic dengan life..
Ini pulak mak okey.. Bawak 4 anak sekali dalam kehidupan.. Opss terlupa sorang lagi.. Bapaknya.. Dan saya pun tak meninggalkan parents.. Nak bawak semua sekali dlm satu kehidupan yg indah nie.. Heatic tapi bahagia. Indya allah.. Ujian biasalah.. Opss didikan Allah je.. Change it.

Ye saya penat..
Tapi im happy mother. Insya allah.
Kain baju, kemas mainan, kemas habuk, pergi pasar, masak, , membebel, mengemas etc etc biasalah tue. Itu mmg hidup sebagai ibu. Tambah lagi ko kerja..

Paling seronok adalah hujung minggu. Ke sana sini joint aktiviti riadah anak. Hantar amik anak tuisyen dan mengeteh dengan salah sorng anak walaupun secara curi2 takut anak2 lain nak ikut. Paling kecoh bila bawak semua. Tapi practice make perfect. Dah biasa.. Kalau nampak i dok bebel2 tue bior je ye.. 4 anak 4 perangai. Belum mata kena awas tengok anak3 yg lincah. Mulut kena cepat menegur. Walau ko pok pet pok pet sepanjang bawak semua anak i dah biasa je. Mak2 yg telah lalui pengalaman yg sama.. Senyum sambil sengih.. Dan ada acik2 yg cakap "acik dulu pun sama mcm kamu. Enjoy saja. Bebel saja"😆

Yang acah2 good tue.. Sampai tak boleh luahkan dan always nak tunjuk perfect mom tue.. Takpe.. Im not alone. Maybe uools yg alone sebenarnya bak kata mak dlm video yg kelakar nie🧐
Btw saya belum pernah sorok coklat dlm tampon box. Letak dlm meti ais.. Sesaat licin! 😜😜

 
Amacam kari ikan saya? Nampak saya yang masak. Tapi tau tak beli ikan nie saya ke pasar tani dengan 3 anak berderet2? Satu anak main bola.. Oh selamat yang main bola tue paling lasak.. Setiap lauk yg saya masak semua ada bahagian.. Nasi pastilah suami yg beli. Sayur2 yang saya masak dari pasu belakang rumah  anak2 yg siram pokoknya.. Sayur2 yg saya beli adalah bersama anak2.. Proses Moterhood jugakkan?


 Kalau senyum kemain mcm nie masihkah bukan kita ibu yang baik?

 Hujung minggu selalu masak nasi lemak. Senang sampai ke malam. Tapi kdg2 malam kami ngeteh kat luar. Sekadar amik angin..

 Curi2 dating dengan Amana. Anak sulung banyak membantu ibunya. Dari segi emosi dan fizikal. Kena sayang anak sulung lebih supaya dia tak rasa terpinggir sebab asik kena marah bila adik2 buat hal..  Kita jangan cakap je kita sayang.. kena tunjuk dengan perbuatan.. Baru dia tau betapa kita saying dan dia sangat penting dlm hidup kita

 2 anak bongsu tidur kiri kanan saya. Tiap2 malam bergaduh sebab berebut mak.
 Masihkah bukan ibu yang baik walau saya cakap saya penat?

 Ini anak paling lasak. Lasak tue kita pindah ke padang bola.

 Kau tukang masak, kau cikgu, kau bibik, kau pekerja, kau mak kucing, kau mak manusia..
tak penat ke?

 Anak 4 macam2 peel tau. Sorang nak jadi ustaz, sorang nak jadi pemain bola, sorang nak jadi pemanah.. diorg tak tau mak dia dah pegang macam2 kerja sejak jadi "ibu"

 Jadi mak nie makan sayur je..Haha.. Caya tak?

 Anak kucing pun sayang ko. Walaupun ko tak mo layan dia. Anak ko sendiri dah ramai. Lagi ak tambah anak kucing.Tak habis2 kucing beranak..  Haishhh

 Joint aktiviti anak-anak paling best

Mak saya tak baik sebab komplen penat? Kamu tue tinggal dengan mak saya ke?


Ini sebenarnya waktu saya berehat.

Pestime buat bubur durian. Fuhh puji melangit anak-anak. Termasuk adik-adik. Saya sayang semuanya. Saya nak bahagiakan semua di sekeliling saya. Adik2 membesar bersama dengan saya masa saya kecil. Anak2 pula membesar bersama saya bila saya dewasa dan tua.

entah berapa kali curi2 keluar dengan Amana. Bapaknya buat dek je. Sebab tahu saya takde nak keluar dengan sapa2. Anak2 nielah kawan2 saya. Lagi satau adik2 saya.. Soalan suami saya bila Nampak adik saya husbd cakap dengan adik "haaa dah habis gossip?" haha
 
 
Kalau nak tau mak saya baik ke tak baik.. Tengoklah muka saya nie. Nampak bahagia ke muka stress? Mak saya nie memang suka bebel. Suka komplen penat. Sebab memang penat pun. Saya pun penat tgok mak saya tak reti duduk diam. Tapi itulah mak kesayangan saya. kalau mak merajuk saya pujuk sampai mak ketawa. Saya kecik lagi tau.. Tapi saya tak boleh tengok mak merajuk... (Adam kalau saya merajuk dia akan paksa muka saya mengadap muka dia. Dia akan cium berkali2. Sampai saya ketawa baru dia beralih main dengan kakak abang)
 
Penat itu tak boleh dipisahkan dengan ibu.. Dengan ayah pun. Suami pun penat. Cuma camana kita cover balik kepenatan kita. Camana saya cover penat saya? riadah dengan anak-anak. Keluar sana sini dengan anak2.... jadi ibu mana boleh pisah dengan anak-anak...
 
 

No comments: