ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, July 5, 2022

suamiku si tukang kayu, tukang cat dan segala jenis tukang haha

Dulu masa kami masih ada kerjaya..
Saya Ila Saleh  selalu bising-bising dengan hobby suami yg suka bertukang mengecat membaiki leterik etc etc..

Saya selalu cakap bila suami nak betulkan wayar leterik atau plag rosak  "eh bang upah jelah orang. Awak reti ke..kang kena renjatan leterik..biarlah org yg memang mahir buat"

Bila tengok segala kayu2 kat rumah sampai yard yg sy reno utk tempat santai anak2 pun jadi tempat simpanan kayu dan segala alat bertukang dia..
Saya punya bebel.."eee..semak mata"

Bila suami sibuk beli peralatan cat kereta motor.. bukan murah ye.. saya membebel lagi "hantar kedailah bang..bukan takde duit..biarlah kedai cat..kan cantik..cepat siap..semakla mata saya sepah2. Sana sini barang catla ..barang kayu lah..penatlah saya mengemas..sakitla mata nie"

Dan sekarang bila kami dah resign..
Tak sangka semua hobi suami tue..
Bertukang, mengecat, betulkan peralatan leterik, betulkan aircond sendiri..
Pendek kata serba serbi mana yg boleh dibuat sendiri tue..
Semuanya banyak sangat manfaatnya..
Menjimatkan kos dari banyak sudut..

Dan sekarang saya main order je..

"Bang buatkan B rak letak barang dapur".
"Bang buatkan B letak tempat masak"
"Bang buatkan B rak pasu"
"Bang ..B rasa awak boleh buat almari bajulah. Nanti awak buatkan ye almari baju kat rumah baru kita nanti"

Husbd dah gelak2..
Dia jawab "awak kan banyak duit..pgla beli kat kedai"
Amboii..pulang paku buah keras nampaknya🤣🤣

Kesimpulannya kalau suami buat benda2 kerja tangan kita sokong je sebab nanti kita jugak yang untung 🤣main order je sesuka hati.. betul tak?
Meja nie dibuat semata2 untuk majlis mawlid yg lepas. Untuk letak bukhor depan ustaz.. untuk ustaz letak kitab etc etc..
Cantik kan?haha..puji kerja tangan suami sendiri..

Meja nie suami buat masa kat kajang lagi.. saya sibuk nak beli meja jepun..suami tak bagi .end up dia buatkan meja nie.. utk kerja amatur.. pada saya dah cukup cantik..


Motor nie antara  harta sebenar kami sebab kami beli cash. Takde loan..Suami cat motor nie dulu..suami cakap kalau motor saya berjaya cat..baru saya cat keta myv.. kata husbd  motor nie jadi eksperiment dulu ..sebelum nak buat yg besar kita kena mulakan dgn yg kecik dulu..yelah banggg..


Selepas berjaya cat motor  Suami catkan kereta myv pulak..kereta nie dah habis bayar..usianya dah 16 tahun.. saya nak jual..suami tak bagi.. dengar cakap suami ada hikmahnya.. inilah sebenarnya harta kami selain motor jaguh tue sebab takde dah hutang bank..

Untuk saya okeylah untuk amatur...dulu keta nie punyalah nampak uzur..bila suami cat.. alhamdulillah cantik di mata saya..

Rak pasu di dinding yg suami buat di rumah lama kami. Cantikkan..haha.. sy memang tak cerewet pun..asalkan dpt apa yg sy nak... Kekurangan yg sikit2 tue saya tak nampak pun.. alhamdulillah suami layan hobi menanam kita

No comments: