ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, May 8, 2013

Hampir 7 bulan

Diam tak diam dah hampir 7 bulan bayi dalam perut ne.. Saya pun dah buat appoiment yang ke 36 minggu di UKMSC pada bulan Jun (bulan depanla) .  camana keadaan sekarang? Oh tadi ada member opis tegur "eh ila kaki ila dah bengkak la.." saya senyum je.. nak cakap apa ek.. saya pun dah mula rasa perut ne besar.. pastu baby ne sangat2 aktif.. asik menendang je kejanya.. masa arief dulu..memang sangat senyap.. diam je.. agaknya sebab masa arief dulu saya asik minum kopi ke ek? arief  dalam perut pun asik tido je haha.. tapi bila dah kuar .. ya allah arief punya lasak tue.. hummm.. takpelah anak lelakikan.. takkan nak duduk ayu pulak :)

Bayi dalam perut ne sangat suka kat Amana. Tiap kali Amana pegang perut dia akan tendang banyak kali. Amana pun akan buat muka happy & cakap "baby  ne memang sayang kakak kan?" Tapi dengan Arief kureng..hehe.. Amana sekarang bila bergaduh je dengan Arief mesti buat statment "nanti bila baby lahir kakak sayang baby je! Kakak tak nak sayang Arief dah sebab Arief pun asik pukul kakak je!" nak gelak pun ada.. kesian kat Arief pun ada.. Arief pun nampak cemburu dgn baby yg lum lahir ne.. Selalu dia cucuk2 perut saya dengan muka geram.. Sabar jelah ye..

Saya banyak kali dah cakap dengan Arief bila baby lahir dia tak boleh tido dgn saya sebab katil tak muat + takut dia tertendang adik dia.. Tapi sayu sangat bila dia cakap "Arief nak tdo jugak dengan mama" Sekarang ne pun katalah dia tertido kat tempat lain..esok paginya dengan mata masih layu boleh dia cakap "mama tak sayang Arief sebab semalam Arief tak tdo atas katil dengan mama" Setiap kali dia tak tdo dengan saya mesti ayat2 macam tue akan keluar.. alahai anak bujang ne..

Dalam ketiga2 anak saya dapat rasakan bayi ne paling banyak dugaannya ketika mengandung.. Memang sangat2 mencabar.. mental..emosi.. kuderat.. mmm.. semoga bila anak nie lahir dia sihat sempurna seperti abang dan kakaknya.. itu doa saya hari2.. Insya Allah.. semoga dia jadi anak yg dapat bertahan dengan dugaan dunia yang bakal dia tempuh bila lahir nanti.. Tapi yg pasti mengandungkan bayi ini saya lebih banyak mengadu dengan Nya. Segala kerisauan.. kebimbangan.. resah hati.. segala rasa hanya pada dia saya mengadu tanpa selindung.. sebab Allah tak pernah sekali pun meninggalkan hamba2nya.. kita tak boleh cerita semua apa yg kita rasa pada manusia sebab kadang kala ia menimbulkan salah faham .. mungkin dgn cara kita sampaikan atau kadang2 ada yg tak mampu / tak terluah dan hanya bermain2 dalam hati dan fikiran sahaja  atau dlm situasi yg tegang semuanya akan jadi sebaliknya.. dari menimbulkan sengketa lebih baik kita simpan dan mengadu padaNya sahaja..kan? Mohon dimudahkan segalanya..  dengan Allah yg kita tak cakap pun dia akan faham.. kita hanya duduk diam atas sejadah sambil termenung dan hanya berkata dalam hati pun Allah faham.. Arief selalu tanya bila saya diam je atas sejadah "mama cakap apa ye dengan Allah? Allah tue dengar ye?"

Takut tak nak bersalin? TAKUTTT.. Anak dah nak masuk 3 pun takut.. Lagi2 jarak dah 4 tahun takde anak kecik..Sehinggakan saya menyedapkan hati dengan kata2..walau apapun pun jadi sama ada saya selamat atau tak.. saya dah kira beruntung.. kalau selamat..alahamdulilah.. selepas bersalin saya umpama lahir semula tanpa dosa.. dosa dahla berkepuk2 :)  betul kan? saya terbaca tah kat mana..ibu yg bersalin ..mempertaruhkan nyawa utk melahirkan zuriat suami umpama tiada dosa lepas bersalin.. Kalau selamat dapatlah jugak saya lebih peluang didik anak2 menjadi anak2 yang insya allah jadi anak2 yg baik2..

Kalau tak selamat pun kiranya dah mati syahid.. betulkan? Kalau meninggal masa bersalin Allah tak hisab kita kan? Saya siap pesan dgn Amana kalau apa2 jadi kat mama tolong jaga Arief. Walau Arief tue nakal.. tapi dia hero mama..Bila Arief makin dewasa dia akan jadi hero Amana pulak.. Terangguk2 Amana.. entah paham entah tak.. Bila saya cakap ada orang bersalin meninggal cepat2 Amana pintas & cakap "mama tipu! Mak Da tue selamat je lahirkan Qaseh! MakDa hidup! Qaseh pun hidup!  (adik saya bersalin baru2 ne & baby dia dah 4 bulan /5 bulan)  pandai betul Amana jawab..positif sungguh :)Saya pun pesan buku mama yang mama buat tue simpan sampai besar.. sekarang Amana tak berapa paham tapi bila Amana dah besar mesti Amana bangga mama pernah tulis buku hihi..

Bila mengandung ne.. anak2 makin perihatin.. bila saya nak sembahyang.. Amana akan amikkan saya kerusi untuk sembahyang duduk.. Saya habis sembahyang berebut2 dua beradik tue lipatkan kain sejadah.. Arief macam biasa akan duduk kat tepi saya tiap kali saya sembahyang.. Semalam siap makan keropok tepi saya tunggu saya habis magrib.. Bila saya sakit kaki atau badan cepat2 Arief "tumbuk" badan saya.. Tangan kecik tue dah terasa jugak kalau mengurut.. Kalau menumbuk lagilah.. Sebenarnya sentuhan anak tue dah meredakan kepenatan dan emosi saya seharian..  Bukanlah hilang pun lenguh dia menumbuk &mengurut tue :) Tapi sambil dia mengurut tue saya tatap mata dia yang takde dosa..jujur je kasih dia pada mama dia.. tanpa sempadan & batas..  tgok muka dia yg suci.. tengok rambut dia yang lurus.. saya tahu dia akan jadi hero saya dan kakak dia nanti.. sekarang pun dia selalu sebut "ARIEF NE HERO MAMA TAU TAK" sambil dia mengurut tue mesti ada bualan lucu dgn budak yg separa pelat nie hikhik.. bahagia rasa jadi mama Arief.. bahagia jadi mama Amana..

Dulu saya tak pernah kisah nak ank lelaki atau perempuan nak anak sepasang ke apa ke.. tapi bila saya punya sepasang anak.. saya tahu ada sebabnya kini.. dan mungkin saya akan punya dua anak lelaki (insya Allah yg dalam perut ne pun lelaki) dan seorang anak perempuan.. setiap yg Allah beri ada hikmah dan sebabnya.. hanya kita yg tak tahu dan mungkin tak sedar dan tak memikirkannya.. Kakak & mak saya pernah cakap.. Arief tue lahir untuk jadi pelindung saya.. MIL saya pulak cakap Amana ne satu2nya bunga dalam rumah ne.. kena jaga baik2& berlemah-lembut dengan Amana.. Amin, Insya Allah & Alhamdulilah punya anak2 nie..











8 comments:

Kesuma Angsana said...

moga dipermudahkan terus yer !

Ummu Madihah said...

Salam Ila,

Kejap je ek, dah 7 bulan. Jenuhlah mengganti puasa nanti ya!! Harap semuanya selamat nanti insya-Allah. Moga anak2 membesar menjadi anak2 yang soleh dan solehah!

Mizz ErMa said...

insyaallah..semoga semuanya baek2 aje hendaknya..amin, =)

Khai♥Rin : anies said...

2 bln yang jeng jeng jenggggg

Norlizayati Othman said...

Waah. Ila, dah 7 bln. Kejap karasa. Moga anak2 menjadi kekuatan utk kita. InshaAllah

JaSSNaNi said...

assalam..
dah 7 bulan ye.. kejap je kan.. dah pandai senyum depan camera dan wat aksi2 comel.. :) very clever lah..

norhidana miswan said...

baca ntry ila kali nih rasa sebak, sayu lak... yelah wanita yg bersalin nih mempertaruhkan nyawa nyer... itu bak kata org antara hidup n mati...

tp doanya semoga ila n bby selamat n sihat2 hendaknyer...

Allene said...

sama la ngn lin... cuma lin depan sikit dari akak... seronok gak bila da ada anak 2 ni kan.. tgk amana ngn arif manja je dorang...