ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, July 15, 2014

Bergedil Homemade!

Dah lama tak share resepikan? Sebenarnya nie pestime buat tapi berkobar2 nak share.. haha.. So dari awal buat dah siap2 hp kat tangan.. Sekarang anak2 tgh tdo kalau dah bangun jangan harap ye dapat ngadap lappy.. OK meh kita wat entri resepi homemade bergedil dgn laju..awas banyak gambar tau.. TQ to SIL yang bagi tution wat bergedil thru whatssup .. Bahan-bahan seperti dalam gambar.. yang tak ada adalah daun sup.. daun sup lum petik belakang umah.. jangan jelessss daun sup i dalam pasu.. segar dari pasu gituuuu... Oh pesan  SIL.."akak yang paling penting bawang goreng mesti ada!"

 saya potong kecik2

 akak kentang tue mesti goreng..jangan rebus..
kalau rebus nanti bila dah kepal2 masa nak goreng ..pecah..

 jangan goreng sampai hangus pulak.. macam nie dah okey

 masuk kentang yg dah digoreng dlm batu penumbuk

 oh my lovely hero!!
lepas nie tolong tumbuk cili boleh?
ketang yang arief tumbuk.. tq my hero!

 saya guna burger daging ramli
 daging burger pun goreng ye

 rupa daging yang berjaya digoreng

 masuk daging pulak dalam batu lesung..tumbuk ye.. 

 yessss... comelnye daging kena tumbuk :P

 ini pulak bawang goreng.. tumbuk jugak tau.. 

 saya tak masuk besar2 sebab kang khairy tercekik pulak makan bawang goreng nie.

 akak tumbuk salah tue.. isk.. akak nak melawa je..bukan tolong mama!

campur semua dalam satu adunan
kentang tumbuk, daging tumbuk, bawang goreng tumbuk, daun sup yg digunting halus
itulah kebanggaan saya.. daun sup dari pasu hihi.. 
pastu saya campur garam & lada hitam sikit.. sikit je..
mana boleh banyak2..budak nak makan..

 sendiri makan guna tangan je ..lagi berkat gaul guna tangan ibu.. ye tak?

 nak mengelakan anak2 mengacau.. saya bagi sikit utk diorang uli..
 diorang uli..diorang goreng.. diorang makan.. 
tue tangan amana haha

 tue pulak lutut arief ekekeke

 haiiii sayalah model dalam FB mama hari ini.. Model bergedil homemade!!
Siapa nak tempah angkat tangan?


 haha.. nie hasil uli budak2 tue

 Amana dengan bangganya bersama bergedil yang dia uli

  close up sikit :)

alhamdulilah..percubaan pertama menjadi..anak2 pun cakap sedap

 saya kat dalam walker nie.. tolongla suap saya..kang saya terjun amik bergedil tue kang!!

 diorang nie tak nak suap saya ke? saya tak posala..

 mama  jugak yang memahami isi hati saya

manalah dagu tak belapis nak.. susu formular minum.. BF hari2..  makan bubur.. nasik kat seduk pun dia boleh kutil & masuk mulut..  makan bergedil.. apa kakak abang makan semua nak..  semua pun sapu ye dik.. tak tinggal apa.. asal mama makan..adik pun makan.. tapi adik bam bam..mama pulak makin kurus.. adik senang hati ke dik?

1 comment:

Allene said...

senang dan sedap.. nk try la... tq2..