ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, June 21, 2021

CERITA UMRAH SAYA - ALLAH TAK AKAN BENARKAN KITA BERHUTANG UTK IBADAH. ALLAH PASTI LANGSAIKAN & JANGANLAH TERTIPU DENGAN DUNA

 Sy ada share klip seorang ustaz nie cakap "Allah tak akan benarkan kita berhutang utk tujuan akhirat jika benar ia ibadat. Allah akan langsaikan"

Sekadar sharing.. Sy tunaikan umrah masa sy cuti tanpa gaji. Bayar nazar kerana anak masih hidup melepasi setahun umurnya. Sy meniaga online. Anak sy ada maslah jantung. Duit boleh dikatakan habis utk perubatan anak. Tapi sebab dah nazar.. Allah bantu dan izinkan sy tunaikan umrah dengan duit online business.
Sy bayar lebih kurang rm8k+utk saya.. Khairy sbb kecil dalam rm3k.. Deposit dlm rm3k utk saya, mak, amana, adik lelaki, khairy. So lebih kurang dlm 14k.. Tak termasuk belanja makan2 kat sana.. Senang cerita 16k lah sy habiskan utk tunaikan umrah dlm keadaan sy cuti tanpa gaji dan hanya bergantung dgn online business yg tak menentu incomenya..
Mak pula byr utk mak, adik lelaki (sbg mahram sy dan Amana) dan Amana. Kos Amana tue sebenarnya bahagian utk saya. Semua anak mak memang sponsor sekali ke umrah. Tapi sebab sy niat umrah nie adalah utk bayar nazar so saya wajib bayar sendiri dan bahagian sponsor saya tue mak pindahkan kepada amana iaitu cucu sulung mak.
Dlm penerbangan sy bgtau mak "mak angah takde duit langsung dah. Maybank, tabung haji semua dah licin" (menaip nie pun menitik air mata)
Mak saya senyum "Allah akan ganti. Insya allah. Dulu mak pertama kali pergi umrah pun tak ada duit. Tapi sebab doktor cakap nyawa mak tinggal 3 bulan je. Mak mesti tunaikan umrah sebelum mak mati. Alhamdulillah nyawa mak panjang dan dah jejak mekah madinah 18x seumur hidup mak nie. Entah dari mana rezeki Allah tue bagi.. Allah akan ganti semua yg angah keluarkan utk ibadah berkali2 ganda"
Saya bukan risaukan diri saya. Tapi sy risaukan perubatan khairy ketika itu.
Alhamdulillah balik dari umrah.. Akaun maybank yg kosong ada 5k sebab customer main transfer je duit utk beli jualan saya.
2minggu sy tunaikan umrah.. Sy tak posla barang customer. Tapi sorang customer pun tak marah.. 😅
Tak lama lepas tue sy menang contest worth 50k..ada ipad 4 bijik dll..
Mcm2 rezeki sy dapat lepas itu..
Dan betullah mcm mak cakap Allah beri berkali ganda dari apa yg kita keluarkan lagi bila apa yg kita buat tue adalah utk ibadah..
Mcm ustaz tue juga cakap..
Allah takk akan biarkan kita berhutang utk tujuan ibadat.. Allah akan langsaikan..
Alhamdulillah..Pulang dari tunaikan umrah..
Khairy stabil..
Rezeki cukup..
Hutang satu persatu selesai..
Hutang gold credit card yg sy gunakan utk survive utk byr bil2 perubatan khairy dan lain2 expenses pun setel.. Dah patah dua pun credit card tue. No more credit card in my life. Insya allah ☺️
Masalah satu persatu berlalu..
Boleh memberi..
Boleh saving sikit2 utk anak..
Tak kaya tapi cukup.
Tak kaya tapi sesungguhnya Allah tak akan biarkan saya sedih utk urusan dunia lagi.
Allah akan bantu. Sy yakin sangat..
Syaratnya sy dahulukanlah urusan akhirat. Janganlah tertipu dgn urusan dunia💝
Link lagi satu berkenan tertipu urusan dunia. Jemput dengar

No comments: