ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, April 4, 2014

Hobi baru saya :)

Sebenarnya saya dah mula tanam sayur sejak pindah rumah ne.sy tanam ulam yg palinggggg sy suka..cer teka..cer teka.. salahhh... sikit lagi..panjang2.. goreng pun boleh..kacang botorlah!! Hidup..dah besar tau..tp msa sy pantang& duduk umh mak..mati pokok kcang botor sy sedihhh!!

sayang bangat dengan pokok cili nie.. saya cuma campak je cili2 yang dah rosak dari peti ais tue. tak sangka tumbuh & dah ada pun buah cilinya..sayang sangat.. sesuatu perkara yg kita tak jangka berlaku & lebih dari yang kita harapkan.. sapa tak happy? over betulla mama Amana nie.. nie pokok cili je pun.. oh..saya baru tukar pokok cili ke pasu yang lebih besar..mak bagi pasu..ala anje-anje betul..pasu pun mak yang bagi..

sapa tau ne pokok apa? MENGKUDU!!
 mak bidanlah suruh tanam..pastu nak buat apa? haha
 
lepas kejadian pokok cili..saya buat eksperimen lagi..
beli sayur bayam ada akar lagi.. so saya cucuk 4 batang akak..salah satunya tumbuh..
happynye...
 
daun sup ne memang beli benihnya.. tue bawang seketul tue pun nak buat eksperiement lagila tue haha..campak bawang yg ala2 dah rosak.. dengan harapan akan tumbuh daun bawang pulak kiki...

kat umah mak ada dua pasu besar lagi yang bakal diangkut balik..pasu mak jenis tanah liat..beratnya ya rabbi.. mak dah giveup tak mo menanam..saya pulak tengah semangat.. 
so next project----->> kacang botor lagi!! dont give up!! 

5 comments:

YUS said...

Bestkan dapat menanam! Terapi jugak ni sbenarnya.. Heee...

Wansteddy Tales said...

Opismate wan jenis tangan hijau tau ila. pantang tanam pokok mesti segar malar jadinya. Untung org ada bakat camtu :) rasa fresh tgk pokok hijau dlm rumah kan ila :)

Allene said...

love this idea.. klu i ada masa pun i akan tanam benda2 ni..

kinna said...

ila, pasni sayur ke atau apa2 bahan makanan yg tak habis boleh buat baja organik. makcik saya buat seniri baja tu semua. sampah pun kurang, bumi selamat, tanaman pun subur :)

salmizah said...

waaa..best tu..Kite tanam daun sup kalau letak dlm botol isi air nak jugak membesar..kalau letak ats Tanah trus K.O...