ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, May 25, 2017

Berapa baki PTPTN korang?

  
Assalamualikum semua
Jomlah share citer tentang PTPTN pulak
asik-asik emas je
Nie citer kisah benar ye
sebab citer hal sendiri haha
 
siapa tak habis-habis lagi PTPTN?
Saya start buat potongan gaji masa tahun 2003
masa saya mula-mula masuk kerja
tapi masa saya cuti tanpa gaji jaga khairy tue terus terputus bayaran PTPTN
dah takde gaji.. nak potong apanya? kiki
saya pembayar tegar tau..bukan saja-saja tak mo bayar
 
alhamdulilah sejak masuk keja 2003 tue  Allah gerakan hati nak bayar PTPTN
sekurang-kurangnya dari 28K tak termasuk interest tue banyak yang dah habis tau
Tinggal RM8842.48 je tauuuu
KORANG?
eleh senyum-senyum kambing pulak .. jangan mareee...
 
 
Tahukah anda jika pinjaman anda dibuat di bawah tahun 2001 anda tidak layak menyelesaikan PTPTN anda secara lumpsump menggunakan Akaun 2 KWSP anda?
Jika bayaran lumpsump dibuat kesemuanya anda akan dapat rebate 15%....
so kalau saya setel semua saya boleh dapat potongan 15%
15% diskaun = RM7516.47
 
 
Frust rasa sebab saya tidak layak nak gunakan KWSP untuk hapuskan PTPTN saya nie.  Kalau saya bayar secara biasa lebih kurang 3 ke 4 tahun baru habis.  Takpe saya ada caranya supaya bayaran 3-4 tahun ini akan diselesaikan dalm tempoh 7 bulan ke 10 sahaja.Insya allah..
 
"Ala bayar jela secara biasa..habis jugak knanti.. 3 tahun pun je bukan lama sangat..." Mak saya pesan sejak Khairy lahir "khairy nie lahir sebagai ujian, rezeki, penunjuk yang tersirat dan peringatan supaya sentiasa bersedia semua perkara. Jika boleh selesaikan sebarang hutang atau apa-apa dengan segera selesaikan secepat mungkin.Tangguhkan nafsu untuk shoping atau apa sahaja asalkan tiada hutang.hati senang..,bebas riba, bebas hutang.. meniaga pun senang"
 
Kalau khairy tak ada..saya relex je kot.. tak sedar diri dengan kenyataan biasa "alaaa..nanti habisla hutang tue jugak nanti..." sebab tue rasa sayang angat-angat dengan khairy..dialah penyejuk hati saya..penguat untuk saya melangkah walau apa pun badai yang datang.. haha kecik hati amana & arief kalau baca..semua anak kita sayang tapi akan ada seorang anak yang akan mengajar kita erti sebenar satu KEHIDUPAN..
 
cuba teka cara saya pendekkan pinjaman PTPTN nie dari 3/4 tahun ke 7-10 bulan? cluenya saya masih gunakan KWSP ..tapi ikut jalan lain.. sapa bijak bistari cuba teka caranya..hihi... kalau rasa tak dapat teka boleh WA saya haha..jomlah sama-sama bebas hutang..bebas riba..hati senang..jiwa tenanag...Insya Allah
 
 

 
JEMPUT LIKE FB SAYA BERKAITAN EMAS
017-3201998
PANDORA 916 BY GELIGA GOLD
DINARPAL
PUBLIC GOLD
POWER GOLD

No comments: