ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, May 14, 2022

asparagusku


Asparagus ku

Saya Ila Saleh  tanam asparagus nie sejak PKP dua tahun lepas tau. Sy tanam dari biji benih. Saya pernah terbaca pokok asparagus nie juga dikenali pokok 100 tahun... Sebabnya pokok nie memang lama nak keluar hasil dekat 2 tahun baru besor pokoknya tapi pokok nie kuat dan boleh bertahan berpuluh2 tahun..haha.. sy terbaca gitula..

Pokok asparagus nie sy tak berapa jaga berapa bulan kebelakangan nie sebab uruskan urusan hijrah.. asik ulang alik rumah lama dan tempat hijrah yg bukannya dekat.. ada satu pasu lagi saya terpaksa tinggalkan di rumah lama.. insya allah saya akan bawa juga ke tempat hijrah jika masih boleh diselamatkan..

Semalam satu hari kerja saya merawat kembali pokok2 yg boleh diselamatkan.. dan salah satunya usaha nak sihatkan kembalik pokok asparagus nie..pindahkan pasu dan beri tanah yg lebih sihat.. tanah nie sy beli dari Norashikin Abdul Rahman .. punyalah jauh bawak dari Bangi ke tempat kami hijrah nie..

Semoga asparagus nie boleh sihat kembali dan membesar dengan baik..

Eh pokok asparagus lawa tau..mcm pokok tepi pantai daun2nya tau..sebab tue sy suka tanam sebab mcm pokok hiasan😍

Akar asparagus.. orang panggil crown tak silap saya

Saya  tukar pasu lagi besor..nampak tersepit je akarnya..

No comments: