ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, January 24, 2023

Amirul Arief, dyslexia dan kitab


Bagi parents yg ada anak2 bermasalah pembelajaran.. dyslexia ke adhd ke etc etc
Jangan putus asa..
Pasti ada satu tempat yg sesuai utk anak2 begini..

Dulu masa Arief kecil2..  Arief cuma diam dengan lego.
Kalau tak dapat lego Arief tak akan duduk diam..
Sehinggalah satu hari suami bawa kami semua ke kuliah TG Ahmad Rizam mudir Madrasah Darul Atiq 
Saya lihat Arief diam saja..
Hampir dua jam Arief mendengar kuliah TG Ustaz Rizam dengan khusyuk..

Rasa pelik juga sebab di sekolah cikgu selalu komplen Arief tak boleh duduk diam. 
Dipaksa duduk akhirnya Arief tido saja di kelas kerana bosan walaupun duduk paling depan.
Duduk depan kelas pun tak memberi kesan kerana tulisan semuanya melompat2 dan Arief tak mampu baca pun. Dia melukis dan akhirnya tertido juga 
Hari2 komplen itu sajalah saya asik terima...
Arief tdo.. Arief tak duduk diam.Arief asik berjalan.
Dah dibagitau dia dlm proses treatment pun takde siapa yg faham..

Dan bila lihat Arief  tekun mengadap TG Ustaz Rizam ...
Tanpa tidur.. tanpa bergerak ke mana-mana.. malah tekun matanya hanya memandang TG dengan penuh tumpuan..
Fahamlah saya jalan agama adalah untuk Amirul Arief. 

Ketika ini usia Arief lebih kurang 10 tahun
Arief sempat duduk beberapa ketika sahaja  di Madrasah Darul Atiq kerana kovid dua tahun.
Mungkin jika dicampur2 tempohnya dekat setahun juga di Darul Atiq.
Madrasah Darul Atiq adalah madrasah yg menekankan adab dan amal.
Arief bagitau di Darul Atiq banyak baca quran dan berzikir. Saya percaya amalan ini merawat Arief dengan sangat cepat terutama bahagian mata dan juga cara akalnya memproses maklumat.
Ajaib sungguh Arief boleh membaca dalam tempoh hanya 4 bulan duduk di madrasah ini.
Bayangkan balik ke rumah Arief membaca kitab Munthakab Hadis di depan saya dengan sangat laju. Sedangkan sebelum ini jika disuruh baca Arief hanya merenung saja buku sekolahnya .
Menitik air mata saya..😭

Selebihnya di Darul Atiq, Arief banyak bermain dengan alam.
Madrasah ini ditengah hutan.
Arief panjat pokok, berlari dengan kera, mandi sungai, keluar masuk hutan.
Ada saja ceritanya tentang alam semulajadi disana.
Dan saya percaya ia juga salah satu punca Arief tenang, mudah menerima dan menghafal tiap zikir yg diamalkan di sana.

Di usia 13 tahun Arief masuk ke Madrasah di Johor kerana kami hijrah ke Johor..
Setahun dah berlalu dan kini Arief dah berusia 14 tahun..
Masih setia di jalan agama dan tak pernah sebut nak masuk ke sistem mainstream.
Arief tak sesuai di sistem mainstream
Nampaknya inilah jalan Arief untuk menuntut ilmu..
Di sini Arief mula menadah kitab.
Di permulaannya Arief ambil masa juga..
Di sini tiada alam untuk Arief bermain..
Tetapi alhamdulillah mungkin kerana cintakan TG Sheikh..suka duduk dengan orang2 soleh dapat juga Arief adapt dengan cara baru.
Arief sudah mula bercerita tentang kitab yang TG Sheikh dan ustaz ajarkan malah mampu juga Arief menyampaikan pada saya semula.
Syukur alhamdulillah..

Dalam gambar..Arief sedang tadah kitab Tanbihul Ghafilin (Peringatan Bagi Yang Lupa) bersama jemaah TG Sheikh Abu Zaki.
Tengok Arief dobek kitab..
Teringat buku sekolah Arief yang kerap kosong dan kalau berisi pun hanya beberapa muka surat dan kebanyakan hanya lukisan cartoon.

Janganlah kita berputus asa dengan anak2 yg masih kecil dan melayan kata2 hinaan pada anak kita.
Jangan tambah tekanan pada anak kita yg ada masalah pembelajaran. 
Mereka akan bersinar dan tenang di tempat yg sesuai utk mereka.

Tapi mungkin jugak Arief serem bapak dia ada kat sebelah auto rajin belajar haha.
Credit gambar to madrasah Arief.
Bukan sy amik gambor..camana sy nak amik gbr kat saf lelaki pulak haha

Saturday, January 14, 2023

Hanya kerana Allah& Rasullulah


Dulu zaman muda..
Pernahlah terbaca kes-kes macam nie..
Letak jawatan kerana Allah & Rasullulah
Mereka cintakan Allah, takutkan Allah, azab Allah dll..
Masa tue aku kagum..
"Hebatnya diorang tue.. sanggup tinggal kesenangan untuk semua tue"

Tapi sekarang aku faham..
Nikmat cintakan Allah tue lagi besar dari nikmat duduk dalam kesenangan dan keselesaan..
Aku jumpa beberapa orang di tempat hijrah di sini.
Bukan calang2 income dan kerjaya mereka ..
Mula-mula aku jumpa seorang, jumpa yang lain, jumpa lagi yang lain, jumpa lagi dan semoga aku tak akan berhenti jumpa orang begini sebagai sumber kekuatan kami sekeluarga..

Ada kerja bank, keja cukai, keja semigomen dan dengan beberapa alasan yang sama dan ada yg berbeza..
Tapi semua alasan mereka menuju perkara yang  sama..
Takut hukum Allah walau di mata orang lain benda itu sekadar sebesar semut dan langsung tak memberi dosa..
Tapi jawapannya hampir sama "takut Allah.. takut tak dapat nak jawab kat akhirat"
ALLAHUAKBAR 

Mereka tinggalkan kerja dan masa depan yg cerah
Mereka tinggalkan neck tie masing2
Mereka tinggalkan bilik yang berhawa dingin
Mereka tinggalkan peluang meningkatlan kerjaya di dalam dan luar negara
Mereka tinggalkan income sehingga berbelas2 K
Mereka ini ada yg lelaki dan perempuan..
Malah ada yg pasangan suamiisteri..
Mereka mula kerja biasa-biasa saja
Ada yg buka homeschool
Ada yg jadi rider
Ada yang ikuti kuliah sepenuh masa
Ada yg buat kerja part time sana sini

Semoga Allah beri kami semua kekuatan
Kerana tak semudah itu meninggalkan kesenangan dan dunia yg telah dikecapi berpuluh tahun .

Link asal https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10220677472718360&id=1582173137&mibextid=Nif5oz

Saturday, January 7, 2023

kovid 2023? Bagaimana hadapinya? Vaksin lagi? Up to you ..


Faham tak maksud jaga makan di sini?
Apa yg kita makan akan mantapkan sistem imun kita.
Kalau makan tak jaga....

Bahan makanan better choice mahal?
Mulakan dgn yg asas itulah yg saya buat dulu..
Sebab sy memang jenis memasak..
Saya mulakan dengan barangan dapur..

Bawang merah dan putih
Bawang merah selain dari chena
Bawang putih lanang

Gula dan garam pula
No gula dan garam putih di rumah lagi
Gula tebu organik atau gula kelapa organik sahaja
Itu pun kuantiti terkawal
Garam saya pilih yg natural no added chemical/others.
Sapa nak added terpulanglah..
Kenapa sy perlu yg added ?

Lepas tue kepada ayam pula..
Sy carik yg tak injek..
Kat Kajang dulu saya siap beli yg no injection,no antibiotics and free range.. amikk 🤣
Alhamdulillah kat sini dah ada dua supplier ayam kampung 

Lepas tue  ikan pula
Kat Kajang sy beli di kedai no formalin added
Kat tempat hijrah belum jumpa lagi

Sayur paling best
Saya tanam sendiri hahaha
Ulam dan sayur  tue setakat sy nak makan lebih dari cukup..
Petik je kat pasu depan rumah dan belakang rumah
Sampaikan pokok pisang pun blh tumbuh dlm pasu saya .. burung bawak kot benihnya.. jadi saya selalu lapik masakan guna daun pisang tau..

Buah-buahan pun sy tak beli dari chena
Saya pilih Australia.
USA tak silap saya banyak GMO.
Actually anak2 saya jarang makan buah oversea.
Once a while je ..
So dulu kami shopping di Jaya Grocer baru kami belek satu-satu..
Kat sini dah tukar makan buah markisa hahahaha
Ada jemaah towkay kebun markisa horeyy

Soo.. tak banyak chemical dlm badan kan?
Sejak saya jaga makan..
Kami anak beranak jarang sakit
Sesekali sakitla sebab kita bukan firaun🤣
Kalai sakit pun sedaya upaya sy yg rawat anak2 sendiri.
Kalau sy rasa dah tak mampu baru sy bawa ke klinik 
Setakat demam2 biasa saya sendiri usahakan sampai anak kebah..
Saya& anak2 pun amalkan supplement sunnah zaiton& habatusauda.

Makan di luar memang tak dapat jaga tapi saya akan pastikan yg dalam rumah adalah the best in town hahahaha
Bak org tua2 kata "tak dapat buat semua jangan tinggal semua"
Hal jaga makan nie dah banyak saya share di fb lama saya.. siap ada album khas utk supplemet remedi dll..
And now.. saya dah ada BESDA - BERAS BEBAS RACUN KIMIA utk family..
Nasi nie paling basic sebenarnya sebab makanan asas/ruji kita..
Alhamdulillah .
mudah-mudahan usaha jaga makan ini beri kesihatan dan keberkahan pd kami sekeluarga..

Wednesday, January 4, 2023

Welcome 2023.. Gud Bye 2022 yg penuh cerita duka

Tahun 2022 telah berlalu 
Tahun 2023 telah bermula beberapa hari.
Bila saya sebut tahun begini tidak bermakna saya menyambut tahun baru Masihi..

Tahun lepas 2022 penuh dengan air mata kerana penghijrahan total kami bermula..
Resign kerja, jual rumah2 kami,  berhentikan persekolahan anak2 dan terus pindah membawa anak2 mengikut haluan istiharah dan  iman kami.
Tahun yang menguji kekuatan kami sekeluarga termasuk anak2 yg masih kecil ini terus bertahan dengan fitnah dunia..
Saya bersyukur kerana dapat sokongan kuat ibuayah dan adik bongsu saya.
Bersyukur juga kerana rakan2 setaqwa membantu penghijrahan kami.
Bersyukur kerana owner madrasah mengajak kami tinggal bersama.
Dengan tinggal bersama di madrasah membuatkan jiwa kami yg rapuh kuat dengan solat jemaah dan majlis zikir.
Ya duduk di madrasah walau hanya beberapa bulan sangat menguatkan jiwa kami.
Terima kasih TokAyah, TokMak, Ustaz Amin, Ustaz Fendi dan Ustazah Mira..
Menerima kami yg ketika itu hanya bawa hati yg perit.
Merka tahu cerita kami dan mempelawa kami tanpa  prejudis🥰
Terima kasih pada mak angkat juga yg selalu buat saya rasa ada tempat untuk mengadu... Dan tiap kali pandang mak angkat kurang sedikit rindu pada mak saya...
Yang pernah berhijrah sahaja yang tahu bagaimana rasanya duduk di satu tempat yg asing tiada langsung saudara mara..
Kalau berhijrah kerana utk bekerja sambung study dll ..takkan sama rasa dan ceritanya berhijrah kerana penindasan dan kezaliman manusia

Bersyukur urusan pendidikan anak2 juga selesai satu per satu..
Malah yg buat saya terharu Amana yg baru masuk ke sistem pondok  dapat juga jadi antara pelajar terbaik hanya dalam tempoh lima bulan..
Arief seperti biasa dia relek berjuang dengan diri dia sahaja haha
Khairy dan Adam dengan aktiviti yg menyeronokan di "homescholl" sebagai anak kecil yg puas bermain bersilat,memanah, mandi parit, memanjat pokok, mengaji dll..

Rupanya baru 10 bulan kami di tempat hijrah.
Jika sempat berpuasa tahun 2023 ini genaplah setahun kami disini mengikut kalender Islam kerana saya sangat pasti kami berada di tempat hijrah ketika bulan puasa  tahun lepas.
Ketika bulan puasa tahun lepas saya duduk di madrasah dan kerap masak kudap2 berbuka untuk anak-anak madrasah.
Malah kami beraya juga di tempat hijrah.

Semoga 2023 membuka lembaran baru kerana 
Saya telah melihat kerosakan,kesakitan  malah kematian yg berlaku hasil fitnah ini termasuk di dalam kalangan ahli keluarga sendiri sepanjang dua tahun fitnah dunia ini melanda..
Cukuplah apa yg saya lihat ini mengukuhkan lagi iman dan pegangan saya menolak yang syubhah apa lagi yg haram.

Untuk tahun 2023 ini saya akan teruskan aktiviti seperti biasa uruskan persekolahan anak2, pengajian kitab, mawlid dan online business.

Sungguh Allah sangat baik dan halus kasih sayangnya pd hambanya yg teraniya..
Saya pernah berjanji terbinanya rumah non riba kami saya akan lupakan keperitan discrimination ini.
Allah guide satu persatu urusan kami dari awal pembelian tanah sehingga pemilihan kontraktor.
Ada hiccup di antaranya tapi kami serah saja pada Allah kerana dia lebih tahu.
Bagus juga dijauhkan kami di permulaan pembinaan rumah kami dari mereka yg tidak sesuai  supaya tidak timbul masalah lebih besar dan melibatkan kos yg lebih banyak.

Syukur sangat kerana Allah izinkan pembinaan rumah non riba ini bermula juga..

Alhamdulillah asbab discriminate bakal selesai segala hutang dan terbinanya rumah non riba.

asbab discrimination saya dapat hadir kuliah agama setiap hari

asbab discriminate saya kembali meniaga online kembali seperti mana ketika saya bercuti tanpa gaji ketika menjaga khairy yg sakit jantung dahulu..

Sungguhla Allah memberi Khairy sebenarnya adalah sebagai persediaan untuk kezaliman dunia yg kejam.

Kelahiran khairy membuatkan saya belajar tentang pemakanan sunah, pemakanan sihat,supplement, perjuangan bebas riba, online shop.. semua ini sangat berguna sebagai bekalan kami menghadapi fitnah dunia dan kezaliman majoriti.




Friday, December 30, 2022

Kesedaran agama di usia 40++


"Bang, umur kita dah lebih 40 tahun kan? Tak pernah sekali pun kita pergi kem atau kursus yg sampai bermalam untuk kuliah agama kan?"

Suami diam je..Menung..

"Kerja dulu selalu sangat kursus. Ada yg seminggu ada yg tiga hari.. sampai dekat sebulan pun ada.. kat hotel-hotel best-best.. Sampaikan kursus luar negara pun kita pergi kan? Awak dah pergi Singapore, Athens, Istanbul entah mana lagi saya pun dah tak ingat. Saya sendiri dah kursus kat Singapore, Bangkok,Korea,Jepun mana tah lagi tak ingat...

Diam..lamaa... sambil tengok pekat malam luar kereta..mRasa sedih pulak memikirkan.. Habis usia 40++ untuk banyak urusan dunia saja.."

"Yang sedihnya kita kursus dalam sampai luar negara tue semua urusan dunia je..belajar akta2 yg orang kafir buat je.. Beria2 kita belajar bab akta org kafir sedangkan kitab kita Al Quran pun tak habis belek.. Bodohnya kita.."

Tapi..mujorlah dalam kelalaian kami dlm urusan dunia tue masih juga Allah jemput kami tunaikan umrah.. itupun masa umur  dah nak 40.. saya pergi umur 35.. suami umur 40...itu semua pun selepas dapat Adlan Khairy yg sakit jantung tue.. Sejak tue sikit demi sikit kesedaran menambah ilmu agama dan mengubah cara hidup berlaku dalam rumhatangga kami..
 Ya Allah syukur sgt dapat anak sakit jantung yg beri kami tamparan yg sangat hebat dlm hidup nie.. Bertatih-tatihla kami cuba mendekatkan diri dengan ulama dan org2 soleh..dan kemuncaknya kami resign dan pindah duduk di BP ini .. Discriminate sehingga resign ini hanya asbab tetapi Allah lebih tahu niat saya yg dah berdoa demi keselamatan iman agama anak2 dan keturunan saya sejak saya dapat Adlan Khairy. Serius saya dah takut dengan masa depan agama anak2 saya lepas Adlan Khairy lahir. Banyak perkara jadi dalam rumahtangga kami yg buat saya sedar tak ada yg boleh beri keselamatan dunia akhirat melainkan di jalan agama yang benar..
Ustaz ajar bab solat..bab wuduk tapi hati rasa sebak sangat... Sebab kita di usia nie dah patut mahir.. sepatutnya semua kat finger tips seperti mana sy sgt mahir dalam akta di department lama dulu sampaikan muka surat pun saya hafal😢
Semoga Allah ampuni dosa2 saya yg selama ini menjadikan ilmu agama urusan kedua selepas ilmu dunia..

Semoga Allah buka jalan-jalan supaya ilmu agama dipermudahkan untuk sampai pd saya dan anak2 dlm cara dan keadaan yg benar.

Semoga satu hari saya, suami dan anak2 akan menuntut ilmu agama sampai ke luar negara seperti mana saya menuntut ilmu dunia sampai ke seberang lautan..

Wednesday, December 28, 2022

Amirul Arief 2022

Hari nie belek2 gambar dalam hp untuk delete gbr2 yg tak perlu..

Ternampak gambar ini..
Gambar ini dalam rumah TG Sheikh Abu Zaki.
Seronok sangat Arief dapat masuk ke rumah Sheikh. 
Balik je dari rumah Sheikh terus Arief terpa saya dengan wajah happy dan ceria 
"Mama mesti suka kalau dapat masuk rumah sheikh. Banyak kitab. Rumah dalam tue kayu-kayu. Arief pakai baju warna hijau sama dengan Sheikh hari nie tau mama"
(Cuba tengok belakang Arief  tue kan TG Sheikh)

Masa itu kami masih lagi berulang-alik dari Kajang ke Batu Pahat.
Setiap bulan kami akan set time untuk musafir ke Batu Pahat untuk duduk sama-sama dalam majlis ilmu TG Sheikh Abu Zaki.
Bila TG Sheikh ada tertib di Kuala Lumpur kami akan tunggu pula di KL.
Untuk tertib KL biasanya TG akan hadir di beberapa tempat untuk majlis ilmu.
Kebiasaannya kami akan tunggu di rumah Habib di Kemensah dan di Masjid Pucong.

Alhamdulillah dengan izin Allah sekarang kami duduk hampir dengan TG Sheikh.
Semuanya berlalu terlalu pantas.
Antara hikmah discrimminate kami dapat duduk dekat dgn TG Sheikh yg kami hormati.
Sedangkan ketika itu mak saya dah siapkan tanah pusaka di Melaka utk kami hijrah selepas discriminate berlaku pada saya dan suami.

Kasih sayang Allah tak terduga ..diaturnya kami akhirnya duduk dengan ulama yg kami sayangi dan hormati.
Insya Allah di sinilah nanti kami akan habiskan usia kami ..
Di bumi Batu Pahat.
Seperti kata suami "kita hijrah ke sini untuk tunggu mati saja"
Insya Allah anak2 saya juga akan bina masa depan mereka menuntut ilmu, mencari rezeki dan berkeluarga di sini..
Insya Allah..

Alhamdulillah Arief dah masuk di madrasah di sini..
Malah setiap hari Isnin anak saya ini Amirul Arief   menadah dua kitab setiap minggu dengan TG Sheikh di madrasah.. Kami juga menadah satu kitab yg sama dengan Arief bersama TG Sheikh.

Alhamdulillah. Mudah-mudahan Arief dapat sambung menuntut ilmu agama di Tahrim. Semoga TG Sheikh restui Arief untuk ke sana..Insya Allah

Saturday, December 24, 2022

KOKOADIK : BETTER CHOICE FOR FAMILY

Jadi seller online nie terutama mcm saya yg jual beras nie.. kotak sangat penting.. saya biasa pergi ke dua buah kedai.. at first suami yg tolong dealkan lepas tue saya yg menyengihhh je asik pg beli kotak kat kedai tue..

Di salah satu kedai nie saya selalu deal dengan makcik yg uruskan barang basah.. dia yg potong ayam dan barang2 basah yg lain. Towkay kedai cakap deal je dengan acik tue..so saya deal dgn acik tue dan selit wang jajan utk acik tue. Beria dia menolak sebab katanya banyak sgt saya beri ..dalam hati saya.."acikk beli kotak kat shoppe lagi mahal"
tapi saya pujuk "kalau acik tak amik lain kali ila seganlah nak datang amik kotak lagi" 

Dek selalu amik kotak acik tue tanya akhirnya "dik ko asik amik kotak nie ..ko jual kuih je"

Hahaha..gelak besar saya.. "ila nie buat kuihlah paling tak reti. Ila jual barang2 makanan...less bahan kimia dari kat pasaran..beras tanpa racun kimia, gula kelapa organik,megge pun buat dari sayur.. dulu kat KL ikan pun beli tanpa formalin, ayam pun beli free range..sebab anak ila nie sakit jantung nakntingkatkan imun dia supaya dia jarang sakit..so ila belajar dan beri makanan yg lebih baik khasiatnya dari yg ada kat pasaran.. tak dapat tukar semua..ila tukar apa yg mampu"
"Beras tanpa racun kimia? Berapa harganya?"

"Rm30 utk 3kg..mahal dari beras biasa cik tapi ada kebaikan utk kesihatan"

"Ehh murah dik.. kalau beras basmathi lagi mahal.. acik ada anak oku... Terbaring je..memang acik jaga makan dia bukan boleh sebarang makan.bukan senang jaga org sakit kan dik.. gula garam yg ko jual  tue camana pulak?."

Terkesima saya.. acik yg hanya kerja di bahagian  potong ayam pun cakap beras bebas racun nie murah.. betapa org yg dah merasa betapa mahalnya erti kesihatan tue tak akan berkira pada harga yg dilabur pd kualiti sesuatu produk makanan tue.. 

Khairy yg berdiri kat tepi saya tolong2 angkat kotak saya pandang lama.. kerana anak ini yg ada jantung magic nielah saya belajar tentang makanan better choice.. saya pegang kata doktor jantung khairy dulu "usahakanlah supaya khairy jarang sakit tingkatkan imun dia supaya dia tak sakit.bila khairy sakit ..jantung dia bekerja lagi laju dan itu bahaya utk jantung dia yang memang sedia laju dan tak normal nie.."

Sejak tue saya usaha apa yg masui ke badan khairy.. saya pastikan khairy akan minum air zam2 setiap hari. Makan makanan sunnah zaiton..bila khairy mula makan saya ubah bahan2 dapur saya..satu rumah dapat manfaat kerana khairy yg masih tak berdaya ketika itu.

Mama betul2 tak sangka juga sebab rasa  cinta  seorang ibu pd anak yg sakit jantung dan harapan tinggi utk lihat anak sihat  akhirnya jadi punca income kita sekeluarga sekarang..

Betullah kesihatan tue sangat mahal tetapi produk better choice yg agak mahal menjadi murah bagi mereka yg dah merasa menjaga orang sakit atau sendiri yg merasa sakit....

Akhirnya saya beri flyers nie utk acik tue tengok.. insya Allah ada rezekinya sy beri hadiah produk nie pada dia juga.. Dari gaya bicaranya mcm dia tak ada suami.. sudahlah jaga anak oku.. 

Hari ini dapat lagi satu cerita di alam nyata membuatkan diri ini lebih menghargai hidup dan kesihatan juga merasa lebih bersyukur sebab kita merasa sukar Dan sebenar ramai lagi yg berjuang utk hidup di luar sana.

Wednesday, December 7, 2022

Kuasa Viral. Rezeki tak pernah salah alamat untuk saya dan anak2. Terima kasih Dato Dr Suriyakhatun




Hari ini saya melihat pertambahan follower non stop di shoppe saya..
Untuk yang baru 5 bulan meniaga di shoppe..agak pelik melihat follower shoppe non stop dari pagi sehingga status ini saya buat.

Tetapi saya dah agak juga ini semua kerana BESDA-BERAS WANGI KAMPUNG BEBAS RACUN KIMIA.
Order BESDA juga luar biasa.
Saya terima order BESDA di shoppe  melebihi 15 pek hari ini.
Malah soalan di notification juga meningkat.
Ada yang ingin datang rumah untuk COD.

Rupanya Dato Dr Suriyakhatun yang viralkan link shoppe saya.
Pada yang amalkan pemakanan sihat, gaya hidup sihat, homopaty pasti sangat mengenali figura ini.
Terima kasih kawan2 yang tag dan wassup saya maklumkan tentang ini...🥰

Tak tahu siapa yang beri link saya pada Dato Dr .
Terharu sangat..
Semoga Allah membalas kebaikan yang dibuat ya..
Mudah-mudahan diberi kesihatan dan kebahagian berpanjangan 
Ada saja cara Allah happykan saya dengan pilihan ini..

Saya sebenarnya tak jangka langsung Dato Dr yang viralkan..
Sebab saya ingatkan  influencer medsoc yang lain..
Sebabnya saya macam perasan ada seorang lagi influencer order BESDA dari saya..
Saya cam alamatnya dan nama beliau.
Cuma saya tak suka nak viralkan figura medsoc yang beli dengan saya..
Kan ke itu privacy mereka..
Kalau ada rezeki insya allah seorang lagi figura dalam pemakanan sihat dan better choice akan viralkan BESDA.

Semoga Allah bantu saya  dan Doktor Azman Md Sharif  dalam promosikan beras better choice -  BESDA BERAS WANGI KAMPUNG BEBAS RACUN KIMIA.
Insya Allah..

Jemput bermuamalat dengan kami di Kokoadik Blogshop  di

Wassup https://wa.me/c/601156896377
PGMALL https://pgmall.my/s/NHXU/4752
Shoppe https://shope.ee/1pyAm2jc0m
Lazada
https://s.lazada.com.my/s.4kIJy

https://cikbibah.onpay.my/order/form/kedaionlinecikbibahs/68
Link makanan CIk BIBAH  
-semua produk di link ini  adalah jenama cik bibah sahaja iaitu sos pasta dan RTE - ready to eat untuk prepping,traveling&camping

SOS PASTA BOLOGNESE/CARBONARA/AGLIO OGLIO TANPA MSG,TANPA PENGAWET,TANPA GULA GARAM PUTIH. HALAL&TOYYIB



Dulu saya ingat bila  tak kerja office  banyak sgtla masa saya..haha..
Rupanya lagi sibuk..
Kalau dulu balik office malam jam 10lebih dah siap2 nak tido.
Sekarang kadang2 malam ada harinya jam 10malam masih dalam kuliah haha

So saya tetaplah dengan misi memyediakan makanan kudap yg mudah cepat dah ringkas.
Tapi tetaplah yang best ingredients..

Dulu masa kat rumah lama saya guna jenama LEEGO.
Takde pengawet dan pewarna juga.
Tapi dari Australia.
Saya beli di Jaya Grocer

Kebanyakan rakan2 jenis suka sharing produk sihat.
So asikla lalu lalang jenama CIK BIBAH nie.
TANPA MSG, TANPA PENGAWET, TANPA GULA GARAM PUTIH. GUNAKAN GARAM PINK HIMALAYA DAN GULA TEBU ORGANIK.
And paling utama keluaran orang kita Melayu Muslim.
Dari support negara luar baik support "darah daging" kita.
Islam.Melayu.Malaysia.
Yakin.Halal.Toyyib.
Betul tak?

Dua hari lepas saya masak makaroni bolognese untuk program mawlid di "homescholl anak". 
Berdebar-debar orang kat sini suka ke macaroni bolognese.

Alhamdulillah acik-acik pun makan.
Budak-budak lagila suka.
Adam cakap "mama syedap.kawan2 Adam suka sangat! Adam tambah 5 kali!"
Khairy pulak cakap "kawan2 khairy makan dengan nasi! Semua sukaaaa!"

Alhamdulillah ..
Lulus produk Cik Bibah di tekak anak2 comel dan acik-acik di desa..
Boleh dapatkan pes pasta bolognese/carbonara di: 

-semua produk di link ini  adalah jenama cik bibah sahaja iaitu sos pasta dan RTE - ready to eat untuk prepping,traveling&camping

MAHARNYA: RM*TUJUH*BELAS*RINGGIT*400*G







Sunday, November 6, 2022

KOPI IKAT TEPI, YONG PENG, JOHOR

Tempat yang tenang sempena sambutan hari lahir ayah pada anak2 ku 🥰

chilll kan?

menu 

semua benda budak nie tanya.jenuh jawab
jom masuk birthday boy kiki.. dah anak 4 boy lagi ke

nah minum air dalam pasu haha

pakai pinggan ayan..sedap betul asam pedasnya.ikan fresh sangat
Ada order lagi satu chicken chop.tapi dah kena telan dulu haha


amana takde dia kat pondok

mee kari untuk adam

nasi uduk tue rupanya nasi lemak

okey dah tue je..jom balik..