ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, October 19, 2019

tugas suami osteri dari kaca mata budak 10 tahun

Seloka pagi hari.

Kejadian malam tadi. Sy tukarkan pampes Adam. Tiba2 Arief cakap.

Mama, janganlah tukar pampes kat sini. Arief nak tidurlah.

Eh jangan nak mcm2. Nanti arief besar arief pun kena tukar pampes anak arief. Takkan isteri je buat..

Apa plak mama. Tuekan tugas isteri.

Tarik napas mak dia. Berasap je telinga.. Kena betulkan nie..🧐

Habis apa tugas suami?

Suami kena buat semua benda yg lain. Suami kena carik duit. Suami kena sapu umh , sidai kain, gosok baju, betulkan keta, betulkan rumah kalau rosak, siram pokok dlm pasu kalau isteri tanam pokok (haha gue dah gelak part siram pokok nie) mcm2lah suami kena buat. Tugas isteri 2 je.. Jaga anak dan makan!

MAKAN?😆😆😆

Apasal pasal makan yg dihightlight? Nampak sgt mak dia kuat makan 🤦‍♀️🤦‍♀️. Okla mayb pada pendapat arief bila isteri makan tue adlah sebab suami dah cukupkan nafkah suami dlm pemberian makan minum. 

Tak jadi mak nak bagi tazkirah kat anak lelaki nie. Mostly dia paham apa tugas suami dan isteri cuma kena upgrade lagi. Jaga anak adalah tugas  bersama..

Semoga bila Arief  belajar agama makin dalam ilmu tentang pengurusan keluarga.. Keluarga adalah asasnya.. Insya allah semoga anak2 lelaki faham dengan jelas tugas sebagai suami.. Kena didik dari kecil sebab ilmu nie diserap sedikit2 bukan sekaligus.. Kalau dah besar baru nak cakap pasal tanggungjawab memang payah nanti..

firaun szpanjang zaman

FIR'AUN SEPANJANG ZAMAN

Bagaimanakah agaknya keadaan Fir'aun ketika di zaman Nabi Musa a.s? Bagaimanakah rakyat Mesir boleh menerima pemerintahannya yang disertai dengan kezaliman, kesyirikan Thogut dan amalan sihir yang dikuku-besikan oleh satu sistem kerajaan yang fasik lagi besar pendurhakaannya kepada Allahu SWT?

Maha Bijaksana Allah yang mengekalkan sebutan bagi gelaran Fir'aun di dalam Al-Quran yang membawa maksud Ketua Pemerintah yang Zalim bagi sebuah kerajaan, maka gelaran tersebut terpakai sehingga ke akhirzaman bagi direnungi oleh umat Islam khasnya dan manusia umumnya.

KERAJAAN FIR'AUN

Kerajaan mirip Fir'aun pasti akan lahir apabila Cahaya Islam dihijab dari menerangi dunia ini. Apabila cahaya Islam (Nur) terhijab (buat seketika), ia pasti akan diambil alih oleh kegelapan (zulumat). Kegelapan adalah dunia kehidupan bagi Iblis dan pengikutnya. Iblis membawa pelbagai kegelapan dalam kehidupan manusia dan jin. Kerana itulah di dalam ayat berikut Allah nyatakan dengan sejelas²nya perbezaan di antara orang² beriman dan orang² yang kufur.

Surah Al-Baqarah, ayat 257:

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

TANDA² KERAJAAN FIR'AUN

Banyak firman Allah yang memerintahkan manusia agar memerhatikan tanda². Ini kerana setiap peristiwa yang berlaku pasti didahului oleh tanda² yang datang sebelum satu² peristiwa tersebut. Dengan yang demikian, manusia terutamanya orang² yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat dapat menghisab dirinya, apakah mereka sedang meniti Jalan Allah ataukah mereka pada pembawaan hidup yang sedang meniti Jalan Iblis. Kerana Allah adalah Tuhan Yang Maha Adil lagi Maha Bijaksana yang tidak akan mendatangkan azab sebelum mengirimkan RahmatNya iaitu Amaran.

TANDA² KERAJAAN FIR'AUN

Kerajaan Fir'aun mula mengembangkan sayapnya setelah kekalahan Khilafah Islam. Sifat dan sikap kerajaan Fir'aun dikembalikan di fasa akhirzaman kerana kewujudan kaum Bani Israel yang kekal sehingga ke era kemunculan Dajjal. Bani Israel sebenarnya adalah kaum yang telah dilaknat oleh Nabi Musa a.s dan Nabi Isa a.s sendiri yang bersebab dari keingkaran mereka yang menyamai keingkaran Iblis la'anatullah 'alaih.

[1] Berleluasanya pembinaan bangunan² pencakar langit

Jika di era Nabi Musa a.s,  Fir'aun telah memerintahkan Hamaan supaya dibuatkan untuknya satu bangunan² tinggi supaya dia boleh sampai kepada Tuhan Musa a.s untuk dia melihat Tuhan Musa a.s dengan niat membunuh Allah.

Surah Al-Qasas, ayat 38:

وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَىٰ إِلَٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ

Dan Firaun pula berkata: "Wahai orang-orangku, aku tidak mengetahui ada bagi kamu sebarang tuhan yang lain daripadaku; oleh itu, wahai Haman, bakarkanlah untukku batu-bata, serta binalah untukku bangunan yang tinggi, supaya aku naik melihat Tuhan Musa (yang dikatakannya itu); dan sesungguhnya aku percaya adalah Musa dari orang-orang yang berdusta".[][][]

Di fasa akhirzaman, para Fir'aun akhirzaman membina bangunan² tinggi untuk membunuh aqidah tauhid, agar manusia lebih mengkagumi ciptaan manusia berbanding ciptaan Yang Maha Pencipta, yang dengan demikian itu manusia akan melupakan الخالق (Al-Kholiq) sebagai Tuhan yang menciptakan segala sesuatu. Lihatlah sahaja bagaimana kerajaan² Fir'aun hari ini berlumba² membina bangunan² tinggi di negara masing². Tanda² ini termasuklah di sekitar Baitullah bagi menghijab makna asal seruan Nabi Ibrahim a.s agar manusia datang ke Mekah untuk menunaikan Haji dan/atau Umrah. Bukan sedikit orang yang tercalar ibadahnya akibat mengkagumi reka bentuk bangunan² yang sengaja dibina dengan cara yang begitu hebat. Sehinggalah akhirnya nanti kelambu Ka'abah itu akan dihiasi dengan monitor² L.E.D kononnya bagi memudahkan talbiyah dan lain² doa yang sepatutnya dihafal terlebih dahulu sebelum melakukan ibadah tawaf. 

Kerana itulah di dalam sebuah hadith diceritakan bahawa kerajaan pertama yang akan diperangi oleh Khalifah Al-Mahdi adalah Arab Saudi atau Tanah Hijjaz. Ianya adalah tanda² kufurnya kerajaan Arab Saudi yang mewarisi tanda² kerajaan Fir'aun.

[2] Fir'aun dahulu membunuh anak² lelaki dan memperhambakan wanita

Di akhirzaman ianya masih berlaku malah semakin diperkuatkan, dimana pembunuhan aqidah dikalangan kaum lelaki² adalah dengan mempromosikan kaum wanita. Kini pelbagai urusan telah dikuasai oleh kaum wanita hatta urusan mencari nafkah keluarga sekalipun. Isu hak samarata sudah menjadi dominan. Dengan berlakunya hal yang sedemikian, Sakinah dalam kehidupan berkeluarga akhirnya hilang bersama hilangnya barokah yang dahulunya menjadi asas kepada pewujudan sebuah keluarga Islam yang digelar keluarga sakinah, mawaddah warahmah. Kerana itulah di negara ini dan kebanyakan negara² Islam yang lain, keluarga Islam didapati semakin mundur bukan sahaja dari segi ekonominya bahkan imannya juga justru itulah kaum Muslimin sangat mudah ditakluk oleh musuh² agama.

[3] Fir'aun mempunyai ahli-ahli sihir yang dikagumi kerana upaya mereka melakukan hal² di luar kebiasaan

Di era Fir'aun akhirzaman, selain dari sihir tradisional, sihir yang menyertai Kemodenan dan Teknologi terus dikembangkan. Jika dahulu, ilmu sihir tradisional digunakan untuk memisahkan seorang suami dari isterinya, Di era Fir'aun akhirzaman, cukuplah sebuah smartphone dan akaun media sosial menjadi penyihir yang mampu memisahkan suami dari isterinya, bahkan pelbagai gejala negatif yang lain berhasil dijana melalui sihir moden ini. Pasti ada orang yang akan menyanggah keterangan ini, tidak mengapa, cuma lihatlah realiti hari ini, bagaimana kemodenan telah begitu banyak melalaikan manusia dari jalan tuhannya. Lihatlah juga bagaimana acara makan sekeluarga atau dengan sahabat handai menjadi hambar apabila setiap orang sibuk melayan smartphone masing². Berapa ramai pula yang mampu bertahan apabila kehabisan kredit smartphonenya untuk sehari penuh? Melainkan dia sudah benar² kehabisan modal.

[4] Di era Fir'aun lahirnya Qorun yang angkuh kerana memiliki harta dunia

Di era Fir'aun akhirzaman, qorun² sengaja diwujudkan bagi memanipulasi ekonomi seterusnya dijadikan idola-idola agar manusia berlumba² mengejar kekayaan dunia sekalipun dengan cara yang zalim dan menindas. Lalu menghilangkan prinsip keimanan disamping gagal menghayati bahawa Allah adalah sebaik² Pemberi Rezeki dengan sifatNya sebagai الرزاق, (Ar-Razzaq). Justru dengan menjadi Qorun, seseorang itu akan merasa menjadi Tuhan yang mampu meletakkan manusia lain di bawah telunjuknya. Kerana itulah, pada hari ini, orang kaya dan mewah duniawinya akan dipuji dan dihormati sekalipun mereka itu adalah kaum musyrik atau dari kalangan pendusta agama.

Demikianlah antara tanda² akhirzaman yang terbentang di depan mata. Barangsiapa yang mengambil iktibar maka dialah yang akan berjaya mengharungi fitnah akhirzaman dan menyelamatkan diri dari ideolologi Dajjal. Jika sebelum kedatangan Dajjal, dia sudahpun tumbang bagaimana mungkin dia mampu berdiri di dalam saf² Taifah Al-Mansyuroh tatkala semboyan Al-Malhamah ditiupkan kelak? 

#akalberagama

"Tepuk dada persoalkan Iman, nafsu-nafsi".

Friday, October 4, 2019

Sembang jumaat intan

Ramai orang salah faham tentang perkahwinan. Mereka anggap masalah yang dialami semasa bujang akan selesai dengan berkahwin.

Nak berhenti merokok lepas kahwin.
Nak tutup aurat lepas kahwin.
Nak berhenti ketagih porno lepas kahwin.
Nak mula uruskan kewangan lepas kahwin.

Hakikatnya perkahwinan bukanlah zon magik yang apabila tok kadi @ wali renjis tangan kata 'sah' terus hidup kita berubah.

Melainkan.. perkahwinan hanyalah 1 bekas yang kosong, pasangan suami isteri itulah yang menentukan mahu kekosongan itu diisi dengan apa?

Kebahagiaan, komitmen, kejujuran, kesungguhan dan tolak ansur atau tak isi apa-apa dan cuma harap pasangan sahaja yang memberikan segalanya.

Oleh itu, jika sedar ada tabiat buruk, berubahlah segera sebelum menganiaya sesiapa.

Status, umur, atau apapun tak dapat mengubah kita melainkan diri kita sendiri yang memulakannya. Bak kata orang putih; "now or never."

.

Ramai perokok masih tetap merokok biar anak sudah berderet.

Ramai wanita tetap tak tutup aurat walau umur sudah menginjak 40-an.

Ramai juga suami yang lepas tangan hal tanggungjawab dan harapkan isteri yang uruskan segalanya dalam rumahtangga.

Ramai juga masih ketagih pornografi biarpun pasangan yang halal ada dah depan mata.

Ramai masih curang biarpun sudah ada pasangan halal masing-masing.

Jika ketika bujang pun kita tak mampu bertanggungjawab ke atas diri sendiri, menahan diri dari kemaksiatan, bagaimanalah dapat mengharap sehelai kertas pengakuan nikah sahaja dapat membendung diri dari maksiat dan kejahilan.

.

Dalam keadaan dunia serba tenat, sesungguhnya yang membenteng diri kita dari maksiat itu bukan akad nikah mahupun sekujur insan bergelar suami/isteri, melainkan taqwa.

Hanya iman dan taqwa sahajalah yang mampu menjadi perisai maksiat.

Namun, ke mana nak bicara soal taqwa?
Kalau subuh pun ke laut.. al-Quran pun dibiar berhabuk..

Astaghfirullah.

.

Muhasabah saya yang menulis.

#selfreminder
#intandzulkefli
#notabaitulmuslim

Repost 2017.

Silakan SHARE jika bermanfaat.

Wednesday, October 2, 2019

Annaku Amirul Arief

Dah 2,3 hari Arief cakap "mama, jom abang banjer mama piza. Abang ada rm20 kumpul duit belanja"

Dah berhari2 buat dek je.. Hari nie lagilah malas. Memang rasa tak boleh bernafas. Tapi arief dah mcm merajuk.. Ok turutkan takut anak kempunan.

Sampai depan kaunter Dominos set yg paling murah rm37++. Tapi sy pilih set lain sebab ada 4 anak kan... Sorang anak rasa.. Semua kena rasa jugak. Cuba berusaha jadi ibu yg adil..

"mama, mahalnya mana cukup duit abang nie"

Mamanya keluarkan not RM100 dari purse sendiri. Arief cepat2 amik dan selit duit savingnya RM20.

"Abang belanja mama tau"

Nak tergelak pun ada. Sebak pun ada. Umur baru 10 tahun dah ada niat nak belanja mama. Mudah-mudahan Arief dimurahkan rezeki yg luas bila dewasa nanti asbab niat Arief yg baik hari ini nak happykan mama.

Sebelum nie Amana belanja mama dia aiskrim. Dengar Amana pangil2 motor aiskrim... Biasalah tue bebudak nie suka perabih duit kat mamak roti dan abang motor aiskrim.. Tetiba "mama, nah eskrim Magnum kegemaran mama"

Terharu. Anak2 bukan kerja pun. Kumpul2 duit belanja yg papa bagi hari2 lepas tue belikan mama dia makanan. Manalah mama tak gemukssss🤦‍♀️🤦‍♀️

Semoga Allah aturkan anak2 mama pekerjaan yg dengannya memberi manfaat pada org lain
Dengan pekerjaan tue boleh berjuang di jalan Allah dan boleh tanggung anak isteri dan menuju ke syurga Allah. Insya Allah.
 
 
Dulu saya berusaha keras untuk Adlan Khairy..
 Kali ini dah masanya berusaha untuk Amirul Arief pula.. Insya allah sampai masa saya share ye..
Sebagai ibu saya tak nak saya menyesal bila dah tua nanti
Saya akan usahakan yg terbaik untuk anak-anak
Supaya bila dah tua nanti takde anak-anak yang akan cakap 'mama dah tau tapi mama tak usaha pun mcm mama usaha utk khairy"
 
Setiap anak berbeza
Jadi kena terima perbezaan tue dan usaha dengan cara yg sesuai untuk setiap anak
Yang penting..anak2 tau yang mamanya dah berusaha sedaya yang mampu..
 
 cerita Arief naik pentas.. Seronok sangat dia..

 

First time dapat jersey nie bukan main seronok dia

 
 
Mama tahu one day Arief akan banggakan mama dan bahagiakan mama.
Cuma masanya belum tiba
Arief dah bersama lalui masa2 mama "jatuh terduduk" dulu pun mama dah sangat bersyukur
Arief & kakak sentiasa faham keadaan mama masa tue
Selalu di sisi mama siang malam pagi petang.
Meminta2 jauh sekali.
Mana mama bawak itula yang korang semua ikut.
Mama menangis korang berdua yg kesat air mata mama.
terima kasih jadi anak mama..
Semoga dengan masa Arief akan jadi lebih matang
Insya alah
Semoga bila besar Arief akan jadi lelaki yg bertanggungjawab dan menghargai anak isteri.
Insya Allah. Amin
 
 
 
 
 
 
 

Monday, September 30, 2019

pelangi dan petir silih berganti

Alhamdulillah pelangi semakin memancar-mancar..
ketenangan kecukupan melingkari kami sekeluarga kini..
Tetapi hati ini sungguh takut
Pelangi dan petir umpama adik beradik kembar
Bersediakah jika ujian datang lagi?
Mampu kah?...
Kuat lagi kah?


 Bersyukur saya diuji ketika masih muda..masih ada kuderat..masih ada kekuatan jiwa..masih mampu menongkah arus.. masih mampu merawat jiwa yang luka dengan Al-Quran.. masih mampu lari sehingga ke Mekah untuk mencari kedamaian.. tetapi jika ada ujian lagi mampukah?

Insya Allah

 Ujian diberi berdasarkan kemampuan kita sebagai manusia
Bak kata ustaz pahrol.. sebenarnya kita mampu menghadapi ujian itu tetapi kita sebelum ini tidak full utilize kemampuan kita..bila ujian tiba kita akan paksa diri kita bertahan dan jadi lebih baik lagi dengan segala kuderat dan "senjata" yang ada

Yang penting pergantungan itu pada Allah bukan pada manusia

Jangan melebih-lebih dalam menyayangi kelak jika dihancurkan jiwa tak tertanggung

Jangan melebih-lebih dalam kepercayaan kau bukan Allah punya teropong ajaib mengikuti tiap langkahnya

Jangan lebih-lebih membanggakan kasih sayang manusia kerana kau tidak tahu ada yg lebih dikasihi olehnya

Hati manusia dalam genggaman Allah sekali dia terbalikkan walau hanya sesaat kau juga yang terbalik ingat awan itu bumi dan bumi itu awan

Jangan lebih-lebih dengan harta dunia kerana dengan harta kau mungkin berbalah kerananya dan mampukah kau masukan semua harta dalam kubur bersama

Anak-anak hanya pinjaman bukan hak mutlak
Hari ini dia tersenyum bersama kita
Esok mungkin dia anak syurga

Bersederhana sahaja kerana apabila tua kita malu sendiri dengan cara dan bahasa muda kita..
Bersyukurlah umur belum 40 dah ada uban
Jangan salahkan shampoo
Itu adalah amaran tuhanmu
Kau sudah tua dan juga kertu
Sedarlah










 

Sunday, September 29, 2019

Nasi goreng

Zaman kanak kanak selalu dengar awal pagi mak tumbuk lesung. Rumah kayu berlantaikan papan memang boleh gegar sampai ke bilik.

Apabila mak letak  bahan bahan yang ditumbuk dalam  kuali, terus memecah suasana pagi. Lebih lebih lagi aroma bau bawang dan asap kayu api menusuk disetiap bilik kami.

Ya Allah.. Rindunya saat itu.

Sekarang bila wife minta nasi goreng kegemaran dia teringat arwah mak. Kita hanya lihat hanya nasi goreng saja.

Tapi setiap masakan mak penuh dengan kasih sayang,susah payah. Yelah ayah mencari rezeki di Singapore kami adik beradik dijaga 100% oleh mak. Untuk siapkan hanya nasi goreng bukanlah semudah yang kita sangka.

Mak awal pagi dah bangun. Kejut semua anak anak solat subuh,selesai subuh ada yang tidur  balik,ada yang baca buku,ada bantu kemaskan rumah,mak pula sebagai chef di dapur untuk sediakan makan kepada adik beradik dari 12 orang.

Bayangkan nak siapkan nasi goreng awal pagi bukan semudah kita sekarang dah siap  perencah main campak je. Kadang kadang tengah dok siapkan bahan bahan nak masak tu adik yang kecik lampin dah penuh,meragam.  Lampin dulu bukan macam sekarang pakai buang. Dulu lampin  kain kena basuh balik. Bayangkan,bukan saja cebukkan anak,lampin pun mak kita basuhkan,itu belum pakaian  kena sental pakai tangan guna sabun buku.

Membebel tu biasalah,dah namanya mak,wanita hebat pasti mulutnya tak berhenti membebel. Tapi dalam bebel tu dok sebut sebut benda baik dah macam doa untuk anak anak.

Itulah mak kita. Yang besarkan kita dengan penuh tanggungjawab,kasih sayang,air mata,bahagia,penat lelah,setia,cinta dan susah payah. Sehingga ke hari ini tidak mampu untuk membalasnya walaupun hanya setitis susu yang pernah masuk dalam perut kita.

Sungguh. Cuba hayati dan hargai isteri kita hari ini. Ibu kepada anak kita. Cuba tanya dia bagaimana perasaan jadi seorang ibu. Bagaimana rasa sayang dan cinta itu sebagai seorang ibu. Bagaimana perasan melayan kerenah anak anak.

Seorang ibu yang sebelum ini malu untuk minta simpati dari orang lain,tapi ibu ini sanggup ketuk pintu rumah jiran hanya kerana secupak beras demi anak anak. Seorang ibu yang sebelum ini lemah segalanya tapi kuat berjalan kaki menjaja kuih muih pusing kampung demi lauk tengahhari.

Apakah kita hari ini hargai seorang ibu lebih dari diri kita? Adakah hari ini kita hargai setiap inci penat lelah seorang isteri melayan kerenah dan kehendak kita?

Letak tangan didada,tanya hati kita. Apakah sumbangan aku buat keluarga. Berapa banyak masa aku berikan untuk bahagiakan keluarga ini. Berapa banyak patah kata aku ucapkan terima kasih kepada seorang ibu dan isteri diatas segala keikhlasan mereka untuk hidup bersama kita.

Terima kasih yang bergelar IBU. Kalian diantara manusia terhebat yang Nabi Muhammad s.a.w sebut 3 kali nama kalian dalam sabdaanya.

Moga الله sayang dan beri syurga buat ibu.

-EncikMatt-
#LelakiBurQa
#IsteriAnugerahTerhebat

Wednesday, September 25, 2019

What u give u get back

ZINA BELAKANG TABIR

Baru-baru ni aku ada tengok satu video daripada seorang ustazah ni. Bercakap isu diluar kotak sikit. Aku rasa, korang perlu tau perkara ni untuk renungan dan muhasabah diri. Bacalah walaupun panjang. Mana tahu dapat manfaat dan ada disituasi ini.

Kata ustazah tu, ada sorang hamba Allah jumpa dia. Minta pandangan dia. Hamba Allah ni isteri orang. Dah ada berapa orang anak tah. Dia tanya Ustazah, anak nombor tiga dia perempuan. Nak kahwin. Tapi ada satu rahsia yang dia perlu bagitau ustazah ni supaya dapat bagi pandangan untuk masalah dia. Katanya, sampai sekarang suami dia tak tahu. Yang anak nombor 3 tu anak hasil persetubuhan dia dengan lelaki lain.

Ustazah tu tanya kenapa dia boleh confirm cakap macam tu? Dia kata, dia dah buat check medical bagai, memang konfem bukan hasil daripada hubungan dia dengan suami dia. Anak tu hasil persetubuhan haram dia bersama skandal dia waktu suami dia outstation. Jalan yang ustazah tu bagi, senang je. Memandangkan si hamba Allah ni betul-betul dah bertaubat dan menginsafi perbuatan lampau dia. Ustazah tu kata kena jujur dengan suami dia status anak tu yang anak tu bukan anak kepada suami dia.

Tercengang kejap hamba Allah tu. Tapi memandangkan dia betul-betul dah bertaubat. Dia ambil langkah untuk terus terang dengan suami dia. Akhirnya si suami ceraikan dia dan anak perempuan tu pula terus bencikan dia. Dia redha. Atas kesilapan yang dia dah lakukan.

Jom kita perhalusi lagi kes macam ni tuan-tuan.

Kalau aku lepak dengan kawan-kawan lelaki yang jauh lebih muda, aku suka ingatkan perkara ni. Kita lelaki. Kita pemimpin. Makna pemimpin tu sendiri melangkaui banyak perkara. Termasuk perkara-perkara remeh yang kesannya besar pada rumahtangga.

Bayangkan kes di atas. Isteri simpan rahsia sampai sikitpun suami tak perasan dan tak syak langsung. Berpuluh tahun. Aktiviti haram yang berlaku tak tahu berapa kali dibelakang suaminya. Dan beberapa tahun berlarutan dengan aktiviti maksiat. Maknanya sepanjang perkahwinan tu, isteri tetap melayani suami dia dengan baik, sebab si suami langsung tak datang syak pada si isteri. Macam mana suami nak tahu? Payah. Nak tanya? Sampai mati tak akan mengaku. Last sekali isteri menangis cakap kita dah tak sayang dia. Kita pun sejuk hati dan konfiden semula. Melainkan ada bukti nyata. Kalau kita tanya si suami pun, silap-silap suami cakap.

"Sungguh, saya tak sangka. Isteri saya cukup baik. Tak masuk akal dia boleh buat macam ni pada saya. "

Kalau ikut pada apa Ustazah tu cakap lagi, ikut kajian dia tentang isu ni. Dia sendiri terkejut dengan apa yang dia kaji, tuan-tuan. Semua ni dah macam trend. Hari ini dia jumpa terlalu ramai isteri-isteri orang yang sangat baik tapi buat servis melayani nafsu lelaki lain demi menampung ekonomi suaminya tanpa suami dia tahupun. Niat perempuan nak bantu suami dia tu baik tak, tuan-tuan?

Baik!

Bila dia ada niat nak bantu suami dia tu maknanya apa tuan-tuan? Maknanya dia sayang suami dia. Dia buat servis macam tu, upah dia anggaran RM200 - RM500 sekali servis. Itu baru sorang. Mewah tak?

Mewah! Dan gila!

Okey kita pandang sudut sini pula. Niat isteri tu baik, si isteri pula sayang betul dengan suami dia. Tapi dia boleh ke arah tu. Mana logik dia tuan-tuan? Ini cerita yang servis lah. Belum cerita suka sama suka, cerita ketagih seks, dahagakan perhatian dan lain-lain. Tak masuk juga isu rindu dengan bekas pasangan yang jumpa semula di reunion.

Tuan-tuan, segala kegilaan ini ambil tahu tuan-tuan. Kelak esok menyesal tak sudah. Suka aku nak tanya, sepanjang perkahwinan ni pernah ambil tahu tak handphone isteri? Pernah ambil tahu tak berapa ramai lelaki yang bini whatsapp dan ada terlayan lebih-lebih? Apa? Privasi isteri? Islam tak pernah ajar ada privasi isteri bagai melibatkan sosial ni tuan-tuan. Lagi-lagi melibatkan bukan mahram.

Aku bagi point sikit lagi.

Tuan-tuan, kita yang lelaki ni sepanjang kita keluar berdepan jutaan manusia. Bila kita pandang perempuan yang sedap mata kita pandang, yang kita rasa geram tu. Kita pernah peduli ke isteri orang atau tak?

Tenang, aku nak kita nampak sudut yang lebih jelas sahaja.

Sepanjang di tempat kerja, kita mengusik, kita pandang dada perempuan dekat Office sama, yang kita cerita dekat kenalan kita pasal si perempuan yang kita geram tengok tu, kita pernah ambil tahu ke itu isteri orang?

Aku nak tanya lagi, tuan-tuan. Kita sebagai lelaki ni. Kalau tanya kita, perempuan ni senang ke nak ngorat? Majoriti kita cakap mudahkan tuan-tuan?

Pandang lagi diri kita. Sepanjang bekerja, bila ada perempuan jadi seronok ke tak seronok tuan-tuan? Best tak dapat buat kelakar dan bagi perempuan ketawa? Lagi-lagi perempuan yang kita tengok rasa geram. Kita pernah fikir dia isteri orang atau tidak ke tuan-tuan?

Semua yang kita fikir ni tuan-tuan, semua yang kita buat ni tuan-tuan. Semua lelaki buat perkara sama dan berlaku pada isteri kita di luar sana. Ada yang geram tengok isteri kita, ada yang membayangkan dapat bersetubuh dengan isteri kita, ada yang membayangkan dapat macam-macam lagi daripada isteri kita.

Nampak tak tuan-tuan apa yang kita perlu perinci lagi bila melibatkan rumahtangga ni?

Lagi-lagi kita di zaman teknologi tanpa batas. Segalanya dihujung jari. Hari ni kita bergaduh dengan isteri kita, isteri kita up posting di fB mengadu. Ramailah kenalan dia yang ambik kisah. Terutama sekali kawan lelaki. Bahaya tak tuan-tuan? Ramai lelaki buat perkara sama, tuan-tuan.

Hari jadi isteri, kita buat tak peduli. Kita kata isteri kita dah biasa tak sambut. Bila isteri kita keluar pergi kerja, ada kawan-kawan dia diluar sana termasuk lelaki-lelaki yang lama geram dengan isteri kita ni sambut birthday isteri kita siap nyanyi lagu selamat hari jadi. Sini saja sudah 1-0. Perempuan ini suka dihargai tuan-tuan. Perempuan sukakan perhatian.

Semoga kita selalu ambil tahu segala hal remeh diluar jangka ini. Berbalik pada islam, Islam ajar kita dah tuan-tuan. Tugas mencari nafkah tu diletakkan total atas lelaki. Bukan isteri tau tuan-tuan. Atas lelaki. Isteri pula nak keluar rumah waimah nak pergi masjid sekalipun wajib minta izin suami. Tengok sudut islam melarang pula isteri orang yang duduk berduaan dengan lelaki lain. Kalau suami izinkan sekalipun suami dikira dayus. Lengkap dah tuan-tuan.

Bukan suka-suka tu tuan-tuan. Perempuan ni perhiasan. Cantik. Potensi berlaku ke arah zina sangat tinggi. Tuan-tuan, kita duduk berdua dengan perempuan je lah tuan-tuan. Bersembang berdua. Jantung dup dap tak? Peduli tak dia isteri orang? Nak dijadikan cerita, dia pulak cantik. Dia punya perfume tu semerbak buat bulu roma tegak. Secara jujurlah tuan-tuan, masa tu si perempuan tu pandang tempat lain sekejap, mata kita tertumpu ke bahagian anggota badan dia yang mana tuan-tuan?

Cabaran sebagai suami tak mudah, tuan-tuan. Paling baik ialah kita jaga diri kita, jaga pandangan kita, inshaAllah Tuhan balaskan kebaikan pada kita semula. Nafsu ni dia tak kira siapapun, tuan-tuan. Takda alasan. Baik tok aji, baik pakar perubatan islam, baik yang nampak macam budak skema tak kenal pada seks ataupun lelaki berpengaruh yang banyak beri motivasi tentang akhlak sekalipun.

Nafsu adalah nafsu.

Ingat lagi kisah ahli ibadah yang hidupnya puluhan tahun beribadah kepada Allah semata akhirnya kecundang dengan nafsu shahwat bila termakan godaan wanita untuk melakukan zina?

Aku yang menulis,
Tuan Amir Danau

P/s : Perubahan zaman membawa lelaki kepada tanggungjawab yang lebih berat. Kita leka, risiko atas kita semakin besar. Selalu ingat, macam mana kita geram tengok isteri orang lain, orang lain sedang buat perkara sama pada isteri kita. Semoga dijauhkan semuanya pada rumahtangga kita.

Sumber Fb: Tuan Amir Danau

Wednesday, September 18, 2019

Ustazah Asma Harun di Masjid Al Riduan Hulu Kelang 15/09/2019

 
Alhamdulilah  Allah izinkan hadir majlis ilmu bersama Ustazah Asma Harun yang sangat2 saya minati. Hilang sudah "mengidam" untuk duduk di satu majlis ilmu dengan beliau. Walaupun hanya memandang dari jauh. Beliau di bawah dan saya di atas.
 
Ustazah pun baru bersalin dalm 40++hari dan bersalin ceser pulak tue. Kuat sungguh semangat beliau demi nak menyampaikan ilmu. gagahkan diri demi kami yg telah menunggu2 di masjid Hulu Kelang.
Masa pergi suami hantar. Jem di depan m...asjid toksah cakaplah. Suami hanya drop by sahaja saya, mil, khairy dan anak buah. Time balik adik ipar pulak amik.. Terdengar mil pesan kat adik ipar "amik kat kubur ye" 🤦‍♀️🤦‍♀️ Sebelah masjid nie memang ada kubur😆
 
 
 
 
Bak kata ustazah asma harun.. "bila kita berada di majlis ilmu bukanlah kerana kita org baik dan solehah tetapi kita berusaha ubtuk menjadi baik dan solehah. Kita hadir di majlis ilmu untuk memperbaiki diri kita dan mudah2an Allah catit diri kita sebagai org yg sedang menuju ke syurga Allah"
 
Alhamdullilah.. Allah beri kesempatan saya hadir di majlis2 ilmu bersama ustaz dan ustazah yg saya gemari bermula dengan Ustaz Habib Ali Zeanal di Masjid Setiawangsa & Kuliah Al Waqiah Ustazah Halimah di UKM  . Selepas itu Ustaz Rizam di Madrasah Darul Atiq. Selepas itu Ustaz Ali Hidayat di Masjid Putrajaya dan hari ini bersama Ustazah Asma Harun di Masjid Hulu Kelang. Bahagia di usia2 yang hampir 40 tahun akhirnya Allah mendengar juga doa2 saya untuk berada di satu majlis ilmu bersama mereka yg sgt2 dalam ilmu agamanya.
 
Seperti mana bila kita berkehendak sesuatu sama ada makanan sedap, baju yg cantik, handbeg yg mahal, negara2 utk dilawati sudah pasti kita sering menyebut2nya. Selagi tak dapat selagi itulah disebut sehingga ia menjadi satu doa. Begitu jugalah jika kita ingin berada di satu majlis ilmu bersama ustaz/ustazah yg kita gemar. Sebut2 selalu. Jadi doa.. Cakap hari2 pasti satu hari kita dapat juga berada bersama mereka. Pastikan kita sebut2 selalu sehingga "menanah" telinga suami mendengar keinginan kita untuk bertemu ustaz/ustazah kegemaran kita sehinggakan suami cari jalan kita bertemu ustaz/ustazah kegemaran kita😆
 
Next saya mengidam berada dlm satu majlis ilmu bersama Ustaz Khalid Basalamah dari Indonesia. Jangan katakan ia mustahil ya.. Sedangkan Ustaz Adi Hidayat yang selalu saya hanya lihat di utube tiba2 ada di Masjid Putrajaya baru2 ini.. Jangan perkecilkan kuasa doa kerana Allah Maha Mendengar. Semiga rakan2 juga berpeluang satu hari nanti "merehatkan" diri di majlis2 ilmu. Insya Allah. Amin.

Bila mil ko menjeling..haha
Yang sebelah Khairy tue anak buah saya. Anak pada adik perempuan husbd.
Malam ada Ustaz Abdullah Khairy. So husbd pergi dengan Amirul Arief pulak.
 
Terubatnya hati dengar suara Ustazah Asma. Mendengar perkongsian beliau tentang kelahiran anak ke 7 beliau. Sangat faham perasaan beliau bila doktor mengkhabarkan rahim beliau akan dibuang.. Begitulah hati saya mendengar khabar anak saya mengidap sakit jantung dan belum tentu selamat dilahirkan😭  Ustazah Asma share ayat ini. Ketika diberi khabar berkenaan keadaan dirinya dan komplikasi ketika akan bersalin dan selepas bersalin. Ustazah amalkan ayat ini utk menguatkan dirinya



 
Sempat shoping bihun keluaran muslim @Nureys Murah RM3 je.. Kata geng #bmf.

Tuesday, September 17, 2019

Kita yg bernama perempuan by harlinda halim

💋 KITA YANG BERNAMA PEREMPUAN 💋

Perempuan zaman dulu tak sama dengan perempuan zaman sekarang.

Perempuan zaman dulu bila dah kahwin, duduk rumah, fokus buat kerja rumah, urus rumahtangga, jaga dan uruskan hal ehwal suami dari hujung rambut sampai hujung kaki, sediakan makan minum dari pagi sampai malam, layan kehendak suami & uruskan semua yang sepatutnya.

Lepas tu sampai masa akan beranak, susukan anak, basuh berak anak, besarkan anak dan pastikan semuanya serba serbi lengkap.

Suami kerja dari pagi hingga petang mencari rezeki dan duit untuk sediakan kelengkapan rumah.

Suami adalah the sole breadwinner. Suami akan kerja cari rezeki untuk pastikan isteri dan anak-anak cukup makan minum pakai dan segala-galanya yang berkaitan dengan rumahtangga.

Anak-anak zaman dulu, membesar dengan melihat karakter seorang ibu itu SENTIASA ada dirumah.

Sepagi keluar kesekolah seorang ibu yang akan sediakan segala persiapan ke sekolah. Bila pulang kerumah ibu dirumah menunggu dan segala lauk pauk dah siap dimasak.

Tinggal nak basuh tangan makan sampai kenyang.

Anak-anak zaman dulu, membesar dengan melihat karakter seorang ayah yang keluar seawal pagi bekerja dan akan balik kerumah selewat-lewatnya jam 5 petang.

Waktu subuh dan maghrib ayah akan berpelikat dan berbaju melayu, start motor dan ke masjid.

Ayah akan ada dirumah pada waktu malam, spend masa menonton TV bersama-sama isteri dan anak-anak. Yes. Family quality time setiap malam.

Masa tu, isteri sangat TAAT dengan suami. Sebab tahu suami dah penat bertungkus lumus cari rezeki dan sediakan semua untuk keperluan keluarga dan rumahtangga.

Suami adalah TUNGGAK dan KETUA KELUARGA yang wajib dihormati sebab suami ada tanggungjawab yang sangat besar untuk keluarganya.

.

TAPI ITU DULU.

DULU.. ZAMAN KITA KANAK-KANAK DULU.

.

Sekarang semua dah berbeza. Tak sama. Totally different.

Kalau dulu isteri dirumah, jadi penyeri rumah, pengurus rumah tangga, jadi madrasatul ulaa untuk anak-anak, jadi master chef untuk suami dan anak-anak..

Tapi KINI tidak lagi begitu.

Isteri zaman sekarang, terpaksa BEKERJA untuk cari rezeki dan duit. Sama seperti tugas orang lelaki.

Isteri kena cari duit sebab, perempuan zaman sekarang belajar tinggi, dah biasa pegang duit sendiri, tak suka bergantung dan harap duit suami sebab selalunya limited.

Dan dalam kebanyakan waktu isteri bekerja sebab nak kurangkan beban suami dalam menanggung perbelanjaan keluarga dan rumahtangga.

Walaupun terkadang hasil duit tu tak nampak jelas menyumbang dengan bayar bil atau sebagainya, TAPI, dengan menanggung dirinya sendiri, banyak juga mengurangkan beban suami sebenarnya.

Baju beli sendiri, makan minum beli sendiri, pakaian dalam beli sendiri, tudung beli sendiri, ubat & supplements nak sihat beli sendiri.

Ada waktunya barang dapur dan keperluan anak-anak pun isteri beli je time ada duit. Sekali sekala sumbang sikit-sikit InsyaAllah dapat pahala.

Dan perempuan zaman sekarang tak sama macam perempuan zaman dulu sebab, perempuan zaman sekarang sangat BERDIKARI.

Kereta boleh bawak, motor boleh bawak. Nak kena sana kemari tak perlu harap suami. Ambil kunci, start kereta, broommmmm tekan pedal minyak terus pergi mana nak pergi.

Kalau ada masalah pun InsyaAllah boleh setel sendiri sebab perempuan zaman sekarang sangatlah BERANI DAN BERDIKARI.

Dan..hakikatnya, zaman sekarang, suami LEBIH SUKA isterinya BERDIKARI dan BUAT HAL SENDIRI dari asyik berharap dan bergantung pada dirinya. Kan? 😉

Natijahnya, bila orang perempuan, dah boleh buat sendiri semuanya, cari duit sendiri, urus diri sendiri, setel hal sendiri, orang perempuan zaman sekarang dah jadi macam orang LELAKI.

Orang perempuan dah punya JATI DIRI SEORANG LELAKI. Orang perempuan dah bersifat dan berkarakter seorang MASKULIN.

Dek kerana itulah ramai orang perempuan zaman sekarang ni apa-apa suka buat keputusan sendiri, keras kepala, ego dan tak suka disuruh sarah.

Hatta dengan suami sendiri pun sangatlah payah nak ikut arahan dan teguran.

Sebab, kita dah jadi TOUGH. Mindset kita dah tak macam feminine original. Kita rasa BERKUASA atas diri sendiri. So sesiapa pun tak boleh nak menguasai diri kita.

SETUJU TAK DENGAN STATEMENT NI? 👆🏻👆🏻👆🏻

Sebab apa saya share perkara ni pagi ni?

Sebab saya rasa terpanggil nak share bilamana saya sendiri kebanyakan waktu berada dalam DILEMA yang sangat komplikated ini.

Sampai satu masa saya jadi stress (depression) sebab apa yang saya lihat masa saya kecil dulu, tak sama dengan apa yang saya lalui bila saya dah dewasa kini.

Saya menyimpan rasa bersalah setiap pagi nak keluar ke ofis sendiri bila saya lihat wajah anak-anak kecil saya yang saya tinggalkan pada pembantu rumah saya.

Saya rasa bersalah fokus lebih pada bisnes instead of anak-anak dan rumahtangga saya.

Saya rasa tak best bila suami saya suruh saya setelkan hal sendiri, buat itu ini sendiri, nak pergi mana-mana sendiri.

Saya rasa penat terpaksa take over task-task tertentu yang mana dulu masa kecik hatta sampai sekarang pun saya tengok ayah saya yang masih lakukan task tersebut.

Contoh beli barang dapur. Sampai sekarang pun saya tengok ayah saya dan ayah mertua saya masih pegang jobscope tu tau. 😂

Saya tak salahkan orang lelaki a.k.a suami dalam hal ni. No i did not.

Tapi, please, husband and wife. Remind ourselves again and again.

ZAMAN DAH BERUBAH.

Suami tak boleh expect isteri uols akan jadi isteri yang perfect macam mak awak.

Isteri juga tak boleh expect suami awak jadi sebijik macam bapak awak.

Masing-masing kena realize benda ni.

Jangan terlalu expect pasangan uols jadi macam yang uols nak.

Sebab mereka takkan boleh. Time has changed.

Yang penting, kena saling BEKERJASAMA, BERTOLAK ANSUR dan MEMAHAMI tanggungjawab masing-masing.

Jangan asyik salahkan pasangan je bila ada masalah.

Cek dan muhasabah diri juga. Kenapa suami/isteri aku jadi begini begini begini.

But still, ORANG LELAKI paling penting kena beringat dan take note.

Uols adalah KETUA KELUARGA. Nak bagi jadi elok, bagi jadi ok family, apa-apa pun berbalik kepada cara uols handle the family.

Isteri ni walaupun kadang-kadang complicated dan susah nak faham, tapi kalau suami pandai handle dan kena cara yang betul didikan dari seorang suami, insyaAllah..isteri akan jadi sangat MUDAH untuk jadi TAAT dan MENGIKUT KATA.

Trust me. Orang perempuan ni sangat mudah nak handle kalau u guys tau caranya dan u guys tahu jaga hati dan emosinya. ☺️

Baiklah, semoga sharing saya ni ada manfaatnya buat semua yang membacanya. 😘

Siapa baca sampai habis, tahniah saya ucapkan! Sebab tak semua orang Allah Taala pilih untuk baca status best macam ni. Hihi.

Sayonara!

#kembalikepadafitrah #familyfirstbusinesssecond

Monday, September 16, 2019

Tak ramai yg sedar

Tak ramai suami yg sedar…

Hidup kita jadi senang sebab kita menumpang rezeki isteri dan anak-anak…

Benda ni terjadi kat diri sendiri, kisah benar…waktu isteri nak bersalin anak sulung, saya skip ansuran kereta sebulan sbb duit tu nak guna utk byran bil hospital, keperluan berpantang, duit org mengurut dan bli brg2 utk anak…bulan kedua, saya call bank tanya berapa saya perlu bayar sbb sya dah miss 1 bulan punya payment…bank kata, akaun pinjaman saya dah ada advance 3 bulan, dibayar melalui CDM di Selangor…

Saya ckp, saya xde adik beradik atau kwn yg tggal di Selangor dan sya tak plak suruh sapa2 di Selangor bayar…pegawai tu ckp, dibayar secara deposit ke akaun pinjaman saya, dan dia kata sukar nk trace sapa yg buat pembayaran sbb byr di mesin...

Saya keluarkan sebulan nilai pinjaman ansuran kereta utk kegunaan isteri bersalin, berpantang, Allah s.w.t balas 3 kali ganda nilai tu dr unknown hamba-Nya…smpai skrg saya masih xtahu, siapa yg bankin duit tu dlm akaun pinjaman sya dan xde org pun yg dtg tuntut kt bank jika dia tersilap bankin…

Itu rezeki isteri…

Manakala rezeki anak2 plak, masa anak sulung, dpt tukar keje dgn kenaikan gaji 400…anak kedua, kenaikan gaji 550...dan anak ketiga, kenaikan gaji 800…benda yg kita xsangka, kita cuma usaha dan tawakal…kemudian Allah bagi…saya tak cari keje masa tu, tapi keje yg cari saya…satu2 perkara yg bleh dikatakan ‘ajaib’ terjadi kat saya…drpd pening memikirkan mcm mna nk hidup dgn gaji yg sama tp bilangan anak semakin bertambah, namun Allah s.w.t menjawabnya dgn cara yg lain…DIA bagi rezeki kpd saya utk setiap anak yg dilahirkan…

Bila dah dimurahkan rezeki mcm ni, bila dah dipermudahkan urusan mcm ni, maka kena pulangkan atau ‘membayar’ semula kpd mereka…guna apa yg Allah dh bg kat kita tu, kpd isteri dan anak2 sbb tanpa mereka, mgkin kita takkan ada apa yg kita dah ada hari ini…

Nota kaki : Mgkin ada jgak kisah2 ‘ajaib’ yg lain yg terjadi pd suami2 diluar sana asbab baik terhadap isteri dan anak2…

Cnp Firdaus asyakirin