ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, February 24, 2021

CERITA ISTIHARAH

 



Dulu saya tak tau Sy boleh meniaga

Bila dapat khairy...

Sy tak pernah rancang nak niaga pun
Semuanya kebetulan..
Sy mencari penawar or ubat or supplement sebab masa tue Sy sendiri tak sihat sebab tak jaga kesihatan diri masa pantang lepas lahirkan khairy.
Produk utama Sy ekstra kacip Fatimah utm.
Harganya rm90 sekotak.
Sebulan Sy boleh jual 100 kotak tak termasuk produk lain.
So sebulan 9k sales saya tak termasuk produk2 lain.
Jualan Sy seorang. Tanpa ejen.
Tak mampu nak handle ejen2 bagai nie.
Sales ye.. Keuntungan lain. Rendah la dari 9k.
Tetapi memang mengganti gaji pejabat yg saya tinggalkan demi khairy.
Dapat pula tunaikan umrah kurang 2 tahun Sy meniaga online.
Keja pejabat 10 tahun tak pulak sampai tunaikan umrah😪
Anak2 punya statment "mama lagi kaya bila meniaga dari keja pejabat. Mama berhenti kerja jelah. Niaga and jaga kita org je"

Harga kos tak perlulah Sy cakap ye.
Kang bocor plak rahsia terpendam🤣
Btw nak dpt harga kos yg tinggi mesti restok barang juga tinggi pada setiap kali restok.
Kalau takde permintaan ingat berani ke saya nak beli 100 kotak setiap kali restok? Nilainya lebih 5k ye..
Belum produk2 lain..
Btw mak beri saya modal lebih 5k masa sy mulakan perniagaan. Sy pulangkan semula dlm tempoh sebulan sahaja.
Dan saya rolling keuntungan niaga utk restok barang, utk bil2 perubatan khairy, utk tabung mekah dan lain2 lagi.
Sy takde proper akaun pun. Keluar masuk terlalu laju dan Sy tak sempat nak monitor Lebih2 dengan menguruskan 3 anak serentak termasuk khairy yg perlu perhatian khas kerana masalah jantungnya.
Berat badan saya turun mcm zaman anak dara. Rasanya kurang 20-30kg dari asal. Haha.
Tak perlu DSSS.
Badan yg penat dan hati yg sedih pun menyumbang pada penurunan berat badan saya masa tue.

Saya tak pandai niaga pun.
Allah yg bantu.. Dan juga kebetulan saya seorang Blogger ada blog sendiri.
Sy jual di personal blog sahaja.
Dan produk yg Sy jual itu hasil kajian universiti tempatan dan disyorkan doktor.
Doktor tue pulak folowers dia ribu2 lemon😆
Semuanya kebetulan.
Kita manusia tiada daya upaya melainkan dengan bantuan dan kasih sayang Allah.

Jangan melihat sesuatu kejadian itu bala atau malapetaka.
Angaplah ia ujian tanda Allah sayangkan kita.
Kenapa Sy tak resign dan meniaga terus?
Jawapan istikharah menunjukkan Sy perlu masuk pejabat.
Tak semudah itu Sy nak tinggalkan khairy di tangan org lain.
Lilahitaala sy masuk pejabat dengan hati yg berat.
Hasil niaga yg cukup masih tak yakinkah Sy utk resign?
Sy yakin tapi istikharah tak benarkan.

Semuanya ada hikmahnya..
Bak kata seseorang pd saya "Ada perkara yg Allah nak ila selesaikan dulu sebab tue kena kerja semula"
Ya dan salah satunya Allah nak saya selesaikan semua hutang riba saya.
Allah nak Sy siapkan backup yg cukup utk saya tunaikan impian ibu saya.
Allah nak saya memberi pada satu tempat yg kini jadi rumah kedua anak saya dan mcm2 lagi.
Allah juga pasti lebih tahu dengan situasi kobid yg bakal mencengkam ini walau ketika Sy buat istikharah utk masuk kerja atau resign itu di tahun 2015
Dan Sy melihat semuanya dlm sudut kasih sayang Allah.
Bila Allah beri jawapan istiharah gengamlah sampai ke liang lahad.

Allah suruh kerja pejabat.. Sy kerja.
Allah tak bagi niaga sesuatu produk. Sy tak akan buat.
Allah suruh resign.. Sy resign.
Allah suruh bertahan.. Sy bertahan..
Istikharah tak pernah mengecewakan saya sehingga saat ini. 💝










Monday, February 22, 2021

KEAJAIBAN SEDEKAH


 Cubalah buat

Betul semua dlm attachment tue..

Cuba usaha buat:
Sedekah bulanan
Sedekah setiap hari jumat
Sedekah harian

Tak dapat jadi mcm Pusat Zakat / Ebit Lew.
Buatlah yg mampu.
Allah Maha Mengetahui.

Rahmat dari Allah
-anak sihat
-rumahtangga aman. Insya Allah.
-hutang makin berkurang dgn mcm2 cara yg tak terduga
-eh bertambah pulak harta/rezeki. Tak miskin pun. Makin keluar ada je yg masuk balik berkali ganda.
-jiwa yg tenang.. Semoga kitalah yg disebut "wahai jiwa2 yang tenang..."

Terima kasih pd mak yg selalu ingatkan tentang sedekah sejak saya mula2 masuk kerja. Tiap2 bulan mak akan cakap "angah nak sedekah tak kat si polan.. Si polan.. Anak dia sakit.. Dia nak g umrah.. Rumah dia terbakar bla bla.." mcm2 alasan mak nak tarik keluar duit Sy utk sedekah pd org😂

Terima kasih pd doktor Zubaidi Ahmad yg nasihatkan saya supaya sedekah kan atas nama khairy yg masa tue tak sihat kerana sakit jantung. Alhamdulillah khairy kini stabil tanpa sebarang operation. Berjaya "skip" operation walaupun bilik dah book. 😊

Sedekah nie boleh dipupuk.
Sikit demi sedikit.
Lama2 anda pun tak sangka yg ada boleh keluarkan wang dari poket anda begitu saja utk org yg tak ada sebarang ikatan darah pun dengan anda.
Lama2 anda lg sanggup sedekah dari keluar shopping.
Lama2 anda akan allocate tiap2 bulan satu amont special utk sedekah. Dan amonut itu bertambah2 mengikut permintaan semasa.

Ada org yg takut bersedekah kerana katanya tidak ikhlas sepenuhnya ..
Dlm dunia nie banyak perkara bermula dgn tidak ikhlas.
Ikhlas ke solat masa kecik2 dulu?
Kan ke mak yg paksa?
Ikhlas ke pakai tudung?
Kan mak yg bebel?
Ikhlas ke puasa masa kecik2 dulu?
Ke malu kat kawan2 yg posa?

Begitu juga dgn sedekah..
Sy pegang Kata2 ustazah asma Harun dlm salah satu ceramah beliau..
Potong rasa tidak ikhlas atau riak itu dengan istighfar.. Istighfar banyak2.. Tapi teruskan juga amal ibadat..

Sedekah lah sampai satu masa tak rasa apa2 pun.
Sedekah lah sampai satu masa ia jadi keseronokan.
Sedekah lah sampai satu masa ia jadi habit.
Sedekah lah sampai liang lahad.

Harta tak bawak mati.
Sedekah yg tak diterima adalah bila ajal dah sampai ke kerongkong.
Sia2 dah semua harta masa tue.

Ustaz Dato Shamsuri Hj Ahmad dlm satu kuliahnya ada share " sedekah yg paling bagus adalah ketika masih muda dah hati Masih ada rasa nafsu pd harta dunia dan keseronokan. Tapi kita mampu melawan nafsu itu dan keluarkan utk sedekah. Itulah sebaik2 sedekah"

Update : baru je sebut Ustaz Dato Samsuri dah keluar kat wall saya ceramah sedekah beliau. Beliau share Nabi Muhammad bersabda "sedekah yang bagus adalah ketika badan masih sihat, ketika masih berangan2 utk kaya dan ketika takut jatuh miskin. Kalau kita masih dlm 3 kategori ini tetapi masih juga bersedekah.. Itu adalah paling afdal. Sedekah masa sakit, masa dah nak mati.. Tidaklah sebaik seperti 3 kategori tadi..

Friday, February 19, 2021

UCAP DAN TULIS BAIK-BAIK



Ucap baik2
Sama ada di FB atau di mana2 saja
Ia merupakan satu doa

Saya perhatikan apa yg sy tulis dan impikan alhamdulillah menjadi nyata.
Walaupun ia menjadi kenyataan hanya beberapa tahun kemudian.
Tetaplah hati ini bersyukur.

Kita bukan nabi.. Hari ini doa. Sesaat dimakbulkan.
Kita manusia biasa.. Doa hari ini entah bila makbul tak taulah.
Tapi tetaplah berusaha jadi org baik dan berusaha jd org yg taat dlm agama.
Dlm berusaha taat pun kita tetap berdosa.
Apalagi ketika dlm berdosa.

Ucap dan tulis lah baik2
Sebab semua itu doa.
Dan yakinlah ia akan makbul kerana Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

2015- sy berharap Arief dpt tunaikan umrah juga kerana Arief tidak ikut saya tunaikan umrah ketika itu.
2019- Allah makbulkan doa saya. Arief tunaikan umrah tetapi bukan bersama saya tetapi suami saya.

Kita fikir doa yg kita mohon sudah terbaik.
Kdg-kala Allah makbulkan doa kita dengan cara yg berbeza.
Yakinlah bila doa dimakbulkan walau tidak sama 100% seperti yg kita impikan .
Itulah keputusan yg terbaik Allah anugerahkan utk kita.

Ya sebenarnya hati saya lebih bahagia Arief tunaikan umrah bersama papanya compare Arif tunaikan umrah bersama saya.
Bahagia hati saya melihat org yg saya kasihi berusaha keras mendekatkan diri di jalan agama. 



 

Wednesday, February 17, 2021

HOBI MENGINJAK USIA


Dah lebih 2 bulan untuk tahun 2021
Rasanya dah lama sangat tak berblog
Sebab lebih aktif di FB
BTW tahun nie nak start aktif berblog semula
Sebab di FB tue hanya kawan2 yg approved as friend je

Thaun nie umur saya 41
Rasanya dah lama sangat saya nie berblog
Dari zaman Amana lagi
Amana pun dah 14 tahun
Sayang blog nie sebab di sini banyak cerita anak-anak dan yang membuat lagi sayang sanat 
Di sinilah juga rezeki saya mencurah2 ketika saya cuti tanpa gaji menjaga khairy yang ada msalah jantung.
Oh btw khairy pun dah 8 tahun
alhamdulilah khairy stabil walaupun masih ada appoiment di IJN
Nanti saya sambung cerita anak-anak ye

Umur dah 41 hobi pun dah lain
Haha dah minat tanaman
Sebenarnya hobi nie bermula masa jaga khairy
Sampailah sekarang
Dengan hobi tanaman nie saya rasa seronok dan tenang
Happy melihat pokok2 membesar
Paling happy bila makan hasil tanaman sendiri


Tiap2 pagi saya menyiram
Belek2 pokok kejap sebelum buat kerja pejabat
saja amik udara
Time2 PKP nie kalau takde pokok2 nie boleh bosan dibuatnya


Seronok beli biji benih


ada kucing terberanak dalam mesin basuh kami
Kami bela lah
ini 2 ekor dari 4 ekor


Arief pun tak dapat balik madrasah
Arief nie ikut mak dia pg nursey

Ubah2 susunan ikut mood haha


Nie pokok pucuk manis
sedap masak lemak campur labu
mak suruh tanam

sanggup berhabis utk anak2 kucing nie
dah mcm anak2 sendiri

tak habis2 beli pasu..
tapi sekarang ank kucing dah nakal habis pokok2 saya

kucing nie dah 4 kali beranak kat umh saya
mungkin dia ingta hospital bersalin kot


bunga kunyit

bagi jiran yg meniaga kuih

pokok pisang nie tumbuh sendiri





 

Tuesday, March 10, 2020

apa yg isteri mahu dari FB kitab Al hikam

Apa yang Perempuan Mahu Sebenarnya Dari Suami?

Apa yang perempuan mahu sebenarnya dari seorang suami?
Dengar..
Walaupun anda sudah menjalankan tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri..
… itu tidak bermakna tugas anda telah selesai.
Itu masih belum cukup bagi perempuan yang bergelar isteri.
Sebagai lelaki, saya akui memang sukar untuk memahami apa yang perempuan mahukan daripada kita sebenarnya.
Tindakan mereka selalu bercanggah, dan kata-kata mereka selalu mengelirukan.
Mereka tidak memberitahu kita apa yang mereka mahu dari kita.
Mereka selalu mengharapkan para suami faham sendiri dan sentiasa hidup dengan berteka-teki tentang apa yang mereka rasa.
Perempuan bila tak dipujuk, dia marah. Dan bila dah dipujuk, dia semakin merajuk.
Ada masanya, isteri akan menjadi sangat sensitif. Tiba-tiba boleh menjadi pemarah, dan kadangkala menangis tanpa sebab yang pasti.
Memeningkan bukan?
Apa yang perempuan mahu sebenarnya?
Mengapa perempuan begitu?
Tapi secara realitinya, memahami hati seorang isteri sebenarnya tidaklah rumit.
Sebenarnya, apa yang wanita mahu adalah ingin berasa selamat, ingin rasa ada ikatan emosi dan merasa yakin bahawa kita akan bersama mereka untuk seumur hidup.
Sepanjang tempoh perkahwinan saya,  saya selalu memerhatikan gelagat isteri saya.
Kadangkala bertanya kepada dia apa yang dia mahukan secara berlapik, tanpa dia sedar.
Ada beberapa perkara menarik yang saya dapat kongsikan mengenai perempuan, khususnya isteri.
Berminat untuk tahu?
Teruskan membaca artikel ini..
1. Isteri laparkan perhatian
Berapa kali anda buat kerja lain apabila berbual dengan mereka?
Adakah anda selalu menjawab soalan mereka secara sambil lewa dan menjawab lain apa yang ditanya?
Sebenarnya sifat semulajadi wanita adalah mereka sangat menghargai setiap waktu yang mereka luangkan bersama kita.
Mereka mahu kita memberi perhatian dan terlibat sepenuhnya setiap saat dengan mereka. Dengan erti kata lain, mereka laparkan perhatian.
Sebagai suami, seboleh-bolehnya luangkan masa untuk isteri anda. Fokus kepada mereka.
Pada awal perkahwinan saya, saya selalu mengabaikan perkara ini. Saya selalu lebih fokus terhadap kerja, sepanjang hari dan sepanjang malam. (menulis mengambil masa yang banyak)
Perkara ini selalu membuatkan isteri saya rasa terabai.
Tetapi setelah mengetahui perkara ini, saya cuba mengimbangi masa bekerja dan masa untuk isteri.
Alhamdulillah, tindakan ini memberi impak kepada kemesraan kami kembali.
Saya tahu perkara ini mungkin agak sukar bagi suami yang selalu bekerja lebih masa, tetapi luangkan masa sekurang-kurangnya 10 minit setiap hari akan memberi makna yang besar terhadap isteri.
Yang penting, gunakan waktu tersebut untuk perhatian sepenuhnya terhadap mereka.
2. Suami yang sentiasa tenang
Wanita menghargai seorang suami yang dapat mengawal emosi dan terbuka untuk membincangkan isu-isu tanpa meninggikan suara atau mengelakkan diri.
Kematangan emosi dan fikiran adalah apa yang wanita mahu dari kita lebih daripada apa-apa perkara lain.
Menurut Imam Ghazali, jadilah seorang suami yang halim.
‘Halim’ maknanya ialah “sabar”, tidak cepat marah ketika isterinya kurang akal. Bilakah seorang isteri kurang akal? Yakni ketika isterinya sedang marah.
Lalu dia bersabar, maka itulah suami yang paling baik..
Jadi, perdengarkan apa yang dikatakan isteri tanpa prejudis dan ambil hati.
Mendengarkan akan membantu isteri melepaskan perasaan yang terpendam, yang mengganggu emosinya.
Walaupun anda tidak mampu menyelesaikan masalahnya – dengarkan dan fahamkan mereka dengan sepenuh hati.
3. Mampu merendahkan diri
Kebanyakkan suami (lelaki), kita tidak dapat lari masalah ego.
Memang benar, didalam rumah tangga kita adalah ketua keluarga. Kita mahu kelihatan lebih dihormati dan membuktikan kita adalah pemimpin terbaik.
Namun, jangan disebabkan ini, kita menjadi seorang yang angkuh, meninggi diri dan kasar.
Mukmin yang paling sempurna adalah yang paling baik akhlaknya. Dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik tehadap isteri-isterinya. ”
– Hadis riwayat at-Tirmidzi, disahihkan oleh Syeikh Albani
Apa yang isteri perlukan adalah seorang suami yang dapat merendah diri, adil dan sopan dalam melayani isteri.
Jangan sesekali memandang rendah atau menghina mereka dan juga ahli keluarga mereka. Isteri adalah sahabat kita, beri mereka penghormatan yang sewajarnya.
Jagalah hati mereka, insyaAllah dengan keberkatan akan hadir rumah tangga anda.
4. Boleh mempamerkan kelembutan (gentleman)
Memang bukan dalam sifat kita lelaki untuk lembut dan gemalai.
Secara normalnya, lelaki selalu sedikit kasar. Baik dari segi pergaulan, percakapan dan tindakan.
Tetapi apabila berkisar tentang rumahtangga, lemah lembut dalam perkataan, pemikiran, dan tindakan akan memberi banyak keharmonian dalam rumahtangga.
Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”
– surah al-Nisa’ ayat 19.
Layanilah isteri dengan penuh hormat. Berbuat baik dan bercakaplah dengan perkataan yang lembut.
5. Suami yang kuat
Wanita sukakan lelaki yang kuat.
Tapi ini tidak bermakna kita harus memukul orang lain yang buat silap dan tergesa-gesa menyelesaikan masalah
Kekuatan yang sebenarnya adalah mampu bersabar, mampu mendengar luahan isteri, dan berupaya serta tabah menghadapi segala cabaran dan dugaan hidup yang muncul.
Tunjukkan kepada isteri anda bahawa anda sentiasa ada disisinya untuk setiap waktu.
Inilah kekuatan sebenar yang diperlukan oleh seorang isteri.
6. Sentiasa jelas dalam menyelesaikan masalah
Kebanyakkan lelaki cenderung untuk tidak fikir berlebih-lebih atau merumitkan sesuatu perkara.
Kita kurang bimbang tentang apa yang orang lain fikir dan tidak menghabiskan banyak masa risau tentang perkara yang kita tidak pasti.
Teruskan untuk memudahkan sesuatu perkara dengan mencari jawapan yang mudah dalam situasi yang kompleks.
Dan membawa perspektif yang jelas dalam sebarang masalah.
7. Humor
Life’s too serious already.
Kadangkala isteri mahu juga ketawa. Humor adalah cara yang baik untuk mengurangkan ketegangan.
Jika anda seorang yang pandai buat lucu, selalulah berjenaka dalam hubungan rumahtangga anda. Jika anda bukan jenis kelakar, maka berkongsilah perkara-perkara yang anda rasa lucu dengan isteri anda.
Ketawa mampu merapatkan jarak diantara dua hati.
8. Menunjukkan kasih sayang
Isteri sukakan perkara-perkara kecil, seperti gerak isyarat yang menunjukkan kepada mereka bahawa kita berfikir tentang mereka.
Ya, perkara ini mungkin seperti mesej whatsapp yang sweet yang tidak dijangka olehnya, belikan makanan kegemaran atau membuat sesuatu perkara untuknya tanpa perlu diminta.
Perkara lain yang mungkin boleh dilakukan adalah termasuk memberi hadiah tanpa sebab, menampalkan nota terima kasih di cermin atau bawa dia makan diluar sekali-sekala.
9. Beri penghargaan kepada isteri
Banyak yang pasangan kita lakukan dalam rumahtangga tidak akan sedari .
Kebanyakan suami (dan isteri) cepat menyalahkan pasangan mereka dengan rungutan dan bebelan, tetapi jarang pula untuk berkongsi apa yang mereka suka dengan pasangan mereka.
Isteri biasanya membahagikan masa pada banyak perkara dalam satu masa dan peranan mereka sering diambil mudah.
Tunjukkan penghargaan anda kepada mereka. Ucapkan terima kasih. Beri mereka pelukan.
Tunjukkan bahawa anda menyedari segala pengorbanan yang dia lakukan akan banyak membantu isteri rasa dihargai dan disayangi.
10. Menerima segala kelemahan Isteri
Daripada mencabar, mentertawakan isteri anda, atau mempersoalkan kelemahan isteri anda, mengapa tidak menerima sahaja semua itu dengan hati yang terbuka?
Jangan tunjukkan kelemahan dia, jangan disebut mengenai sifat-sifat tertentu yang jelik, atau membuat dia berasa sedih tentang sesuatu yang dia sudah merasa kecewa mengenainya.
Secara semulajadi, wanita memang selalu merasakan dinilai oleh orang lain. Dia rasa selalu diperhatikan.
Janganlah seorang suami yang beriman membenci isterinya yang beriman. Jika dia tidak menyukai satu akhlak darinya, dia pasti meredhai akhlak lain darinya.”
– Hadith riwayat Muslim
Jangan pernah menyesal dengan segala baik dan keburukan isteri kita.
Berhenti menghakimi mereka dan terimalah mereka apa seadanya. InsyaaAllah, perkara ini akan membantu mereka rasa disayangi dan selamat bila bersama-sama kita.
Penutup: memahami isteri bukannya sukar.. tapi..
Sebenarnya, bukanlah sukar untuk memenuhi kehendak isteri, cuma kita kadangkala perlu lebih peka dengan mereka.
Mereka ingin perhatian. Mereka ingin disayangi. Mereka ingin sentiasa mahu rasa ada seseorang disisi.
Tunaikan apa yang mereka perlukan ini, pasti ada kehangatan dan kebahagiaan dalam rumah tangga anda.
Lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka.”
– Surah an-Nisa, ayat 34
Tujuan saya menulis artikel ini bukanlah mendakwa saya suami yang baik, tetapi sebagai peringatan saya sendiri (dan kita bersama) agar lebih menghargai isteri kita.
Semoga kasih sayang dalam rumah tangga anda membawa hingga ke syurga .

Monday, March 9, 2020

Bila Arief berada di satu majlis bersama Ustaz Wadi Anuar Di Madrasah Darul Atiq



Alhamdulilah Majlis ini telah diadakan dengan izin Allah di Madrasah Darul Atiq    di tempat anak kedua saya Amirul Arief meneruskan pendidikannya

sejuk hati mama tengok gambar anak bujang mama. smoga dikuatkan hati dan semangat untuk belajar ilmu agama. mama tau bukan mudah. mama nak hafal juz amma pun terkial2.. Semoga Allah merahmati perjalanan Arief di laluan agama ..Insya Allah.Amin

 Semoga Allah ringan kan kaki kami sekeluarga ke majlis ilmu
Semoga Allah dekat kan kami dengan alim ulama.
Alhamdulillah baru sebulan Arief Di Madrasah Darul Atiq dah dpt satu majlis dengan Ustaz Wadi Anuar.

Syukur Sgt dgn nikmat Di jalan agama yg Allah beri selepas episod "didikan" yg panjang. Alhamdulillah ❤️
Semoga Arief diberi semangat, kekuatan hati, kesabaran dan kecerdasan untuk serap ilmu agama yg ustaz2 ajar.
Mesti Arief happy papa dia datang sertai kuliah perdana dan majlis tahlil Di sana. Mama tak dapat ikut kali ini. Insya allah ada peluang mama sertai.

 Seronok sangat papa Arief dapat jumpa Ustaz Wadi Anuar.


Itulah Ustaz Rizam- Mudir Madrasah Darul Atiq yang Arief panggil Abi.

Sedikit sebanyak latar belakang Madrasah Darul Atiq



Bagi sesiapa yg berhajat utk menyumbang berbuka puasa, sahur dan moreh utk anak2 Madrasah Darul Atiq adalah dialau-alukan. Sebagai ucapan terima kasih Madrasah kepada pihak penyumbang kami akan hadiahkan bacaan tahlil serta khatam alquran kepada arwah..
Pihak kami mengalu2kan penyertaan dari tuan puan utk menyertai program sumbangan iftar dan sahur setiap hari sepanjang bulan ramadhan sebanyak RM1300 sehari utk menampung seramai 250 org pelajar.
DENGAN INI KAMI MEMOHON SUMBANGAN SEBAN RM200 IAITU SECARA BERKUMPULAN BG MENCUKUPI KOS PROGRAM
Dan sebarang maklumat dan pertanyaan blh hubungi terus.
SEBARANG PERTANYAAN BLH HUBUNGI AZIZAN/UST NASRUL
.


Ustaz Azizan nie adalah ustaz yang menjaga tempat anak-anak lelaki di Madrasah Darul Atiq tempat anak saya belajar. Jemput follow dia juga. Ustaz zizan nie idola Arief haha..  ustaz bukan sekadar ustaz ye. Takjub si arief 😆 Ustaz yg ada skill. Arief Selalu cakap nak belajar naik kuda, memanah, silat dengan ustaz zizan. Dan ada satu video ustaz pecah kan ais atau besi masa persembahan Di Pasantren Al Fatah Temboro Di Indonesia. Semuanya Arief tengok kat fb maknya.. Next time saya share tentang Ustaz Azizan idola Arief nie ye.. Eh nama ustaz sama pulak mcm ex bos saya dulu :)




Sunday, March 8, 2020

selamat hari wanita

Sedari kecil kau dijaga dengan penuh kasih dan sayang. Dibelai, dimanja dan diajar seiring dengan jantinamu, seorang perempuan.

Masa berlalu, kau semakin dewasa, rupa parasmu sungguh jelita. Lengkap dan sempurna sebagai seorang wanita dambaan lelaki. Masa untuk dirimu dicintai dan mencintai.

Menuju ke gerbang perkahwinan dengan penuh harapan bahagia sehingga habis nyawa.  Kau harapkan panas sehingga ke petang. Rupanya hujan di tengahari.

Wahai wanita, usah pernah menyesal dengan apa yang ditakdirkan kepadamu. Kau diuji dengan ujian yang mampu kau hadapi. Allah tidak pernah mensia-siakan kehadiranmu ke duniamu.

Wanita, saat kau menangis dalam hati, Allah menitipkan pahala buatmu. Saat kau menahan sakit, Allah ampunkan dosa-dosamu. Saat kau menanggung derita dihina, dikeji dan disepak terajang, Allah sentiasa menanti doa-doamu.

Wanita, kau dilahirkan berfizikal lembut, tetapi sebenarnya jiwamu sekuat besi waja yang tak mampu dibengkokkan dengan ujian dan dugaan.

Wanita, jangan pernah menyerah kalah. Lalui keperitan ini dengan redha kerana syurga itu mahal harganya.

Buat semua wanita hebat di luar sana, sesungguhnya dirimu umpama bintang di langit malam, biarpun dalam kelam, kerlipanmu  sungguh mempersonakan.

SELAMAT HARI WANITA...

#MaahadazzeinAlmakki
#muhasabahdiri
#ghostwriter
#berdoalah
#TAteam

kuasa sujud

Rahsia Sujud Di Dalam Solat (Ayuh Sebarkan!!!)

Tahukah kita solat 5 KALI sehari iaitu 17 RAKAAT telah berlaku 34 kali SUJUD. Di dalamnya terdapat 1001 hikmah yang terkandung. Antaranya:-

Seorang ahli Sains saraf otak Amerika, Dr. Fidelma O’leary mendakwa bahawa beberapa saraf di otak manusia tidak boleh dialiri oleh darah dari jantung kerana posisi jantung yang berada di dada tidak cukup kuat untuk menampung pembawaannya ke otak manusia. Padahal otak amat memerlukan oksigen dan bekalan darah yang mencukupi supaya dapat berfungsi secara normal. Beliau mengkaji dari tempoh masa yang lama untuk mencari jawapan. Dikaji dengan lebih serius akhirnya dia perolehi jawapan bahawa darah akan mengalir setiap inci ke otak manusia secara sempurna ketika seseorang itu melakukan sujud seperti yang dilakukan oleh orang-orang Islam dalam solat. Bila perkara ini berlaku,maka otak dapat bekalan darah dan oksigen yang mencukupi lalu dapatlah menghindarkan pelbagai jenis penyakit seperti stress, migraine, stroke , menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti kita (terutama ketika sujud waktu solat Subuh). Juga boleh membaiki posisi anak dalam kandungan rahim…dll.

Paling HEBAT lagi maka dia memeluk Islam…hebat tak kuasa SUJUD?

Sebenarnya:-

1. SUJUD PERTAMA tanda TAAT (PERINTAH ALLAH)
2. SUJUD KEDUA  tanda SYUKUR  (HAMBA KEPADA ALLAH)


Dalam khutbah Ramadhan Nabi s.a.w bersabda:,
Punggung-punggung kalian sudah berat menanggung dosa-dosa kalian. Ringankan lah beban kalian dengan memperbanyakkan sujud.

“Hendaklah kamu bersujud kepada Allah kerana sungguh tiada sekali engkau bersujud melainkan dengannya Allah mengangkat satu darjat dan menghapuskan satu dosa (kesalahan) darimu” ,(HR Muslim) 

Firman Allah SWT yang bermaksud:-

” Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar” (Surah Al-Ankabut ayat:45) 

Dari Sudut Tasawuf

Sujud adalah waktu di mana seorang hamba itu paling hampir dengan Penciptanya. Pergerakan sujud itu secara lahirnya telah menunjukkan “rasa menghina dirinya” seseorang hamba itu di depan Tuhannya di dalam keadaan menyerah diri, pasrah, berikrar dan mengaku bahawa“Ya Allah hanya Engkaulah Tuhan yang layak disembah, ditakuti, dicintai dan hanya pada-Mu sahajalah tempat berserah dan memohon pertolongan”.

Seorang sahabat Nabi SAW iaitu Huzaifah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:-“Tiadalah keadaan seorang hamba yang paling disukai oleh Allah daripada Dia melihat hamba-Nya itu di dalam keadaan bersujud, dengan meletakkan mukanya di tanah
 ( sebagai tamsilan tunduk, pasrah dan rasa hina seorang hamba kepada Allah)”. (Hadis Riwayat Imam Tabrani).

Firman Allah SWT yang bermaksud:- ” Sesungguhnya orang-orang yang beriman dengan ayat Kami ialah orang yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat Kami mereka menyungkur sujud dan bertasbih serta memuji Tuhan dan mereka tidak menyombongkan diri” (Surah As-Sajadah ayat 15).

Sujud bererti seseorang itu telah meletakkan wajahnya ditempat yang paling rendah di atas tanah ini bermakna ia telah meletakkan seluruh dirinya di atas tanah, mengingatkan dirinya terhadap punca asal kejadian manusia itu dari tanah dan mengembalikan dirinya kepada tanah. Apabila ia telah sanggup menghantar dahinya dan juga dirinya ke tempat yang hina maka tidak mungkin ia akan bersikap sombong lagi terhadap Allah yang menciptakan dirinya dari tanah itu.

 Maka setiap kali sujud sewajarnya seseorang itu sentiasa ia mengingati akan mati, apabila ia ingat akan mati maka terasa seolah-olah bahawa solatnya itu sebagai solat penghabisan kerana ia akan menghantarkan dirinya ke tanah. Ia merasakan bahawa setiap kali ia sujud seolah-olah ia tidak akan bangun lagi. Sedangkan kematian itu merupakan pintu bagi seseorang memasuki gerbang akhirat.

Dalam keadaan demikian maka hati akan merasa gerun dan merasai kebesaran Allah dan ketika itulah ia membaharui lagi di dalam hatinya untuk mensucikan Zat Allah Yang Maha Tinggi disamping lidah tidak bertulang mengucapkan, “Subhana Rabbial- A’la wa-Bihamdih”.

P/S: Islam itu kan indah.. solat itu sempurnakan dan berikan kebaikan kepada Hambanya zahir dan batin. Bila kita sempurnakan hak Allah (solat) , Dia akan menyempurnakan hak kita sebagai hamba (hikmah dan kebaikan )  Konsep GIVE AND TAKE…

Friday, March 6, 2020

merawat masalah ke keluarga an dan rumahtangga

Merawat Masalah Kekeluargaan dan rumahtangga, hasil tadabbur Surah Yusuf dan Maryam

"... Masa dan sabar, pengubat hubungan..." 

Surah Yusuf dan Maryam sangat indah dan sesuai untuk ditadabburi oleh mereka yang ingin mengambil iktibar dalam masalah rumahtangga dan hubungan kekeluargaan.

Allah berfirman;

لَقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِلسَّائِلِينَ

"Sesungguhnya ada beberapa tanda-tanda kekuasaan Allah pada (kisah) Yusuf dan saudara-saudaranya bagi orang-orang yang bertanya." (Yusuf: 7)

1. Surah-surah ini mengajarkannya kita hakikat kehidupan insan bahawa tiada manusia yang terlepas daripada masalah rumahtangga dan kekeluargaan, hatta keluarga para nabi yang hebat. 

Nabi Yusuf alaihisalam diuji dengan adik-beradik yang cemburu dan Nabi Ya'kub alaihisalam diuji dengan anak-anak yang degil lagi derhaka.

2. Kebanyakan musibah dan fitnah bermula daripada niat yang baik, sebagaimana anak-anak Ya'kub alaihisalam yang berniat baik,

Kata mereka;

اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ

"Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia kesuatu daerah (yang tak dikenal) supaya perhatian ayahmu tertumpah kepadamu saja, dan sesudah itu hendaklah kamu menjadi orang-orang yang baik." (Yusuf: 9)

Mereka bertujuan baik, (يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ) untuk mendapatkan perhatian dan kasih sayang penuh bapa mereka iaitu Ya'kub alaihisalam yang dianggap berat sebelah pada sangkaan mereka.

3. Banyak hubungan kekeluargaan, rumahtangga rosak akibat sangkaan dan anggapan. Sangkaan atau disebut الظن seringkali menjadi alat syaitan merosakkan hubungan sesama manusia.

Kerana itu Allah berfirman;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah bersangka-sangka, kerana sebahagian dari sangka-sangka itu dosa..." (Al-Hujurat:12)

Agaknya, rasa-rasa, mungkin, jangan-jangan... seringkali menjadi racun yang merosakan  perasaan dan hati nurani manusia.

4. Menangis itu lumrah, dalam Al-Quran, Allah menceritakan bagaimana Nabi Allah Ya'kub alaihisalam menangis kerana kehilangan anaknya Yusuf sedangkan baginda ialah Nabi Allah dan demikian Maryam yang menangis dan bersedih sambil mengeluh atas nasib dirinya yang hamil tanpa suami dan bimbang tuduhan buruk orang-orang ke atas dirinya.

Allah berfirman tentang Maryam yang menyebut;

يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا

"Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi barang yang tidak berarti, lagi dilupakan". (Maryam: 23)

Kata-kata Maryam ini bukanlah bermaksud beliau tidak redha atau berputus asa tetapi mengambarkan bahawa agama ini bukan hitam putih atau semuanya perlu dihukum sebagai halal atau haram, sah atau batal.

Ada kalanya, biarkan sahaja.

Allah abadikan keluhan ini bagi mengambarkan betapa Allah menyantuni keluhan hamba-hamba-Nya dan bukan hanya mahu menghukum sebagai kufur, syirik, kafir, fasik, derhaka dan sebagainya. 

5. Syaitan adalah perosak dan punca sebenar kepada segala perselisihan dan masalah di antara sesama keluarga dan rumahtangga.

Allah berfirman;

مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي ۚ

".. setelah syaitan merosakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku...(Yusuf: 100)

Kerana itu penting bagi setiap yang bergaduh untuk membaca أعوذ بالله من الشيطان الرجيم bagi meminta perlindungan Allah daripada syaitan.

Sebagaimana dalam hadith Al-Bukhari dan Muslim tentang dua orang yang bergaduh di hadapan Nabi salallahualaihiwassalam dan disuruh mereka supaya membaca تَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ bagi menghilangkan kemarahan mereka. 

Diriwayatkan dari Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda;

إذا غضب الرجل فقال : أعوذ بالله سكن غضبه
“Jika seseorang itu marah, lalu dia mengatakan: a’udzu billah (aku berlindung pada Allah), maka akan redalah marahnya.” [HR. Ibn Adi dalam Al-Kamil]

6. Ubat dan rawatan yang paling mujarab bagi masalah kekeluargaan dan rumahtangga ialah kesabaran dan masa.

Dikatakan oleh ahli tafsir bahawa tempoh perpisahan Yusuf alaihisalam dengan bapa dan ahli keluarganya ialah selama 30 tahun, ada yang berpendapat selama 40 tahun dan ada yang mengatakan tempohnya adalah lebih daripada itu seperti Imam Ibn Jarir Al-Tabari rahimahullah yang meriwayatkan bahawa tempohnya ialah selama 80 tahun lebih.

Para ahli hikmah menyebut;

 الصبر كالصبر مر في مذاقته لكن عواقبه أحلى من العسل

`Sabar itu adalah pahit seperti buah Sibr rasanya, tetapi hasil akibatnya adalah lebih manis daripada madu.. '

Pergaduhan adik-beradik, perpisahan anak beranak, pertengkaran suami isteri, ipar-duai, mertua dan sebagainya memakan masa untuk pulih atau baik.

7. Orang yang gopoh, tidak penyabar dan anak muda yang belum berpengalaman dalam selok beluk rumahtangga, isu kekeluargaan perlulah menahan diri daripada mencampurinya kerana dibimbangi membawa mudharat daripada ubat.

Bukan semua perkara perlu kepada fatwa dan dijawab, 

لكل مقال مقام ، وليس كل ما يعلم يقال

'Bagi setiap ungkapan itu ada tempatnya dan bukanlah setiap apa yang diketahui itu diucapkan..'

Itulah maksud hikmah, mengetahui apa dan bagaimana..

Ketenangan الأناة ialah hasil daripada ketabahan hati dan kemampuan untuk bersabar dan mengawal diri.

Allah berfirman tentang Yusuf yang berhasil mengawal emosi dirinya, agar rahsianya terpelihara;

قَالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ ۚ قَالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكَانًا ۖ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَصِفُونَ

"Mereka berkata: "Jika dia mencuri, maka sesungguhnya, telah pernah mencuri pula saudaranya sebelum itu". Maka Yusuf pun menyembunyikan kejengkelan itu pada dirinya dan tidak menampakkannya kepada mereka. Dia berkata (dalam hatinya): "Kamu lebih buruk kedudukanmu (sifat-sifatmu) dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu terangkan itu". (Yusuf: 77)

Bukan semua isi hati, komen dan perasaan kita perlu dizahirkan, ada kalanya demi mencapai sesuatu tujuan dan maslahat, ianya disimpan dan dipendamkan.

Itulah kematangan hidup.

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ 

"... Allah menganugerahkan al hikmah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, dia telah dianugerahi kurnia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakal yang dapat mengambil pelajaran..." (Al-Baqarah: 269)

Wednesday, February 26, 2020

nafkah bukan perkara mainan. copy n paste

Tanggungjawab Suami Menanggung Isteri

 Bismillahirrahmanirrahim,

Tajuk berat. Sebenarnya saya tidak ada ilmu lengkap berkenaannya. Namun saya harap setiap pasangan suami isteri akan mula meneliti semula berkenaan hal ini. 

Firman Allah di dalam Surah an-Nisaa’ yang bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (daripada beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanja (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.”

Dalam surat al-Baqarah, ayat 233 Allah SWT berfirman mafhumnya: “…Dan kewajiban ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut. Seseorang itu tidaklah dibebani lebih dari kemampuannya.”

Menurut satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Nasa’i yang bermaksud:
“Ya Rasulullah, apakah hak isteri ke atas kami?” Sabda Rasulullah SAW, “Hendaklah engkau memberi makan kepadanya apabila engkau makan dan hendaklah memberi pakaian kepadanya seperti mana engkau berpakaian.”

Setakat yang saya baca dan dengar, adalah menjadi kewajipan suami untuk memberi nafkah kepada isteri secara keseluruhannya. Keizinan dia kepada isteri untuk keluar bekerja tidak membatalkan kewajipannya memberi nafkah kepada isteri. 

Seorang suami itu, hendaklah menanggung keperluan isi rumah dengan kemampuan yang ada padanya. Daripada makan pakai isteri sehinggalah anak semua menjadi tanggungjawab seorang suami. Kelak tanggungjawab ini akan dipersoalkan dihadapan Allah SWT. 

Ok, sekarang saya ingin bertanya, bagaimana kita mengatur perbelanjaan rumah? 

Ada sesetengah pasangan suami isteri membahagikan keperluan rumah sesama sendiri. Tidak ada masalah jika isteri itu redha.

Tetapi cuba perhatikan pula adakah isteri rasa xpuas hati, selalu mengamuk dan buat perangai? 

Jika ada, adalah terlebih baik jika kalian duduk dan bincang semula berkenaan hal ini. Seorang sahabat saya sebelum ini telah berkongsi membuat pembayaran hal ehwal keluarga. Di hati kecilnya selalu mempertikai kenapa sama2 bayar tetapi dia buat kerja di dalam rumah lebih?

Masalah mereka boleh dikatakan selesai selepas segala keperluan rumah ditanggung oleh suami. Selepas itu, sahabat saya tidak berkira lagi walaupun kelihatannya dia seorang bertungkus lumus buat kerja di dalam rumah. 

Islam ini sangatlah cantik. Memang mencari nafkah untuk keluarga adalah tanggungjawab suami. Ini adalah fitrah. Jika suami mampu menyediakan segalanya, maka sebenarnya tiada keperluan untuk seorang isteri itu keluar bekerja. Maka tetaplah isteri itu dirumah membuat kerja di dalam rumah dengan gembira. 

Sekalipun isteri bekerja, harta isteri adalah isteri yang punya. Tidak ada kaitan dengan suami sekalipun dia memberi keizinan. Selesaikan segalanya dari segala bil yang ada, makan pakai isi rumah dan segalanya. Jika tidak cukup barulah meminta pertolongan dari isteri. 

Kepada suami, jangan anggap isteri kalian berkira. Sebaliknya, perkara yang telah ditetapkan di dalam Islam ini memberi impak besar kepada keharmonian sesebuah rumahtangga. Apabila keperluan isteri dilayan dengan baik, maka jiwanya akan bahagia dan dia akan berikan apa sahaja yang suami mahukan. 

Dari sinilah boleh diukur sama ada seseorang suami itu mahu menambah cawangan dan sebagainya. Jika selama ini masih tidak cukup keperluan maka fikirkanlah semula plan lain untuk menambah rezeki. Allah dah berjanji akan memberi rezeki, tapi kita mesti berusaha juga. Jangan tunggu sahaja rezeki datang begitu sahaja. 

Cubalah dahulu, duduk dan bincang kembali. Persoalan nafkah bukan perkara main-main. Ia telah ditulis dalam hukum syara'. Dengan menanggung anak isteri, anda akan jadi super macho, percayalah. Semoga dengan membetulkan kefahaman ini, akan lebih harmoni rumahtangga kita. Ameen...