ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, July 11, 2019

Adam Ziqry- The last hero

 


  Assalamualikum semua
Lama tak mengomel kat sini
Dah puas megomel hari2 kat anak
Jadi takde benda nak citer kot
Hari nie rasa nak update blog
Jadi kita updatelah tentang Adam Ziqry- The Last Hero
Selalu story citer Khairy je
Saya da lagi sorang anak
Yang bongsu dan paling menawan
jeles khairy kalau dengar
Tahun depan dah 4 tahun
Insya allah boleh masuk tadika
Semoga Allah mudahkan semua urusan keluarga kecil kami

Jangan salah paham.. Adam lum pakai spec mata.. Isk korang nie baru 3 tahun.. Biasalah dia suka curik2 amik spec org lain.. Kali nie Adam amik spec kakaknya pulak.. Al-ala Clark Kent in the house
Adam lahir masa semuanya makin reda. Alhamdulilah.Memang dia anak yang bertuah.Lahir dalam suasana yang baik..Insya Allah. Jauh berbeza dengan abnagnya Khairy. Kalau Adam mengigau .. Ngigaunya dalam ketawa.. Khairy dulu ngigaunya dalam tangisan.. Begitu juga Arief.. Syukur semua "tangisan"  dah makin berlalu dengan masa..



 Memang peneman setia nie.. Nie pun sama mcm Khairy..Manja ya rabbi tapi lebih berdikari dari Khairy.. Khairy kalau malam2 dah melekat dengan saya tak de nya dia nak turun cari papanya.. Tapi Adam kalau tengok saya mcm dah mengantuk Adam okey je turun bawah main2 dengan papanya.. Yang pasti sama Adam & Khairy  kalau nak turun ke bawah pun akan mintak izin saya..Biasanya Adam dalam pelat akan cakap "Adam nak pg kat papa boleh?"


 Zaman sekarang sibuk dengan beyblade.. Tapi bebudak nie kejap je mainnya. Kejap tak kejap pun entah dah berapa banyak beyblade kat rumah nie.. grrr..

 Tabiat dari dulu. Suka amik gbr tidur anak

 tdo lagi

 Adam nie badan dia tegap sikit. Dah hamper sama saiz dengan Khairy. Khiry tue kurus kecik je

 Kuali masak pun diorang kerjakan. Walaupun kuali tue dah kemek2.. tempat sangkut pun dah tetanggal. Itulah kuali kesayangan saya haha..

Dulu Khairy yang rajin teman saya
Sekarang Adam yang temankan saya 

Org kata bestlah kerja kat rumah.. Cuba duduk dulu baru ko tau berkerja dari rumah ini adalah pengorbanan. Keletihan melampau2.. Kecuali korang duduk umh tak jaga anak-anak. Korang hantar anak nursery,. Itu baru namanya best bila work from home. Tapi inilah kemudahan pejabat bagi untuk jaga Khairy. Syukur alhamdulilah.. Bila kenangkan dah 6 tahun saya lalu dengan Khairy.. Allah yg mengatur semuanya dengan cantik dan sempurna.. Dulu ye saya panggil semua nie ujian tapi sekarang saya tahu semua nie DIDIKAN Allah dan diberinya rahmat yang lebih banyak untuk keluarga kecil kami bila kami sabar dan reda..
 
Mula2 di ujian ya saya bertanya "kenapa saya?"
Bila saya dapat jawapannya ..saya tahu " Disebalik kesukaran ada kemudahan"
semakin lama saya faham didikan ini untuk saya memahami kekuasaan Allah "jika engkau sabar aku tambah nikmat dan jika engkau kufur seksaan ku amatlah pedih"
dan selepas itu saya faham erti "Nikmat Mana yg ingin kau dustakan?"
 
Dan saya sedar saya bertuah dididik bertalu2 oleh Allah dan sekarang saya lebih tenang dan bahagia.
Setakat hal kecik2 nie saya malas nak layan.
Ringan kepala.
Kalau saya rasa tak tahan sakit hati.. Saya tahu saya ada Allah tempat mengadu..
Masa saya dengan anak-anak, rumah kecik kami dan sayur2 yg saya tanam.
Nikmat dunia nie sementara je.. Penuhkan bekalan kat sana.. Kena bimbing anak-anak supaya boleh jadi penyelamat kami nanti. Insya Allah.
 
 
 
 
 
 

No comments: