ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, September 6, 2019

SELAMAT HARI RAYA HAJI 2019

 

Cerita dah basi pun kita letak jugak.. Esok lusa nak scroll jugak balik.. Cerita Raya Haji yang dah lepas tue..




Kami solat raya di kawasan rumah. Bantu2 org korban di sini sebab husbd tolong melapah korban. Sy tolong2 potong bawang dan daging korban je. Nak tolong2 masak tak pandai utk volume yg ramai2 nie🤦‍♀️.. Masak utk anak beranak lainlah.. So buatlah kerja2 potong memotong je..


Lepas magrib terus pecut pergi Melawati. Tahun ini Hari Raya Haji di sebelah mil. Mil pun duduk dekat Melawati Mall kita raya sinilah bawak mil makan2. Bawak 3 anak lelaki yg lasak mana boleh berenti membebel . Orang pulak boleh tahan ramai. Syukur kat tempat makan nie tenang juga. Pendapat saya kita mak2 nie time makan kat luar je dapat rehat. Dapat chill.. Dapat borak2. Rehat sikitlah itupun dok memerhati anak2 yg lasak. Masuk je dlm rumah mcm2 benda nak buat.

Tahun lepas mak yg daftarkan urusan korban saya. Buat korban di luar negara. Tahun lepas pertama kali saya joint korban. Tahun ini saya buat di EziQurban. Saya daftar sendiri. Insya Allah tahun depat niatnya nak buat di satu Madrasah dan saya juga nak lihat sendiri korban saya disembelih. Semoga Allah mudahkan niat saya.. Kena menabung dari awal tahun. Dengarnya korban seekor kambing harganya 1 dinar emas dari dulu sampai sekarang.. So Kena carik org yg jual kambing dengan guna dinar emaslah jawabnya😆 kena gigih menabung utk korban tahun depan!

Umur makin banyak.. Urusan duniawi memang takkan habis selagi hidup.. Usahakanlah jugak utk urusan akhirat kita. Dulu saya tak terfikir jugak tentang korban nie.. Tapi saya terbaca status doktor yg jadi bos krim semambu yg saya jual nie tentang ibadat korban. Terus "terjentik" hati utk buat korban.. Insya allah kita cuba buat setiap tahun.. Semoga Allah mudahkan.. Insya Allah. Amin..

 


Hari pertama raya haji 2019.paling awal sampai selepas imam. Beria2 nak takbir raya

Anak sulung nie tengah makan buat muka. Rupanya tengah sakit hti dengan Arief.. Adoii mcm2..
 
Mak mertua saya makan sikit je ye.. Takdenye makan seekor ayam tepi tue..Haha.. Mak mertua pun kita sayang mcm mak sendiri.. Dah 13 tahun kawin dah 13 tahunlah mak suami jadi mak kita.. Semoga dimurahkan rezeki saya supaya  saya dapat hiburkan mil saya mcm saya hiburkan mak saya..


 Ayam ala2 korea nie untuk khairy. Nak lepaskan kempunan khairy. Sebelum nie khairy pernah makan ayam lebih kurang gini kat fast food korea. Tapi kami hold dulu utk makan tempat tue lagi lepas tau takde halal jakim. So order kat sini utk Khairy.. Beria2 makan..

 Kemain Adam makan sup mushroom. Sampai tak pandang mak amik gambor.. Khairy dah nakal ye.. Cuma kurang sikit dari Arief😑

 Ayam tue rasa fresh sgt. Sy yg potong guna pisau ala2 pisau sandwich je.. Tajam.. Sennag gile nak potong. Ayam tue jenis French Toast. 

 Arief kemain request nk makan aiskrim padahal selalu je makan aiskrim. Sup mushroom pun semangkuk habis. Kalau habis saya tak kisah. Tak habis tue yg saya marah

 Alahai terlupa bawak.. Ada kat peti ais mil.. Sy pack bawak balik. Sy sorang je makan sayur2 nie

 Sibuk nak tunjuk buku yg dia baca.. Menu makanan je pun 😝

Anak bongsu yg disayangi semua. Boleh tahan lasak nie.

No comments: