ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, February 18, 2017

Mencari jiwa yang hilang @STITCH.NETWORK & KOKOADIK GOLD

Kadang2 dalam hidup nie kita perlukan sesuatu passion supaya kita rasa hidup nie berseri..takla asik2 buat keja yang sama..balik2 itu..balik2 itu.. sampai masa kita nak sesuatu yang mengembirakan kita.. ramai orang cakap penat uruskan rumahtangga nie..penat ulang alik kejar jem pegi opis.. balik dah tunggu berderet lagi keja umah.. belum anak2 melalak lagi.. kalau 20 tahun mcm tue je perjalanan hidup kita..bosan tak? Muka pun tak ceria haha..

Saya ada ramai kawan2 yang dah berbelas tahun kerja mengalihkan rasa "jemu &penat" dengan rutin harian mereka dengan part time job..part time business..semuanya berdasarkan ikut minat. Ada orang cakap buat part time job and part time business tue sebab tak cukup duit..ya betul..mungkin.. dalam kes saya .. nak kata duit tak cukup sekarang..alhamdulilah..dengan 4 anak nie allah cukupkan keperluan insya allah.,belum lagi anak2 tak dapat makan.,cumanya takla huhahuha..travel oevrsea bagai haha... cuma saya suka menyediakan diri untuk akan datang.. saya dah merasa sejak adanya adlan khairy.. persediaan financial yg kukuh sangat penting sebab dugaan tak kira masa... hari nie ko dapat gaji tetap esok lusa masih adakah gaji tetap itu? nasiblah saya nie memang bukan jenis boros..bersyukurla sapa yg dapat saya nie jadi wife.,tak syukur tak taulakan?  Hahaha..balik kena marah buat statment gini kiki...
 
Masa saya cuti tanpa gaji tue.. terduduk jugakla sebab tetiba hilang gaji.. tapi alhamdulilah cuma sementara allah uji dari segi financial  sebab allah tue dah janji..mintak....mintak je pada DIA..mintak pada manusia memangla tak dapat..mintak pada Allah...CONFIRM DAPAT! tetiba je saya terniaga online yg jual ekstark kacip fatimah utm tue.. dan masa tue memang tak ramai dealer dan dr zubaidi pulak memang promo habis2an..memang merasalah jual 100++ kotak sebulan.,harga sekotak rm90..so pepandaila kira sendiri berapa saya dapat masa cuti tanpa gaji  jaga khairy tue ye.. tapi tue harga kos dan jualan.,so untung berapa? RAHSIA..wakaka.. tapi cukupla bawak anak makan2.. bawak treatment khairy yg asik ulang alik hospital.. dan lain2..ke sebab saya nie jenis cepat puas hati sya rasa cukup? Haha..entahla...
 
Tapi itu semua pengalaman yg sgt berharga..jadinya kalau dulu sy meniaga sebab khairy..kalau dulu untuk belanja sehari2an ala mcm kita makan gaji..now dah masuk keja semula..saya masih meniaga online cuma takla mcm dulu..sebab bila ada komitment keja tue kena dulukan keja.. sekarang barulah dikatakan part time business/income.... saya meniaga utk bantu yang memrlukan consultation saya (ececeh ayat mcm ko pulak dr zubaidikan? haha) ...saya meniaga sekarang utk hapuskan lupuskan hutang riba secepat2 yang boleh sebabnya anak2 saya sangat special..bila2 masa mereka perlukan 100% perhatian saya sama macam cuti tanpa gaji dulu..mohon dijauhkan ..tapi allah dah beri kita merasa sekali ..maksudnya dia kata "bersedialah..langit tak selalu cerah" dan meniaga nie juga untuk "mencari jiwa yang hilang" sekarang saya nak meniaga yang saya suka..untung-untung juga tapi saya nak meniaga yang saya suka..yang saya guna saya promo..walaupun untung sangat kecil..yang boleh buat mata saya bersinar-sinar setiap kali bebicara tentangnya itulah yang saya akan jual..sebab sekarang  saya meniaga untuk part time business bukan monthly income seperti masa jaga khairy dulu
 
Ada rakan saya yang "mencari jiwa yang hilang" pada memasak, melukis, buat kek, menulis.. menulis nie saya sendiri pernah buat sampaikan 2 novel kanak-kanak dah terbit..siap dapat payment lagi.. boleh baca kat sini..ini novel nya "papa jom solat" dan "gelora di hati ana" kedua-duanya published by ANA MUSLIM. Cuma bila khairy lahir passion menulis tue hilang..idea kering..nanti asik tulis cerita sedih je haha   
 
Oh nak share passion sahabat kesayangan saya ..inilah cara beliau mencari jiwanya yang hilang haha..dengan menjahit... sahabat kesayangan saya nie keja QS (Quantity Surveyour)  ..bukan jawatan cikai2..gaji ehemmm bukan mampu milik..mampu tengok je haha..dah 15 tahun keja kot..so pepandaila anggar bape gaji sekarang..keja private pulak tu... tapi sampai masa tekanan kerja tue buat dia beralih passion..dia perlukan sesuatu untuk buat jiwa dia "hidup".. dia pulak memang berseni..dari kenal zaman sekolah..memang dia berseni..tulisan cantik and kemas..bukan mcm tulisan saya..ya rabbi.. mcm budak sekolah..dulu kalau org tegur saya..tulisan saya buruk..saya jawab je .."sebab tue amik sc komputer..biar komputer tuliskan"haha... eh moh share hasil tangan rakan saya... halus dan cantik jahitannya..
Walaupun sahabat saya nie memang berseni..sampai sekarang mcm tak caya dia boleh jahit benda alah nie... ohh ada yang kata beli siap kan senang.. hello menda alah nie ada follower tersendiri tau..kita je yang tak tau..bila pakai barang yg memang dijahit khas untuk kita...rasanya lain tau..tak sama yang korang beli siap pastu semua orang pun pakai benda tue...

English style kan? Ko mampu jahit?

Ini memang kelakar.. ada masanya sahabat saya nie postla step by step keja dia kat fb..saya pun teka "ko tengah jahit mainan ulat bulu ke? Mana ko ada anak kecik lagi" 
Kahkahkah..dah sapa suruh snap bahagian tengah tue..kan mcm ulat bulu

Gambar "ulat bulu" dari luar

Lawa clutch nie..
Curve dia macam apelkan?
Ke saya yang mata senget?

Nie saya rasa tote bag

Tak taula mana dia dapat kain lawa2 nie
Saya nak carik kain langsir pun berzaman2
Last2 7 tahunla langsir yang sama
Anak dah bertambah2
Tapi langsir kat tingkap maintain je haha
Masa nak bukak sekolah hari tue saya order pensil case sampai 4
Untuk amana and arief
Sekolah agama dan sekolah rendah
Yang lain tue orang lain yg order
Ini pun entach batch keberapa sahabat saya nie jahit


Opsss ini passion saya yang terbaru


 


No comments: