ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, October 18, 2018

Pandai dia rolling rm supaya semua rasa bahagia

"Nak jadi isteri yg baik atau anak yg baik"

Zaman sekarang ni, zaman duit...org tua kita pun nk guna duit...dgn umurnya yg makin meningkat tu, apa kerja yg dia boleh dan mampu utk buat? Keterbatasan tu yg membuatkan dia mengharapkan duit dari anak2nya...klu kita ni anak lelaki, ok lg, xde masalah nak bagi, tapi anak perempuan yg dah jadi isteri org...mcm mana?

Dan suami plak nk dia jadi surirumah...

Maka, sumber kewangan isteri hanyalah suami...dan mcm mna dia nk bantu org tuanya? Maka disini gunanya peranan suami a.k.a menantu...kita perlu faham situasi ni, isteri nk bg duit kat org tuanya, tp disebabkan dia faham kekangan kewangan kita, dia diamkan...dia kumpul sikit2 duit belanja yg kita bg tu, lpas 2,3 bulan, bru bleh bg kat org tuanya...itupun cuma beberapa ringgit shja..

Saya juga berada di situasi diatas dan saya tak jadi miskin bila saya buat mcm ni...apa yg saya buat? Balik umh mertua, smpai2 je, trus masuk dapur...buka peti ais dia dan tgok kat rak dia...scan tgok apa yg xde, apa yg nk kena beli...

Start keta, kluar p beli...hbis la 300-400...gula 5 paket, beras 10kg 2 kampit, minyak masak 2,3 botol, sos2 smua botol besar, serbuk pencuci, colgate dan sebagainya..beli dgn harapan tahan 2 bulan at least, sebelum blk lagi sekali...smua keperluan asas saya belikan, buat stok siap2...

Then bwk la mertua keluar mkn kfc, pizza hut, mkn western dan sebagainya...duit ada ke? Xde pun...itu semua duit yg nak guna bayar ansuran kereta tp gunakan dlu utk mertua...duit keta skip sebulan, next month cover blk...mcm tu la jgak klu nk bwk mertua bercuti...mesti skip mna2 komitmen...tp cover blk pd bulan berikutnya...

Alhamdulillah, lama dah amalkan, dan tak pernah jatuh miskin lagi bahkan rezeki tu lagi mencurah2...apa saja pemberian pd mertua, smua dianggap sbgai sedekah...dan sebaik2 sedekah itu adalah pada ahli keluarga sendiri.Saya nak kaya, jadi saya kena perbanyakkan lg sedekah la kan...bila isteri buat keputusan utk ikut ckp suami, jadi surirumah, maka suami kena faham yg isteri pun nk bantu org tuanya...suami cuba bantu utk pihak isteri...Allah akan bls berganda2 akan apa saja bantuan kita tu...jangan risau...

No comments: