ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, December 30, 2022

Kesedaran agama di usia 40++


"Bang, umur kita dah lebih 40 tahun kan? Tak pernah sekali pun kita pergi kem atau kursus yg sampai bermalam untuk kuliah agama kan?"

Suami diam je..Menung..

"Kerja dulu selalu sangat kursus. Ada yg seminggu ada yg tiga hari.. sampai dekat sebulan pun ada.. kat hotel-hotel best-best.. Sampaikan kursus luar negara pun kita pergi kan? Awak dah pergi Singapore, Athens, Istanbul entah mana lagi saya pun dah tak ingat. Saya sendiri dah kursus kat Singapore, Bangkok,Korea,Jepun mana tah lagi tak ingat...

Diam..lamaa... sambil tengok pekat malam luar kereta..mRasa sedih pulak memikirkan.. Habis usia 40++ untuk banyak urusan dunia saja.."

"Yang sedihnya kita kursus dalam sampai luar negara tue semua urusan dunia je..belajar akta2 yg orang kafir buat je.. Beria2 kita belajar bab akta org kafir sedangkan kitab kita Al Quran pun tak habis belek.. Bodohnya kita.."

Tapi..mujorlah dalam kelalaian kami dlm urusan dunia tue masih juga Allah jemput kami tunaikan umrah.. itupun masa umur  dah nak 40.. saya pergi umur 35.. suami umur 40...itu semua pun selepas dapat Adlan Khairy yg sakit jantung tue.. Sejak tue sikit demi sikit kesedaran menambah ilmu agama dan mengubah cara hidup berlaku dalam rumhatangga kami..
 Ya Allah syukur sgt dapat anak sakit jantung yg beri kami tamparan yg sangat hebat dlm hidup nie.. Bertatih-tatihla kami cuba mendekatkan diri dengan ulama dan org2 soleh..dan kemuncaknya kami resign dan pindah duduk di BP ini .. Discriminate sehingga resign ini hanya asbab tetapi Allah lebih tahu niat saya yg dah berdoa demi keselamatan iman agama anak2 dan keturunan saya sejak saya dapat Adlan Khairy. Serius saya dah takut dengan masa depan agama anak2 saya lepas Adlan Khairy lahir. Banyak perkara jadi dalam rumahtangga kami yg buat saya sedar tak ada yg boleh beri keselamatan dunia akhirat melainkan di jalan agama yang benar..
Ustaz ajar bab solat..bab wuduk tapi hati rasa sebak sangat... Sebab kita di usia nie dah patut mahir.. sepatutnya semua kat finger tips seperti mana sy sgt mahir dalam akta di department lama dulu sampaikan muka surat pun saya hafal😢
Semoga Allah ampuni dosa2 saya yg selama ini menjadikan ilmu agama urusan kedua selepas ilmu dunia..

Semoga Allah buka jalan-jalan supaya ilmu agama dipermudahkan untuk sampai pd saya dan anak2 dlm cara dan keadaan yg benar.

Semoga satu hari saya, suami dan anak2 akan menuntut ilmu agama sampai ke luar negara seperti mana saya menuntut ilmu dunia sampai ke seberang lautan..

No comments: