ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, November 28, 2014

JANGAN TINGGAL KHAIRY!!


Amana dah besar dah 7 tahun, Arief dah 5 tahun .. saya dah lupa macam mana sikap Amana& Arief masa umur sama dengan Khairy.. Hamboi maknye baru beberapa tahun melalui tempoh pembesaran anak-anak masakan sudah lupa? Kalau yang selalu baca mesti tau Khairy dibesarkan dengan tangan saya sendiri. Saya tak hantar Khairy ke nersery atau pengasuh sebab keadaan jantungnya.. So kalau anak sakit baikla mak yang jaga.. Walau mak saya aka nenek Khairy ada offer nak jaga Khairy dan suruh saya masuk keja..lebih-lebih lagi masa tue saya tengah promoted.. tapi masalah jantung bukan masalah demam selsema.. kalaulah apa-apa jadi kat Khairy masa mak jaga mesti mak menyesal seumur hidup.. Takkan saya nak buat mak yang dah banyak berkorban tue rasa berdosa kalau apa2 jadi kat Khairykan? Cukupla mak selalu jaga Amana& Arief dulu... Banyak pengorbanan mak pada saya terutama  masa jaga Amana.. cucu sulung katakan...so dengan malas nak pikir panjang saya cuti untuk jaga Khairy yang special.

Sekarang Khairy dah setahun 3 bulan.. alhamdulilah.. panjang umurnya... Khairy bertahan untuk menemani saya lalui semuanya... Khairy tak faham apa so dialah tempat saya melepas rasa.. tapi now sekarang Khairy dah paham.. kalau saya nangis  ..Khairy akan tarik kepala saya rapat kedada kecik dia.. saya sebagai mak rasa terharu anak yang bercakap pun lum pandai .. sangat memahami kelukaan hati mak dia... gerak tubuh tue yang tak tahan tue.. sambil tarik kepala saya dia usap2 rambut saya.. adohai nak.. bertuah sungguh mama lahirkan khairy gini..

Sekarang lagi pandai.. kalau dia nampak je saya pakai tudung dia akan berlari dulu kat pintu..kiki... takut sangat kena tinggal..paling tak tahan kadang2 dia rebut tudung dengan saya.. dia pakai kat kepala dia & lari kat pintu.. khairy dah paham nak kuar rumah mesti pakai tudung.. pernah saya tengah bersiap..puas saya carik tudung saya.. rupanya khairy dah sangkut kat pintu depan... sabar jelah... so kesimpulannya  "JANGAN TINGGAL KHAIRY" kenyataannya saya tak pernah lagi tinggalkan Khairy.. dari dia sukar nak dibawa kemana-mana kerana masih bayi dan masalah jantungnya... sehingga kini  dah besar & ada kaki nie.. lagilah saya tak boleh nak tinggalkan dia :)


 last week beberapa hari tidur umah mak. Teman mak beli barang-barang keja adik lelaki saya. Pegi IOI Mall dapatla seketul cermin... Budak dah ada kaki mana nak dok sangat dalam benda nie.. Tapi ok jugakla takle dia bising nak keluar sangat.. Kena tolakla troli tue.. Kalau stop troli nie lama2..mulalah dia buat ekspresi macam tue..

 Oh ada skating rupanya... ralit si Khairy...

kami pegi KL jugak carik barang-barang lain.. sebagai upahnya pakci si Khairy belanja makan nasi beriani spenda hikhi.. bukan saya cakap gitu.. geli betul saya.. adik bongsu saya cakap.. restaurant insaf nie restaurant spenda.. banyakla...sebenarnya paling best air mangga kat sini.. adusss sedap sangat.. tapi mak cakap mana boleh lawan jus mangga kat mekah.. menganga je dengar.. mana pernah lagi saya jejak Mekah ye tak? Khairy pun suka nasi beriani nie.. saya suap dia telan bukan main.. tapi dia lebih ralit mengatah ayam goreng kat sini.. sampai satu tahap saya nampak di gigit tulang.. melalak2 bila saya amik tulang tue... menitik2 air mata.. eh macam orang tua pulak suka tulang.. isi dia campak je...

nie citer hari nie.. Dua2 anak nak amik ati mak yang tak sihat. Sorang vakum sorang menyapu.. Khairy la punya keja.. Korek2 gabus yg cover bawah akurium.. Saya tak larat nak kemas.. So anak2 yg take over..anak2 pun dah pandai "pening" rumah bersepah.. Alhamdulilah... Amana vakum umah 3 kali dek aktiviti si Khairy...

4 comments:

ReeneeRaaid said...

Dah besar dah anak2 dia.. Huhu! dah lama saya xsinggah blog nih :)

p/s: xtau pulak umur khairy sebaya dengan ank sy :)

Merlyn Hasshim said...

restoran Insaf ni, lepas masuk sekali memang Insaf terus... penpaham la ek... hehehehehehe

Mama Zharfan said...

anak2 anugerah terindah dlm hidup kita

Zuraida Rahim said...

Happy tengok anak-anak membesar depan mata...