ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, June 22, 2010

Berdarah (Untuk Yg Baligh)

Wahhhhhhhh..Time to rest selepas masak & mencuci apa2 yang patut. Anak2 tengah bergolek2 kat tepi & En. Papa menjadi baestfriend dengan TV sejak2 Piala Dunia ne. Saya pun dah tak dapat tengok tv lagi.Waaaa..Nasib ada blog tercinta ini.......Ok saya ada cerita baru tentang Amana lagi....

Setiap Sabtu & Ahad Amana memang mandi dengan saya. Dia akan tolong saya mencuci baju dan tudung. Walaupun lebih banyak main tapi itulah antara kualiti time saya & Amana. Saya juga akan gosok gigi Amana & shampookan rambut Amana.


Saya tak rasa cikgu kat nursery sanggup shampoo rambut Amana sebab Amana ne memang penakut mandi rambut. Dulu dia tak macam ne. Tapi sejak saya prgntkan Arief kami dah tak bawa Amana  ke kolam renang (atas advise doctor sebab setiap kali saya prgnt saya ada infection yg teruk pada telinga walau air yang termasuk dalam telinga amat sedikit. Atibodi badan saya memang low setiap kali prgnt..Dugaan mengandung saya terima dengan reda..). Hampir setahun jugak dan selepas saya habis pantang Arief pernah sekali kami ke kolam renang (ala bawah rumah je). Amana jadi terlalu takut dengan air. Sepanjang kat kolam dia menangis.



Ini buktinya dulu Amana tak takut mandi kolam. Ini kat kolam dewasa tau. Kami selalu biar je dia berenang sendiri tapi dengan pengawasan & safe guard kat lengan tue. Umur dia bawah setahun dia dah pandai berenang sebab tiap2 minggu bawak ke pool. Sekarang?? Takut air...



Alamak dah terkeluar tajukla.. Ok.Sambung balik. So minggu lepas saya mandikan Amana kebetulan saya p#ri#d. Amana dah ternganga bila tengok bilik air penuh dengan warna merah.

Amana: Mama kenapa ne??? (muka confuse)
Saya: Kesiankan? Mama berdarah.
Amana: Kesian mama..(muka sedih) Sakit ye??
Saya: Sakittttttt..Nanti kalau Amana dah besar & berdarah bagitau mama ye..(Saya rasa ini tanggungjawab ibu untuk mengenalkan anak-anak dengan proses baligh merekakan? So ini adalah permulaan pembelajaran untuk Amana)
Amana: Taklaaaaaa..Amana tak berdarah..
Saya: Nanti akan kena.. nanti bagitau mama..
Amana: Terdiam (berfikir)

Habis sesi mandi dalam sejam kemudian.

Amana: (Menangis2.. dan berlari ke arah saya) Mama!!!
Saya: Kenapa? (kalut jugakla)
Amana: Amana berdarah... Amana berdarah macam mama.......(menangis)
Saya: Mana???
Amana: Neeeeee.. Akitnyeee (Sambil tunjuk ibu jari kaki yang luka)
Saya: (senyum ..senyum dan senyum akhirnya jadi senyum sumbing..) Ooo..kenapa?
Amana: tersepit. Berdarah macam mamakan?
Saya: mmm.. Meh mama taruk ubat...

p/s: Suci dan lurus jiwa anak-anak

No comments: