ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, December 25, 2010

Arief Manja Atau Malas??

Tak baikkan cakap anak malas? Ini bukan saya yang cakap tapi kebanyakkan kawan2 yang cakap bila tanya usia Arief dan slepas itu "dah pandai jalan?" Jawapan saya dengan sengih2.."Lum"  Dan pasti akan cakap "Malas le tue" Apa perasaan saya bila org cakap anak saya malas? Haha.. Tak rasa apa...  Tapi lagi tepat Manja!! Bayangkan elok je dia merangkak dari hujung sana ke hujung sini tapi bila nampak saya terus dia PENGSAN!! Baring  dan letak muka atas lantai dgn harapan saya dukung dia....Manja ke Malas?? Dua-dua !! Dulu msa zaman Amana; ye saya sedikit tertekan bila Amana agak lambat .Amana jalan masa umur 1 tahun 3 bulan. Sedangkan anak sahabat saya berlari di usia 8 bulan.Kalau tak silap sayalah..

Tapi masa Arief ne saya tak rasa apa-apa pun.. Mungkin sebab saya tau Amana pun lambat. Pada saya selagi dia meniarap, merangkak, memanjat ..itu tandanya dia aktif dan dia akan jalan juga ..lambat atau cepat sahaja..Masa Arief lain pula kerisauan saya. Saya  risaukan corak pemakanannya. Dia langsung  mcm tak minat nak makan sehingga umur 1 tahun. Saya balik dari Korea baru dia macam tak penah jumpa makanan..Mengunyahhhhhhhh je kejanya!! BFF saya kata "Arief meyesal sebab masa ko ada dia langsung tak makan masa ko suap ...jadi bila ko balik dia tekad nak makan banyak2 supaya ko tak pegi lagi"

Tapi bila cikgu nursery kata budak2 yg sebaya Arief semua dah jalan kecuali Arief terus saya cakap pada Arief "jalanla cepat Arief, malu mama ne!!" Disambut ketawa manja Arief. Lagipun saya kesian sungguh tgok cikgu nursery Arief, asik mengendong Arief..Arief ne takle gemok tapi berat jugak.Saya memang tak dukung Arief sangat..dukung juga tapi tak lama.. tak tahan mencucuk2 belakang ne..Dah la cikgunya kecik badannya... Agaknya anak2 saya suka dgn cikgu/pengasuh yg comel2.Dulu Amana dengan pengasuhnya nama Azie pun kecik jugak.Sekecil cikgu yang selalu dukung Arief ....

Nampak sungguh Arief sayang cikgu Noranya. Rasanya smua budak sayang cikgu Nora .Dari kejauhan saya nampak dia layan baik sangat budak2.. Terutama yang baya2 Arief.kalau dia ada anak pasti dia ibu yang penyayang.Beruntung sapa yg dapat peristerikan gadis sebaik ini.yang sabar dan iklas jaga budak2.Mestilah ada masanya dia marah jugak budak2 ne tapi dgn kasih sayangla.Kalau tidak takkanla Arief sayang bangat dengan diakan???Oh cikgu Nora penah tunjuk luka dibahunya kesan gigitan Arief dan saya bagi keizinan cikgu Nora "tepuk" mulut Arief supaya Arief tahu "gigit org lain adalah salah!!"

4 comments:

Liza said...

Biasalah, lain budak lain perkembangannya. Org kata, kalau lamabat berjalan, cepat bercakap. Dun worry....

Mama Zharfan said...

dun worry..lambat or cepat berjln tak de kaitan dgn bijak ker tak :)
my zharfan start jln masa umur 1 thn 3 bln, and my lil ariff start jln masa umur sethn 1 bulan heheh dua2 cepat berckp--lil ariff dh petah mulutnya ni..umur now sthn 8 bln :)

kakyong said...

tak suka jika ade org membandingkan fasa perkembangan anak.. apatah lagi mengata anak org malas berjalan.. kalo belum asanya takkan nak paksa... as long anak hepi, aktif & njoy zaman pembesaran dia...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Liza: rasanya Arief cepat bercakap kot sekarang mcm bunyi2 lagi advance dari Amana masa sama ummur

mz: Arief kita berdua mesti sama2 masuk sekolah nantikan??

Kak Yong: hehe.. yela konsep saya pun sama asal diorang aktif.tp saya akan monitor jugak jangan sampai tak de perkembangan pulak...