ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, November 10, 2011

Gaji Maid RM700?

Siapa yang ada dengar kat radio Sinar FM tentang hal ne? Alasan yang digunakan untuk menuntut gaji RM700 adalah kerana kerajaan Singapura membayar gaji RM1K kepada amah mereka.

Nak tau komen saya: Pegilah keja kat sana. Pergilah ..Pergilah..... Ada aku kesah? (intonasi macam dalam tv tue ye) . Jangan nanti komplen memacam lak.  Haha.. Kepada yang masih bergantung kepad amah Indon ne sampaikan menyusahkan kerajaan kita seolah-olah menyembah pulak kerajaan sana untuk diberi pelepasan membenarkan kemasukan amah Indonesia ke sini cubalah carik alternative lain. Dari cerita yang saya dengar dalam 10 yang amik maid Indon ne  cuma 1 je yang bernasib baik. Yang lain? TST ye.. Tahu sama tahu.. Korang takkan le tak tau story-mory amah Indon ne..  Jadi janganlah nak menyusahkan kerajaan kita untuk hal-hal macam ne. Banyak lagi urusan lain yang kerajaan nak buat.

Kerajaan sana pun nak ek sangat nape ye? Sedar tak berapa ramai rakyat dia kat sini masa program pemutihan baru-baru ne? Masuk secara haram. Malu wei..Nak sekat-sekat rakyat korang masuk sini tapi diorang naik jugak tongkang etc etc.. Kes ne dah berlarutan sampaikan Arief dah 2 tahun. Kenapa saya ingat tempohnya? Sebabnya masa tue saya pun sibuk carik maid. Dah bayar pun beberapa ribu. Hari ne bayar; esok keluar berita tentang "penghantaran amah indonesia dibekukan". GRRRR.. Rasa nak terberanak masa tue. Rugi jugakla beberapa ratus.. Puas En.Papa tuntut duit kami tau.. Tapi Allah punya aturan siapa tahu. Siapa tahu rezeki untuk anak yang baru nak hirup udara ne macam mana.. Punya serabut fikir tapi Allah atur yang paling best, paling baik untuk anak yang masih suci ne..Arief besar jugak.. Ok je walau tak ada maid. Lasak. Comel. Mugil.Montel. Pandai taekwando lagi sekarang ne tau!!

Tapi mungkin salah satu cara untuk mengatasi hal maid ne.. Suami-suami kena bagi elaun kot kat isteri-isteri.Haiiiiiii kalau maid boleh bagi sampai RM500 takkan tak boleh bagi isteri yang bekerja siang malam pagi petang ne.. Betul tak??Gerenti lepas tue isu maid ne berkubur.. hehe..mmm.. tapi kalau gaji maid tue pun isteri yang bayar camana pulak ye?? haha..

Saya faham ada jugak yang memerlukan maid untuk menjaga ibubapa yang sakit etc etc. Cuba carik alternative lain mcm maid dari tempat lain. Oh saya cakap memang senang ye? Tapi dah naik menyampah dengar kes ne. Tarik tali dari sana..Macam-macam kerenahnya..

p/s: Kesian kerajaan kita ulang-alik dok cite hal maid mcmlah hal penting sangat... Kembang semangkuklah belah sana..

14 comments:

Rinna said...

Makcik saya amik maid indon dah 2 org.. tapi kedua2nya lari.. tah apa laa dia org nie fikir ekk..bukan susah pun keja kat umah makcik saya tuh.. sebab dia tak berapa sihat.. cuma tolong kemas2 cuci2 jerk.. tu pun tak bersyukur..makan pakai semua bagi..adess..

Skg nie dok tunggu maid baru plak.. cuba dptkan dari combodia..hari tuh dah dpt..dah dan mula keje..tapi hampeh keje pun tak reti geram betul..pas tuh pura2 asik2 sakit aje..hantar balik agensi mintak ganti..sampai laa nie tak dpt2 lagik dah 4 bulan.. tapi tu ler.. cambodia plak bebaru nie.. sekat jugak.. sebab ramai maid dia org dtg sini..mcm kes2 ngan majikan..

Ades pjg nye komen ekk..hehehe

nurbeena said...

kawan Sal dua orang maid dia lari...baru keja dh lari sampai kami gelar lari main pas baton.

Yg sorang lagi asal maghrib jer berasap dlm bilik. udahnya lari jugak.

saya lak takde pengalaman ambik maid.

Yellow said...

saya dah pakai 4 org maid dlm mase setahun!

cukup la.. tak larat dah nak perabih duit cari maid... buat makan, pakai anak lagi baguih..

Mama Zharfan said...

me tak pernah terpikir nak pakai maid..sbb tak percaya dgn stranger heheh

ZianaRazali said...

kakak yna b4 this ambik maid 2 orang..tapi dua2 lari..lari saja2 xper gak..nih siap curi barang2 lagi..dasar amah indon kenapa semua mcm tu ek?keji gila..

last2 kakak hantar anak dia taska n transit belah petang untuk yang da skolah..lebih sikit bayar xper janji berbaloi..

BabyIntan said...

Mmg byk songeh diorang nie...emmm. Yg sebaik-baiknya mmg kita kena jaga anak sendiri tapi kalau kurang pendapatan terpaksalah cari alternative lain. Cuba amik anak2 org susah (tempatan) kerja sbg org gaji instead of org indon tu.

*Hubby kita bagi elaun tetap gitu tetiap bulan...Alhamdulillah ;)

Dinas Aldi said...

Masa akak kecik2 dulu ada orang kita di sini yg sudi jadi pembantu rumah, jadi arwah bapak akak cari orang sini. Zaman sekarang ni mana nak cari orang Malaysia yg nak kerja sebagai pembantu rumah, takdanya. Macam hina la pulak kerja sebagai pembantu rumah tu, haisy.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

rina: poenat dgn kerenah diorang

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

nurbena: baik tak yah..kiki

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

yellow: mmg habis duit

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mz: samalah kita

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ziana: panjang tangan yg menyampah tueeeeeeee

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Babyintan: alhamdulilahhhhhhh

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

dinas: sekarang susah nak carik