ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, August 30, 2012

Nasi goreng ala2 mamak. Jemput semuaa...



Pada yg posa shawal tue i"m sorrylah ye pagi2 gbr mkn hihi. Nie dinner smlm sebenarnya. Saya mmg da plan dua hari lps nak msk nasi grg. So masakla nasi banyak sikit. Smlm balik je dari opis sebelum mula operasi masak , mesin dulu baju.. baru sinsing lengan start masak. saya rasa saya dah letak hati ayam kat bawah fridge bawah. saya plan nak campur hati dalam nasi grg. sedap tau.. tapi rupanya benda lain yg saya letak hishh... tengok2 ada ayam goreng berempah.. rasanya nie en papa bawak dari umah mil..  hihi.. terus tukar nak buat nasi grg ayam.. tak dapat hati ayam dapat daging ayam pun jadilah.. sebab ayam berempah nie yang buat rasa nasi grg nie jadi ala2 mamak tau. sebenarnyakan saya suka nasi grg stail org kampung buat yang rencahnya di tumbuk. marbelous.. dulu mak selalu buat. tapi saya tak larat nak menumbuk plus nak cepat saya mesin. je. oo..kalau perasan ada dua jenis nasi grg.. yg pucat tue utk amana& arief.

Bahan2 kisar utama
Bawang putih
Bawang merah
Ikan bilis
Blend semua
Asingkan dulu sebahagian utk nasi grg anak2

Then masukkan cili hidup 2 tangkai
Cili api yang tak terkira tangkainya
Mesin semula dgn sebahagian bahan kisar utama tadi

Nasi grg anak2
Tumis bahan2 utama
Pecah sebijik telur
Masukkan sayur kacang buncis (fadan muka amana :)
 amana takkan makan tapi nak bagi jugak tempias2 zat sayur kat amana)
Masuk nasi
Garam
Goreng2 sampai rasa boleh makan :)

Nasi grg ala2 mamak
Masuk bahan kisaran semua sekali
Grg lama sikit. sbb ada cili. takut tak masak naanti perut sakit
Pecahkan telur
Masuk ayam berempah
Masukkan nasi
Masuk Garam
Masuk sayur (alamak En.Papa termasuk sayur lah ngeh ngeh ngeh)
Goreng sampai sayur tue separuh layu je bila makan ada "krup krup"


Pastu saya goreng keropok. Babysitter bagi. . Babysitter yg bagi keropok dari terengganu. Semalam bagi anak2 baju pulak. Tak salah buat baik dengan orangkan? Bila saya buat baik bukan nk harap babysitter balas macam2 tapi org melayu yang masih amalkan pepatah "Org berbudi kita berbahasa" nie mmg macam nie.. kita buat baik sikit je tapi dibalasa macam2.. silap kecik2 biasalahkan? dah namanya manusia. tapi kalau melampau macam sebelum nie yg amana alami kirim salamlah nak ada pepatah pepatah nie.. ikut hati nak sepuk jer!! oh anak member saya kena dera dengan pengasuh.. siap hantar hospital lagi.. adoiyaiiii lagila seriau nak hantar amanarief kat tempat baru next year. tapi insya allah diorang dah besar.kalau ada baby tenit saya risau jugak dgn persekitaran baru.. hihi

sambung balik citer asal..memebebel je..hihi.. saya makan nasi grg stail macam tue.. saya pecah2 kan keropok tue.. sebenarnya kan nak seimbangkan rasa nasi grg yang pedas tue.. terbakar perut!!

8 comments:

Sidratul Muntaha said...

nasi goreng mkn dgn kopok..
hooh..
mahunya dekat 4 pinggan boleh abis weih..
lapo la plak!!

cahayahidupku.blogspot.my said...

Wah sedap sungguh nasi goreng mamak tu.. tambah lagi makan dengan keropok... keropok tu kegemaran Nabil tu.. bila akak masak nasi goreng dia minta goreng keropok nak makan sama nasi..

Nida Mohd said...

feberet saya jugak nasi grg makan den gan keropok..sedap kan.. :)

suwara entertainment said...

mmg best klau mkn nasi grg ngan kopok. krup krup je bunyi nye. hehehe. kdg2 saya suka mkn ngan ikan goreng or telur dadar :)

Rosmawani♥ said...

Uihh menyelerakan.. Apa jua style mamak ni mmg sdap kan.. Kopok tu xtahan.. Fuhhh :p

Mama Zharfan said...

yum yum lpr la plak...

AyuArjuna BiGoshh said...

pehhhhhhhhhhhhh tu diaaaaaaa

Rinna said...

Suka jgk makan nasi goreng gnan keropok niee.. :)