ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, January 20, 2012

Kesedihan & Keinsafan di pagi hari

I admitla i ne mmg hati kecik, hati mudah tersentuh. Mungkin jugak sebab tue saya tak bape suka tengok tv. Kalau tengok gaya citer tue ala-ala sedih-sedih je i malas nak tengok sebab nanti mesti i senyap2 lari masuk bilik nangis sorang2 kat bantal. So i prefer citer ketawa-ketawa. Yang kelakar-kelakar.. Lagipun En.Papa tau saya mesti nangis so dia msti cakap " kejap lagi adala org melalak". Pastu anak-anak mesti asik tengok mata saya.. Trajis..Malas nak layan peristiwa macam tue.. sapa penah tengok citer Oshin? Ala citer Jepun tue.. Itupun saya melalak-lalak. Part ibu mertua Oshin tue dera dia. Saya cakap dengan En.Papa "nasibla mama tak buat B macam tue" waaaaaa..haru ko melalak2 masa tue.. Dahle masa tue dok umah ibu mertua, masa tue mengandung Amana..masa tue baru rasa syukur mak mertua ku tak sedahsyat itu. Mak mertuaku masih melayan lagi kerenah ppuan mengandung sulung masa tue. Memangla ada ter sana ter sini. Tapi saya pun masa tue hormon sensetif terlebih, bawak perut pun dah berat, hati berat, jiwa sensetif .. akhirnya dapat anak yang sama peel masa prgnt.. HARU..Kekadang bila saya duduk umah sendiri teringat tau "Ila meh turun makan, mama dah masak". Belum tentu kalau kawin dgn org lain, saya dapat  mak mertua mcm ne yg menerima kekurangan saya yang banyak ne. Masih menerima saya ne sorang anak yang banyak buat salah. Mama, ila bukan menantu yang baik tapi ila sayang mama..


Oh sebenarnya bukan citer hal ibu mertua. Nak citer kejadian pagi ne masa nak pg ofis. Itu pun puas tahan air mata kat tepi En.Papa.Pura-pura dengar berita Sinar FM. Padahal tak dengar sangat pun. Sinar FM citer pasal kebakaran saya dah memikir lain. En.Papa sampai cakap "laa..tadi radio kan cakap" Oh ye ke? BLURR

Kejadiannya tadi ada org accident motor. Ok biasalah accident motokan? Itu pun saya dah kesian. Tapi bila tengok yang accident tue motor yang mcm bawak tong gas. Dah mata ne melilau. Pastu nampak nasik bertabur tengah jalan.Banyak..Mehun.. Ada mcm lauk kari-kari. Smeua keta lenyek makanan-makanan tue. Termasuk keta saya.  Pastu mata tertangkap seorang pakcik yang duduk kat tepi, masih memakai helmet..merenung nasi-nasi yang bertabur tue.. mmm.. Sedih sangat............ sedih....sedih.. Mesti itu makanan dia untuk berjualan.. Untuk anak-anak..Mesti isteri dia masak pagi-pagi..Entah jam berapa bangaun untuk masak tuekan? Mesti dia terpikir apa yang dia nak jawab pada isteri dia bila isteri dia tanya "camana jualan hari ne?" Serius saya sedih.. Kalau itu ayah saya macam mana? Kalau yang memasak laukpauk tue mak saya macam mana?

Bersyukurla dengan apa yang kita ada. Walau keta kecik kita masih ada keta, walau keja banyak, kita masih duduk depan pc & dalam suasana yang nyaman. Tiap2 bulan confirm certain amount masuk dalam bank kita. Kalau keja kuat, bos hargai dapat lebih (oh tahun ne baru merasa konsep ne.Syukur yang amat-amat), Tapi pakcik tadi? Income bergantung pada jualan, nak tolak duit modal, nak tolak duit minyak, kalau accident mcm tadi mesti pakcik tue hilang duit modal & untung yang sedikit tue.. Kalau orang yang langgar tue tak bagi pakcik tue duit; mmg dia manusia tak ada perasaan!! Ok memang mungkin salah pakcik tue tapi pleaselah jangan jadi mcm kat China yang budak mati semua tengok je.Kita masih ada perasaankan?

Sebelum mata bengkak baik stop layan perasaan sedih. Sebelum mata merah ne PA bos ku nampak baik sampai sini sahaja..Semoga pakcik akan lebih murah rezeki.Maaf saya tak dapat hulur apa-apa dari dalam kereta.. Sampai sekarang saya ingat muka pakcik..


15 comments:

Pok Amai-Amai said...

Ish, sy yg baca nie pun tetiba jdk sedih!

AyuArjuna BiGoshh said...

hmmm, moga kesabaran pak cik memberi 10001 lebih ganjaran...tq ila, sharing aboutthis, mengingatkan tentang kesenangan bukan dimiliki oleh semua orang :(..jadi orang yang senang ingatlah masih ada orang yang susah di luar sana

KhaiRin - anies said...

tetiba sy lak yg ter emo

KhaiRin - anies said...

da ok ke prob smlm?

kinna said...

sob..sob..bc kisah yg ila tulis ni pon sedih..sian pakcik tu..semoga Allah kurniakan rezeki yg lebih atas ujian yg menimpanya..

intan_blur said...

siannye pakcik tuh..
hmmm..minggu nih pun hari down intan..
nasib baik nak blk kg..;)

My Biz said...

uwaaa...angah tetiba kak ulin tingat kat mak lang n pak lang huhuhuhuhu

ya Allah berilah kekuatan tuk mereka dan diri ku jugak...amin...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ulin- lamanye tak dengar cite ulin..rindunya.. bebudak ok?

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...
This comment has been removed by the author.
BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

TEST

Norsalmi said...

Layan perasaan sendiri baca entri Ila ni.. Teringat suatu ketika dulu emak bertungkus lumus berjualan membantu ayah membesarkan kami 10 beradik.
Camana ye nasib pakcik tu.. Harap dia sabar dgn dugaan Allah

KaK LimAh Si SupiR said...

kesian..kalo limah tgk pkcik tuu, msti lg kesian

mama aini said...

assalam..mama ingat mama je yg suka sob2x....hb mama org johor dan panggil mama `kememe` sbb mama kuat menangis !!!..hu2x..hendaknya bila tgk ceta2 sendu kat tv tu..ehem kesian kat pakcik tu kan..hu2x..

hatiputera said...

kesian jugak kat pakcik tu bila baca kisah awak nie,,,semoga pakcik tu tak apa-apa,,,

msredcheesecake said...

Kita sama lah.... Tengok org yg tak kenal eksiden pun sy sedih....