ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, January 27, 2012

Siapa yang tak sayang adik?

Hari ne meh kita citer tentang adik saya pulak. Asik citer anak je kan?? Citer tentang adik saya yang bongsu-Ina. Saja nak cerita sebab tak lama lagi adik saya akan melangkah ke alam baru.Bukan jadi isteri orang tapi ke arah itu. Adik saya ne mmg dari kecik rapat dengan saya..

Beza umur dia dengan saya 7 tahun. Eh ye ke? Haha..7/8 tahunla.. Jauhkan.Saya anak no 2, dia anak no 5. For surelah gap kan? Kenangan masa kecik memang takkan luput. Masih ingat sebelum ke sekolah saya yang masa tue cuma reti goreng ikan akan memastikan dia makan. Walau cuma ikan tongkol yang  dimakan dgn nasi panas bersama kicap manis; adik saya akan makan sampai licin. Wah kalau dia baca ne; dia kata saya bangga sangat dengan ikan tongkol goreng hikhik..

Bila saya keja; dengan gaji pertama sebagai officer yang tak berapa nak cabuk ne; saya belikan dia  satu utas jam tangan yang berharga lebih kurang RM300++ untuk budak yang masih sekolah menengah ia agak mahalkan? Dan saya jugak beli seutas jam tangan untuk diri sendiri  dengan harga yang jauh lebih murah dari itu. Tengok sayang tak kat adik? Duit bukan tanda sayang tapi itula tanda saya mendahulukan kehendak dia dari saya. Balik dari beli jam dengan bangga tunjuk kat mak & mak start membebel.HAHA

Okla banyak sangat nak citer pasal adik kesayangan saya ne. Rupanya dah penah buat entry tentang si bongsu ne kat sini. Adik saya sempat berkerja sebagai enggineer di salah sebuah company dengan salary yang mampu beat gaji saya yang dah hampir 8 tahun keja ne. Terus adik saya belikan saya satu sut baju berharga RMXXX. Mulanya nak belikan Coach tapi saya tak nak. Rugi pulak rasanya sekarang ne..haha


Kalau kemana-mana memang saya selalu roger adik saya untuk jadi bibik Amana&Arief. Sudahnye asikla bergaduh berdua dengan Amana. Tapi Amana & ucunya amat rapat. Kalau bergaduh pun sekejap.Adik saya memang puas hati dapat menyakat Amana. Yang Amana pun mana nak kalah.


Saya sungguh-sungguh ralat sebab tak dapat hadir convo adik saya. Masa tue saya ada mesyuarat di salah sebuah hotel di Shah Alam. Nak ikutkan boleh je mintak kebenaran bos nak kuar sekejap; dah dekat kan? Meeting tue 3 hari.Kalau setengah hari tak de; maybe bos boleh consider tapi saya segan nak cakap. Adik saya amik course engneering kat ITM, Shah Alam. Tapi saya harap sangat dapat hadir convo Master adik saya tak lama lagi. Harap-harap dapat lulus dengan cemerlang juga.. Insya-Allah

Adik saya ne boleh dikatakan murah rezeki.. Alhamdulilah.. Di saat-saat graduate lain & ada antara kawan-kawan adik saya tercarik-cari keja; adik saya tak putus-putus dapat tawaran keja. Dan ada yang ditolak walau itu adalah kerjaya impiannya&mak saya. PENSYARAH! Kat ITM jugak tapi di luar KL. Masa tue dengarnya almost 20++ yang datang interview tapi cuma nak pakai 5 orang & adik saya dapat. Akibat beberapa kekangan terpaksa menolak. Salah satu sebabnya adik saya sambung master.  Walau pihak universiti offer untuk susun jadual mengikut jadual master tapi family berpendapat bahaya untuk adik saya drive& terkejar sana-sini. Bukan dekat KL dengan ITM cawangan tue.

Sekarang adik saya kerja dengan my friend at one gov agency. Enviroment keja mcm saya IP field as a temporary staf. Salary not bad. Nama je temporary tapi gaji mcm officer tetap kat office saya ne. Dekat pulak dengan rumah. Disamping tue sambung Master. Dan dah nak habis contract bulan 3 ne.

Belum habis contract dengan member saya, dapat pulak offer di bawah satu consultan engineering collabration with one universiti as Research Asistant. Tempat kerjanya nanti dalam universiti tersebut. Not bad gajinya. Paling penting sepelaung je dari rumah.kiki.. Pagi tadi interview dah dapat & jawapan mesti beri sebelum petang ini. Bakal bos siap2 bagitau next week ada meeting di Cameron Highland & boleh bawak mak sebab adik saya kena tidur sorang2.. Wah macam kakak dia  nak ikut je bawak si comel2 berdua.. Tapi takut nak apply cuti.kiki.. Alhamdulilah.. Tapi saya dah inform awal2 sebelum bagi keputusan pada consultan tersebut tanya mak dulu sebab restu ibu paling pentingkan?

Gembira di hati hanya Allah yang tahu bila tengok adik kita berjaya dan mudah perjalanan hidupnya.Nampaknya adik saya akan terus berkepit dengan saya sebabnya mak dah belikan umah untuk adik;  sangat hampir diselang oleh 3 lorong je di  rumah baru saya nanti. Semalam pagi-pagi buta dah massage bagitau loan rumahnye lulus. Banggala tue keja temporaray je tapi dapat beli umah mcm saya..Ahaksssss

Hanya satu je yang saya risau... Melepaskan adik kesayangan kepada seseorang. Sayang ke dia pada adik saya seperti mana saya sayangkannya? Masanya akan tiba jugak tapi harapnya dia tak disia-siakan. Jangan masa courting je beria-ia tapi bila jadi hak milik tak disayangi sepenuhnya. Adik saya tak biasa susah, bukan macam saya. Saya pernah lihat adik saya jatuh terduduk kerana dikecewakan. Masa tue saya sedang pantangkan Arief dan kami menangis bersama-sama. Sedihnya hati melihat di kala saya menyambut kehadiran orang baru; adik saya kerap memeluk Arief untuk melindungi kesedihan hatinya. Di kala Arief menangis dia pun turut menangis. Arie menangis kerana hendakkan susu tapi adik saya menangis kerana kecewa. Harapnya pilihan kali ini tepat dan tidak akan buat adik saya menangis lagi.

Saya harap dia bahagia selalu..

Ikhlas,

Dari seorang kakak

13 comments:

mama maman aka yana said...

mama pernah merasai perit dan sakitnya bila adik sendiri menbuat keputusan yg menyakitkan hati kami semua.. kami syg dia, tp bila kerana lelaki yg br kenal dia sanggup lepaskan famili.. apa la daya kann.. nasihat dah berbuih2 tp nmpk bg dia hanya la CINTA sang lelaki.. tah la.. smpi skrg terasa perit lagi.. lg2 tgk keadaan dia tak macam org.. dugaan idup..huhu

moga adik mama amana dan arief tak begitu eks.. moga2 bahagia sebenar2nya bahagia..

AdaM Hawa said...

hubungan akrab akak ngan adik akak cam saya ngan adik saya.. cume kadang² rasa kita ni syg kat dia lebih pd diri sendiri.. hehehe.. sy juga cam akak.. terfikir.. bolehkah org tu syg adik sy seperti sy syg adik sy.. tapi setakat ni.. nampak juga kejujuran.. ketulusan dan juga kesungguhan si dia.. harap si dia dapat jaga adik sebaik mungkin.. beza sy dan adik 9 tahun..

Unknown said...

kakak mana yg tak sayang adik kan.. mestilah kita sayang.. saya sendiri punya adik dan semestinya saya sayang dia... semoga murah lg rezeki adik akak ni

mama aini said...

assalam..BMAA..ehem..begitulah erti kasih sayang seorg kakak !!! begitu juga mama,mama juga berkorban utk adik2..kerana mama ank yg sulung..hu2x..GUD LUCK buat adik,semuga dia tidak kecewa lagi !!! insyaallah..memang pedih bila dikecewakan..hu2x..

Wonderful Life with Mary Kay said...

Wah, part last tu touching betul. Liza pun termenangis kat sini. Al maklum la, kalau Ila sedih nak lepaskan adik, Liza pulak sedih nak lepaskan mak... Mak Liza akan berkahwin thn ni. setelah lebih 10 thn abah 'pergi'...

Geng Borak said...

siapa laa yang tak sayang adik kan.. darah daging kita sendiri

sarina saleh said...

Angah suke tipu. Mane ade adik nangis. Adik gatal mata je sbb arief time tuh cucuk mate adik. Nakal arief ni :p

Alhamdulillah rezeki adik sentiasa murah & kdg2 buat adik takut, takut khayal dgn dunia smpi lupa akhirat. Takut jd takbur. Harap2 xla.

Eish kan da cakap baju tuh ganti duit jam dlu. Klo da stable lg boleh belikan ada along n paling utama abang. Adik ingat bila adik nk masuk rumah baru, adik nk tukar bilik abg jd blik opis. So katil lama mak nk buang and ganti dgn almari file yg kaler white. Pastu boh sofa bed. Harap2 impian adik tercapai. Insyallah.

idasm said...

ending entry ni... syahdu sikit.. boleh buat mats kak ida bergenang,

alhamdulillah murah rezeki sarina...

harap2 bertemu jodoh yg baik dan bahagia selamanya.... sama2 kita doakan.

tak care...

ieja amieja said...

terharu bila akk baca n3 ni..siapalah yg tak syg adk kan?? akk adk beradik pompuan ada 4 org..kami close antara satu sama lain w/p msg2 dah kawen & ada comitmen sendiri..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

sarina- ekeke nak cover kunun..ok nanti kalau adik nak makeover bilik abang, akak datang tolong..eh katil lama mak tue jangan buang adik bawak le umah baru adik.. umh adik ada 4 bilik.takkan kosong je semua haha.. nanti bilik belakang tue kita buat elok2 sikit utk abg duduk

obat stroke said...

saya tak sayang adik karena sayang tak punya adik :(

Mama Zharfan said...

sedey plak baca entry ni...sbb me pun ada adik perempuan...and sgt close dgn me mcm u close dgn ur adik...

Unknown said...

huhuuuu..speechless la ila!! sedey!!