ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, January 24, 2012

Sakit perempuan

Sorilah ye awal-awal bagitau entry  ne takde gambar. Ne membebel di tengahari selepas beberapa keja selesai. Baca je tajuk mesti reader lelaki tak masuk dah T___T Eh ada ke reader lelaki?Kalau ada sila komen hehe.Yang saya tau reder lelaki sorang je zarul penyanyi umbrella. Tah-tah Zarul pun tak berani baca kot hehe.Takpe la kalau zarul baca entry ne nanti balik tanya wife dia alami ke macam ne.

Cuti 4 hari berderet ne sepatutnya diisi dengan pelbagai program. Saya pun dah merencana macam-macam lebih-lebih lagi nak menyelesaikan pelbagai urusan rumahtangga.Tapi semua terbengkalai sebab "sakit perempuan". PMS ke MMS ke senang short cut semua paham "period pain". Sebelum Arief lahir tak pulak masalah mcm ne.tapi saya perasan sejak akhir-akhir ne makin kronik. Moody biasala cepat je hati ne tersentuh tapi yang saya paling tak tahan peningnye mcm berdesing-desing.Sampai rasa nak pitam. Bila saya nak jalan je rasa pusing-pusing. Lepas tue satu badan crampt. Saya lebih prefer berbaring je.. Semua keja tak jalan..Memang tersangat-sangat rugi cuti 4 hari ne tapi dalam masa yg sama saya bersyukur sbb bukan kena time keja. 

Last month buat pertama kali sejak keja 9 tahun saya tak datang pejabat sebab alasan "sakit perempuan" Alhamdulilah untuk bulan ne saya terlepas sebab "sakit perempuan" ne saya kena masa cuti CNY ne. Selalunya saya cuma cuti untuk urusan anak-anak& kalau ada kenduri kendara sahaja. Tapi nampaknya saya kena simpan cuti sbb ada alasan baru & saya pun malu nak cakap dengan bos! Tapi nak dijadi cerita bulan lepas yang saya cuti tue  bos carik saya (bos perempuan). 2nd big bos kat sini. Saya pun cakap la terus-terang. Tersentuh hati saya bila bos saya ne cakap " dulu u tak penah kena mcm ne kan? Better u buat checkup. Kena buat monthly checkup. Manalah tau.. Dulu-dulu u tak penah pun kena.." Saya keja dengan bos ne dah lama. Dari bujang-bujang lagi. Dari pinggang 25 sampaila pinggang tak tau nak kira lagi ne.. So alasan cuti saya mmg dia tahu; hanya sebab anak sakit. Cuti saya memang hanya untuk anak-anak. Tak ada cuti sebab makan angin. Kalau ada cuti sebab makan angin kemungkinan besar akan terlebih cuti bila campur cuti sebab hal anak-anak tue. Bila terlebih cuti nanti kena potong gaji, masuk rekod HR, surat pun sampai ke  bos.. Adoi parah nak menjawab..

Kalau sakit mesti mak yang terlebih risau. Kekadang saya tak cakap pun mak boleh tahu.Insinct ibukan? Saya runsing atau bersedih tiba2 je saya dapat call mak bertanya khabar. Hubungan anak&ibu mmg sungguh istimewa. Mak mulala suruh saya makan supplement&suruh saya buat checkup.Dalam ramai anak2 mak memang saya ne lebih mudah sakit. Alasan mak senang je.Saya lahir tak cukup bulan iaitu 8 bulan. Selalunya 8 bulan bayi meninggal tapi saya selamat.Mak selalu cakap saya anak bertuah. Bertuah sebab sepatutnya saya tak panjang umur tapi saya selamat. Cumanya saya ne mmg mudah sakit.

Mungkin saya patut buat checkup macam mak syorkan. Sebenarnya mak saya pun dah buang keseluruhan rahim sebab ada sakit endormetasis dulu.Kadang-kadang sakit ne boleh turun pada anak-anak.Lagila mak risau. Teringat dulu-dulu mak masih buat mcm2 walau sakit. Pg office macam biasa, buat keja rumah macam biasa.. Sembunyikan dari anak-anak yang tak paham ne. Mcm tue jugak saya sekarang walau saya tak sihat buat macam-macam.Kalau saya sampai baring je itu tandanya mmg saya tak mampu nak lawan dah..Ada ke orang yang paham? Ada makla..Sebab mak pun dah merasa dulu..

Bila kita sakit yang paling risau mak.Tak payah bagitau pun "angah sakit" Mak saya boleh rasa walau bukan duduk satu rumah. Saya berdoa agar panjangla umur mak supaya boleh lihat anak-anak saya membesar, melanjutkan pelajaran&berkahwin. Dulu semasa persiapan kahwin saya; mak menangis dan cakap "mak risau nak lepaskan angah.Kalau apa-apa jadi kat angah; suami angah boleh kawin lain. tapi mak takkan dapat angah lagi" Tak taulah mak memang berat nak lepaskan saya atau mak risau lepaskan saya pada lelaki yg mak tak berapa kenal hatibudi,sikap&caranya.. 

Walau kata-kata itu skeptical (betul ke perkataan ne? Kenapa saya guna perkataan ne? entah kiki)  tapi memang betul. Tengokla keliling tak payah tunggu isteri sakit; suami kawin 2/3/4 dengan pelbagai alasan.. Kalau yang mampu dari segi agama & kewangan tue alhamdulilah tapi berapa banyak yang kawin lebih kat Malaysia ne kebanyakannya tak mampu & akhirnya anak-anak tak menjadi & institusi keluarga Islam dipandang enteng oleh agama lain? Time kahwin ikut sunnah Nabi; tapi time sembahyang, puasa tak pulak ikut sunnah Nabi? Grrr dah melalut pulak... Semoga mak selalu ada untuk saya berkongsi cerita&rasa. Tak boleh bayang kalau mak pergi nanti .. serasa saya nak ikut sekali sebab hanya mak yang benar-benar sayang anak sama ada masa  sihat atau sakit.. Betul tak? Kejap ye saya tanya Amana..  :) (Eh dah melalut.. ne pun salah satu sindrom PMS, cepat je hati ne terusik kiki)

p/s: Baru saya perasan saya ada citer masalah sama macam ne di entry ini. Tarikh entry ne 18 Mei 2011. Nampaknya saya memang kena pergi checkla..Betul mak&bos saya cakap..hurmmm

12 comments:

mama aini said...

ehem..mama pun akan rasa sakit bila tiba waktu tu sampai skrg..hu2x..betul maklah segala2nya buat kita..percaya tak mak mama sampai skrg tak tahu tahap mana sakit mama..bila mama terpaksa berhenti kerja dia tanya sakit apa?..mama cakap sakit sendi je..sbb mama tak mahu mak mama sedih & susah hati..sbb dia sihat walafiat sampai skrg !!!..hu2x..

KaK LimAh Si SupiR said...

limah jarang kne period pain..kdg2 org mxm cnfius btl k limah period sb xd pening2, xd naek jerawat, xd mood silih berganti, xd senggugut :P

transformed housewife said...

K.Nur lps bersalin pun kena period pain yg lg teruk. Dulu arwah mak cakap lps bersalin okla. Mmg susah bila dah takde mak. Nak mengadu dgn mak mertua tak sama mcm kita mengadu pd mak sendiri.

Salmi said...

Akak pun sama. Lepas lahir anak ke-5, setiap bulan sakit kepala yg tak boleh digambarkan. Rasa macam nak hantuk je kepala kat dinding. Faktor usia kot. Dr bagi ubat tahan sakit je

Zarul Umbrella said...

alamak saya sorang je ker lelaki kat sini..mana tahu? ramai yg baca senyap2 tu..ok pasal post ni saya baca tapi sepantas sekali lalu je lah..heheh..tp betul kata boss awak tu ,kena pi check..take care

AdaM Hawa said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

biasalah sakit perempuan ni.. tp saya lps bersalin dah kurang la plak.. kalo sebelum bersalin dulu mmg bila sakit ni confirm MC...

idasm said...

kak ida alhamdulillah xde PP. tapi sekali sekala kalau ada, kak ida cepat2 minum air panas. Setakat ni berkesan.

Ila, better buat check up.

Take care yea...

madammondoq said...

sakit ni dah jarang i kena.. tp kalau sesekali dtg tu.. fuhhh!!!!

Rinna said...

Kalau dulu tak pernah ada PMS nie baik pergi buat check-up..Selalunyaa org kalau belum kawin ada PMS bila dah beranak akan ilang PMS tu..nie terbalik laa plak.. so better gi cek okey..

AyuArjuna BiGoshh said...

hmmmm....masa2 muda belia selalu lah kena dah beranak 5 takdelah pulok

Geng Borak said...

pergi laaa check.. dari terjadi sesuatu yang tak dijangka..